گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با افت ملایم 4/0 درصدی شاخص مواجه شد که عمده صنایع با این روند همراهی کردند. ارزش معاملات روز گذشته به حدود 380 میلیارد تومان رسید که با حذف معاملات بلوکی «شپدیس»، این رقم به حدود 210 میلیارد تومان می‌رسد که نسبت به میانگین آن از ابتدای سال پایین‌تر است.
اما با مقایسه ارزش معاملات روزانه طی دو هفته اخیر (که کمتر از ۱۵۰ میلیارد تومان بود) می‌توان دریافت که در حال حاضر بازار از حالت رکود عمیق خارج شده و در صورت آزاد گذاشتن بازار و جلب مجدد اعتماد سهامداران می‌توان شاهد رشد آن بود. طی روزهای اخیر، زمزمه‌های مربوط به افزایش نرخ سود بانکی به عنوان یکی از رقبای اصلی بازار سرمایه به گوش می‌خورد که به گزارش «ایسنا»، دکتر سیف رئیس کل بانک مرکزی با حضور در کمیسیون اقتصادی مجلس از عدم افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی خبر داد. همچنین، پیش بینی بانک مرکزی از عدم افزایش قیمت دلار به عنوان یکی دیگر از بازارهای موازی می‌تواند مزیت نسبی بورس را در میان بازارهای سرمایه‌گذاری حفظ کند. گرچه کاهش نرخ دلار از منظر رقابت میان بازارهای سرمایه‌گذاری به نفع بورس است، اما باید توجه داشت که این امر بر کاهش قیمت فروش بسیاری از شرکت‌های بورسی نیز اثرگذار است و می‌تواند میزان سودآوری شرکت‌ها به ویژه صادراتی‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. از سوی دیگر، رویکرد دولت مبنی بر حمایت از تولید داخلی می‌تواند منجر به امیدواری به آینده بورس شود. در این رابطه، به گزارش «ایسنا» نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت از حذف ممنوعیت‌ها و به‌طور کلی تسهیل امور صادراتی سخن گفته است که می‌تواند بر شرایط شرکت‌های بورسی موثر باشد. علاوه‌بر این، افزایش هزینه‌های ناشی از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها یکی دیگر از عوامل نگران کننده سهامداران بورسی است. به گزارش خبرگزاری فارس، نوبخت، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور از اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان از درآمد هدفمندی به تولید خبر داده است. این امر فارغ از آثار مثبت و منفی بر اقتصاد کشور، می‌تواند بخش قابل توجهی از هزینه‌های اعمالی بر تولیدکنندگان را مشروط بر عدم ایجاد ویژه خواری جبران کند که در نهایت به نفع سهامداران بورسی است. بنابراین، با توجه به عوامل مختلف یادشد، بورس در چند ماه آینده روند متعادلی خواهد داشت، که البته با توجه به بیشتر بودن اثر روانی عوامل منفی در شرایط فعلی باید هر چه سریع‌تر عوامل بی اعتمادی حذف شوند تا این روند کم نوسان سیر نزولی نداشته باشد. در معاملات روز گذشته، گروه محصولات شیمیایی روند منفی خود را ادامه داد. «شپدیس» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی در اختیار داشت که عمده معاملات آن به صورت بلوکی میان سهامداران حقوقی انجام شد.
روند منفی گروه فرآورده‌های نفتی نیز ادامه یافت. «شبندر» از جمله نمادهای مثبت این گروه بود که بیشترین حجم معاملات را با حضور بسیار فعال سهامداران حقوقی به ویژه در نقش خریدار به خود اختصاص داد.
از سوی دیگر، روند مثبت بانکی‌ها متوقف شد. «وبملت» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور فعال سهامداران حقوقی در نقش خریدار در اختیار گرفت. این نماد با نسبت قیمت به درآمد (P/E) مناسب (۸/۵ مرتبه) که قرار است افزایش سرمایه دهد، در روزهای اخیر با اقبال سهامداران مواجه بوده و توانسته طی ۵ روز معاملاتی گذشته بیش از ۱۴ درصد رشد قیمت را تجربه کند. اما گروه فلزات اساسی روند منفی خود را ادامه داد. «فولاد» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور پررنگ حقوقی‌ها در نقش خریدار در اختیار داشت.
در این شرایط، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی روند نزولی خود را ادامه دادند. «وصندوق» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داده بود که عمده معاملات آن به صورت بلوکی میان سهامداران حقوقی انجام شد.
همچنین، گروه کانه‌های فلزی روند منفی خود را ادامه داد. «کروی» با حضور ۱۰۰ درصدی سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت.
مخابرات نیز روند منفی روزهای اخیر خود را ادامه داد. طی معاملات روز گذشته، «اخابر» با حضور فعال حقوقی‌ها در نقش خریدار مواجه بود. دیروز، روند منفی گروه سیمانی ادامه یافت. «ستران» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور پایاپای سهامداران حقوقی در نقش خریدار و فروشنده به خود اختصاص داد. اما خودرویی‌ها که همچنان در غیاب نماد «خودرو» معاملات خود را انجام می‌دهند منفی بودند. «خبهمن» که عمده معاملات آن به صورت بلوکی میان حقوقی‌ها انجام شد بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت.
در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها همگام با بازار منفی شدند. «وساپا» در میان نمادهای یکدست قرمزپوش این گروه در حالی بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت که سهامداران حقوقی در نقش فروشنده حضور نسبتا فعال‌تری داشتند.

بورس متعادل می‌شود؟

بورس متعادل می‌شود؟