غبار بایننس در جاده رمزارزها

با این حال روند قیمتی ارز‌های دیجیتال همواره صعودی نیست و بسیاری از زمان‌ها ارز‌های دیجیتال کاهش قیمتی تجربه می‌کنند. کاهش‌های قیمتی نیز همانند روند‌های صعودی می‌توانند سریع و ناگهانی باشند و بسیاری از سرمایه‌گذاران را غافلگیر کنند. قیمت ارز‌های دیجیتال همانند اکثر دارایی‌های مالی جهانی براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و عوامل مختلفی بر افزایش یا کاهش این دو مورد تاثیرگذارند. اخبار از جمله این عوامل است که همواره تاثیر مستقیم و قابل توجهی بر قیمت داشته است و فاد (ترس و تردید از شرایط) و فومو (ترس از دست دادن فرصت) را در بازار ایجاد می‌کند.

اخیرا سخت‌گیری‌های مقامات قانونی آمریکا در فضای ارزهای دیجیتال فاد‌های بزرگی ایجاد کرده است و شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از بایننس، بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال جهانی از جمله جدیدترین اقدامات است که منجر به سقوط شدید قیمتی بیت کوین و دیگر ارز‌های دیجیتال بازار شد. بنابراین درحالی‌که آمریکا فضای تقریبا امنی برای فعالیت و معاملات ارز‌های دیجیتال به شمار می‌رفت؛ اما به نظر می‌رسد روند قانون‌گذاری این کشور به سوی ممنوعیت و محدودیت ارز‌های دیجیتال در حال حرکت است و در این بین، آینده فعالیت صرافی بایننس در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

بایننس؛ هدف حملات

در تاریخ ۱۵خرداد، پس از ماه‌ها بحث، تهدید و هشدار، در نهایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا بزرگ‌ترین و قدرتمندترین صرافی ارز دیجیتال جهانی را هدف قرار داد. ناظر مالی ایالات متحده آمریکا از صرافی بایننس و بنیان‌گذار آن، چانگ‌پنگ ژائو شکایت و این صرافی را به ۱۳تخلف مختلف متهم کرده است. با گسترش محبوبیت ارز‌های دیجیتال در آمریکا و جهان، خطری رو به رشد برای دلار ایجاد شده است و علاوه بر ارائه راه‌حل‌های دور زدن تحریم، ارز‌های دیجیتال می‌توانند وابستگی مردم و کشور‌های جهان را به دلار و دیگر ارز‌های فیات جهانی کم کنند. به همین دلیل قابل پیش‌بینی بود که مقامات آمریکایی دیر یا زود سخت‌گیری‌ها و محدودیت‌ها را در بازار ارز‌های دیجیتال آغاز کنند.

درحالی‌که بازار ارز‌های دیجیتال طی چند سال گذشته رشد زیادی را تجربه کرده است، اما این بازار همچنان در برابر برخی از بازار‌های بزرگ جهانی مانند فارکس بسیار کوچک است؛ به‌طوری‌که معاملات روزانه انجام‌شده در فارکس چندین برابر ارزش کل بازار ارز‌های دیجیتال است. هرچه بازار مالی کوچک‌تر باشد، در اختیار گرفتن آن راحت‌تر است و این مشکلی است که گریبانگیر ارز‌های دیجیتال شده است. درحالی‌که ارز‌های دیجیتال با شعار ارائه یک بازار غیرمتمرکز عرضه شده‌اند، اما هم اکنون فضای ارز‌های دیجیتال متمرکز است و صرافی‌ها و نهنگ‌های بزرگ در تغییر روند‌ها و نوسانات قیمتی کنترل دارند. بایننس بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال است که با فاصله زیادی نسبت به دیگر صرافی‌های جهانی، اکثر تراکنش‌های مالی کاربران را پردازش می‌کند. آسیب به این صرافی و توقف فعالیت آن، اثرات منفی بسیار بزرگی برای بازار کوچک مالی ارز‌های دیجیتال به همراه خواهد داشت و حتی این احتمال وجود دارد که بسیاری از آلت‌کوین‌های بازار به‌طور کلی تمام ارزش خود را از دست دهند.

به همین دلیل است که آمریکا این صرافی را هدف اصلی شکایت و سخت‌گیری‌های خود قرار داده است. با این حال، شکایت‌های کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تنها محدود به بایننس نیست و به نظر می‌رسد که این سازمان در تلاش برای سرکوب گسترده ارز‌های دیجیتال است. هم‌اکنون علاوه بر بایننس، صرافی برتر دیگر بازار به نام کوین‌بیس نیز مورد حمله و شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار قرار گرفته و به تخلف‌های مختلفی متهم شده است.

اتهامات صرافی بایننس

اتهامات کمیسیون بورس و اوراق بهادار متوجه شعبه آمریکا صرافی بایننس به نام بایننس یواس است. یکی از اتهامات اصلی این است که صرافی اصلی بایننس فعالیت خود را به‌طور کامل از شعبه آمریکایی جدا نکرده است. درحالی‌که صرافی بایننس یواس اعلام کرده است که از سال۲۰۱۹ مشتریانش به صرافی اصلی بایننس دسترسی نداشته‌اند، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا ادعا می‌کند که بایننس و ژائو این قانون را دور ‌زده و به مشتریان بزرگ آمریکایی اجازه داده‌اند تا همچنان در پلتفرم اصلی بایننس فعالیت داشته باشند.

