گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با رشد قابل توجه ۹/۱ درصدی مواجه بود که شاخص کل توانست در کانال ۷۷ هزار واحدی قرار گیرد. طی روز گذشته، محصولات فلزی و کاشی و سرامیک تنها صنایع منفی بورس به شمار می‌آمدند؛ به این ترتیب، گروه بانکی، خودرو و محصولات شیمیایی بیشترین حجم معاملات را در میان صنایع بورسی به خود اختصاص دادند. بر خلاف اولین ماه سال ۹۳ که عمده معاملات توسط سهامداران حقیقی انجام می‌شد، از روز چهارشنبه هفته گذشته مشاهده می‌شود که سهامداران حقوقی در معاملات حضور فعال تری پیدا کردند. به این ترتیب، گرچه تعداد معاملات روز گذشته اندکی کاهش یافته است، اما افزایش ارزش معاملات (۱۷۴ میلیارد تومان) نشان می‌دهد بار دیگر حقوقی‌ها به‌عنوان بازیگران اصلی بازار، وارد معاملات شدند. این مساله در حالی رخ داد که بلاتکلیفی‌ها در خصوص میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی برطرف شد؛ با توجه به آنکه پیش از این، افزایش هزینه‌های یادشده در قیمت سهام موجود در بازار و پیش‌بینی سود شرکت‌ها اعمال شده بود، واکنش منفی خاصی در بازار سهام مشاهده نشد و بر عکس، تعیین تکلیف سهامداران بار دیگر موجب رونق بازار شد. از سوی دیگر، ایجاد صندوق توسعه بازار سرمایه و تزریق نقدینگی منجر به رشد شاخص از اوایل هفته گذشته شده است؛ به این ترتیب، شاخص کل توانست از یکشنبه هفته گذشته ۱/۵ درصد رشد را تجربه کند. به گزارش «سنا»، شاپور محمدی، معاون وزیر اقتصاد از حضور برخی سهامداران حقوقی بزرگ جهت حمایت از این صندوق خبر داده است. همچنین، تصمیمات دولت مبنی بر حمایت از تولید داخل از محل درآمدهای یارانه‌ای می‌تواند موجب دلگرمی سهامداران بورسی باشد. همه این عوامل باعث بازگشت اطمینان سهامداران به بورس و ایجاد تعادل در آن شده است. از طرف دیگر، بازگشایی برخی نمادهای اثرگذار بر شاخص نظیر «تاپیکو» و «کچاد» به رشد قابل توجه روز گذشته شاخص کل کمک کرد.

در معاملات روز گذشته، گروه محصولات شیمیایی در حالی روند صعودی در پیش گرفت که بازگشایی «تاپیکو» مهم‌ترین عامل رشد آن به شمار می‌آید. این نماد، در حالی بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت که عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها با اقبال سهامداران حقیقی مواجه شد. به گزارش سنا، نژادسلیم از افزایش صادرات شرکت‌های پتروشیمی خبر داد. به گفته مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس، توقف تولید بنزین (کالایی با حاشیه سود کم)، بازگشت شرکت‌های پتروشیمی به روال عادی را در پی دارد. این مساله می‌تواند خبر بسیار خوشایندی برای شرکت‌های پتروشیمی به شمار آید که صف‌های خرید را به دنبال داشته است. در این شرایط، گروه فرآورده‌های نفتی روند مثبت روزهای اخیر خود را ادامه داد. «شبندر» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که عمده معاملات توسط سهامداران حقیقی انجام شد.

همچنین، روزهای منفی بانکی‌ها به اتمام رسید و مثبت شدند. «وبصادر» بیشترین حجم معاملات روز گذشته را در حالی در اختیار داشت که سهامداران حقوقی در نقش خریدار حضور فعال‌تری داشتند. گروه فلزات اساسی نیز روند مثبت روزهای اخیر خود را ادامه داد. سیدرضا شهرستانی، عضو انجمن فولاد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس عنوان کرد: گرچه فولادی‌ها بیشترین مصرف انرژی را در میان صنایع دارند، افزایش قیمت حامل‌های انرژی، تنها سه درصد بر قیمت تمام شده محصولات فولادی می‌افزاید. بر این اساس، رفع نگرانی درخصوص افزایش هزینه حامل‌های انرژی و همچنین افزایش قیمت محصولات این گروه پیرو افزایش قیمت دلار منجر به اقبال سهامداران به این گروه شد. «فولاد» بیشترین حجم معاملات گروه را با حضور فعال سهامداران حقوقی به ویژه در نقش فروشنده به خود اختصاص داد. طی روز گذشته، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی نیز روند مثبت روزهای اخیر خود را ادامه دادند. «وغدیر» که طی روزهای گذشته به رشد شاخص گروه کمک زیادی کرده بود، دیروز به منظور تعدیل پیش‌بینی سود خود متوقف شد. «وبانک» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور بسیار فعال سهامداران حقوقی به ویژه در نقش فروشنده در اختیار داشت. در این شرایط، گروه کانه‌های فلزی روند مثبت روزهای گذشته را ادامه داد. «کچاد» با ارائه صورت‌های مالی سال ۹۲ بدون محدودیت نوسان بازگشایی شد و با رشد۲/۹ درصدی قیمت، بیشترین حجم معاملات گروه را با حضور فعال حقوقی‌ها در نقش فروشنده در اختیار گرفت.

مخابرات نیز همگام با بازار مثبت شد. «اخابر» با حضور فعال سهامداران حقوقی در نقش فروشنده مواجه بود؛ اما خودرویی‌ها بار دیگر به مسیر صعودی بازگشتند. در پایان هفته گذشته، وزیر صنعت بار دیگر بر حمایت از صنعت خودرو تاکید کرد و به این ترتیب، قرار شد از این پس دلار مبادله‌ای (۲۶۵۰ تومان) برای واردات مواد اولیه در اختیار خودروسازان قرار گیرد. بر این اساس، به‌رغم ثبات در قیمت فروش محصولات، این تولیدکنندگان می‌توانند بهره‌وری مناسبی را در اختیار گیرند. «خودرو» با حضور فعال‌تر حقوقی‌ها در نقش فروشنده، بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار گرفت. گروه سیمانی نیز روند مثبت خود را ادامه داد. «ستران» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور فعال‌تر حقوقی‌ها در نقش فروشنده به خود اختصاص داد.

در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها همگام با بازار مثبت شدند. «واتی» با حضور سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت.

1/5 درصد رشد شاخص کل در پنج روز