براساس این اتهامات، درحالی‌که بایننس اعلام کرده است که بایننس یواس یک پلتفرم تجاری مستقل و جداگانه برای سرمایه‌گذاران آمریکایی است، ژائو همچنان به‌طور مخفیانه آن را کنترل می‌کرد. علاوه بر نحوه مدیریت، محصولات و خدمات صرافی بایننس یواس نیز مورد توجه کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا قرار گرفته‌اند. بازار مشتقه در میان خدماتی است که گفته می‌شود بایننس یواس به‌طور غیرقانونی به مشتریان آمریکایی خود عرضه کرده است. هم اکنون علاوه بر کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، چندماه گذشته یکی دیگر از قانون‌گذاران ایالات متحده آمریکا نیز شکایتی را تنظیم کرده است که بایننس را به ارائه این خدمات از سال۲۰۱۹ متهم می‌کند، به‌رغم اینکه مجوز‌های مورد نیاز را ندارد. افزایش غیرواقعی حجم معاملات و انتقال وجوه کاربران به حساب‌های شخصی از دیگر اتهامات مهم واردشده به بایننس یواس است.

پاسخ بایننس

بایننس در بیانیه‌ای نسبت به شکایت و اتهامات انجام‌شده، اعلام کرده است که از آغاز تحقیقات با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا همکاری فعالی داشته و با اتهامات مخالف است. یکی از حاشیه‌های مهم ایجادشده پیرامون این شکایت، ادعای در معرض خطر بودن دارایی‌های کاربران بایننس یواس است. بایننس نسبت این اتهام، اعلام کرده که شکایات و روندهای قانونی اخیر تاثیری بر دارایی‌های کاربران صرافی ندارند و تا به امروز خطری متوجه موجودی کاربران در بایننس یواس نبوده است. درحالی‌که شکایت‌های انجام‌شده اثری بر فعالیت‌های پلتفرم اصلی ندارد؛ اما درنهایت می‌تواند منجر به توقف فعالیت بایننس یواس شود که ضرر و ضربه بزرگی به بایننس خواهد بود. هم‌اکنون بایننس یواس در برابر این شکایت برخی از خدمات و ارز‌ها را از پلتفرم خود حذف کرده است و روزانه کاربران آمریکایی سرمایه خود را از آن خارج می‌کنند.

پیش‌بینی‌ها و خطرات متوجه بازار

با انتشار اخبار شکایت‌ها، حجم زیادی از سرمایه از صرافی‌های بایننس و بایننس یواس در حال خارج شدن است. خروج گسترده سرمایه یکی از بدترین اتفاقاتی است که برای هر صرافی می‌تواند رخ دهد و این همان دلیلی بود که منجر به ورشکستگی صرافی بزرگ ارز دیجیتال اف تی ایکس تنها در عرض چند روز شد. به همین دلیل بازار دچار ترس و نگرانی از رخ دادن دوباره این اتفاق شده و در نتیجه این شرایط بیت‌کوین به محدوده ۲۵هزار دلار رسیده است. علاوه بر کاهش بیت کوین، بسیاری از آلت‌کوین‌ها نیز به پایین‌ترین قیمت تاریخ خود رسیده‌اند.

درحالی‌که بایننس تا به امروز بار‌ها اعلام کرده که وجوه کاربران امن است و نیازی به نگرانی نیست؛ اما در صورت ادامه خروج گسترده سرمایه از بایننس احتمال رخ دادن مشکلات قابل توجهی برای ادامه فعالیت بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال جهان وجود دارد. به نظر می‌رسد که هدف فعالیت‌های اخیر کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا قانون‌گذاری نیست و در واقع محدودیت گسترده ارزهای دیجیتال و حتی نابودی آنها است. بنابراین بعید است که به زودی بایننس با این کمیسیون به توافق برسد. ادامه این سخت‌گیری و شکایت‌ها می‌تواند شرکت‌ها را وادار کند که از آمریکا خارج شوند؛ اما هم‌اکنون گزینه‌های جایگزین کمی وجود دارند.

اکثر کشور‌های دنیا با اقتصاد قوی از مخالفان ارز‌های دیجیتال به شمار ‌می‌روند و در اروپا نیز بار‌ها پیشنهاد ممنوعیت بیت‌کوین و ارز‌های دیجیتال مطرح شده است. قوانین سخت‌گیرانه اروپایی به‌طور ویژه در کشور انگلستان دیده می‌شوند و بعید نیست که به زودی دیگر کشور‌ها نیز روند مشابهی با آمریکا را در دستور کار خود قرار دهند. علاوه بر آن اکثر کشور‌ها از قوانین آمریکا پیروی می‌کنند و اگر آمریکا رویکرد سخت‌گیرانه‌تری را نسبت به ارز‌های دیجیتال بگیرد و در نهایت آنها را ممنوع اعلام کند، بسیاری از کشور‌های جهانی دیگر نیز این روند را دنبال می‌کنند و صرافی بایننس و به‌طور کلی بازار ارز‌های دیجیتال با مشکلات بسیار بزرگ‌تری مواجه می‌شوند.

درحالی‌که این سخت‌گیری‌ها نمی‌توانند به خودی خود منجر به نابودی ارز‌های دیجیتال شوند؛ اما اثرات منفی قابل توجهی را به همراه دارند و طی این روند ممکن است بسیاری از ارز‌های دیجیتال کم‌ارزش بازار نابود شوند.اتفاقاتی که آسیب‌های غیرقابل جبرانی به اعتماد کاربران می‌زند و می‌تواند روند رو به رشد ارز‌های دیجیتال را متوقف کند.