ردپای کمونیسم در آمریکا

با وجود تمام ادعاهایی که «پرومتیوم» دارد، در حال حاضر عملیاتی نیست و سوالات بی‌پاسخ عمده‌ای درباره آینده آن وجود دارد.تامی توبرویل، سناتور جمهوری‌خواه در یادداشتی برای وال‌استریت ژورنال نوشت: اکنون باید آشکار باشد، چین کمونیستی رقیب شماره یک ژئوپلیتیک و تهدید امنیتی اصلی آمریکا است. ماه گذشته کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) و سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی (Finra)، درخواست «پرومتیوم» را برای فعالیت به‌عنوان کارگزار قانونی و فروشنده اوراق بهادار دیجیتال تایید کردند. این اولین تاییدیه در نوع خود است که به «پرومتیوم» اجازه می‌دهد تا در عرصه دیجیتال به سرمایه‌گذاران را به صورت قانونی خدمت ارائه دهد.

«پرومتیوم» شرکتی آمریکایی است؛ اما طبق اطلاعات آن در پرونده کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، در مقابل شریک استراتژیک و سرمایه‌گذاران مشترک از شرکت «شانگهای وانشیانگ بلاک‌چین» و شرکت «هش‌کی» هنگ‌کنگی نام برده شده است. از شواهد برمی‌‌آید گروه وانشیانگ روابط عمیقی با حزب کمونیست چین دارد. گروه وانشیانگ در ۱۹۶۹ توسط لو گوانکیو، یکی از مقامات ارشد سابق حزب کمونیست تاسیس شد. پس از مرگ گوانکیو در ۲۰۲۱ کمیته مرکزی حزب از او به‌عنوان عضو عالی ملی حزب کمونیست یاد کرد. اسناد عمومی ارسال‌شده به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نشان می‌دهد که «شانگهای وانشیانگ بلاک‌چین» به توافقات در حوزه فناوری با «پرومتیوم» دست یافته و متعهد شده است تا در تسهیل، توسعه و پیشرفت اکوسیستم «پرومتیوم» همکاری کند. اطلاعات پرونده «پرومتیوم» نشان می‌دهد که آنها بدون محدودیت به منابع فناوری، ارتباطات صنعتی و سرمایه گروه وانشیانگ دسترسی دارند.

ده‌ها شرکت آمریکایی دیگر به‌دنبال عنوان دلال یا فروشنده قانونی اوراق بهادار و دارایی دیجیتال بودند؛ اما اولین تایید فدرال به «پرومتیوم» رسیده است. در بیانیه‌ای مطبوعاتی که پرومتیوم در ۲۳مه داشت و در آن از طرح آینده‌ای امن‌تر و مسوولیت‌پذیرتر کرد هیچ اشاره‌ای به شرکای چینی این شرکت نشد. سناتور توبرویل کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا و سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی را مسوول مستقیم انتخابی می‌داند که در پی آن پرومتیوم با ریشه‌های مشخص چینی به‌عنوان نماینده قانونی آمریکا در عرصه دیجیتال انتخاب شده است. این در حالی است که استقلال شرکت‌های مستقر در چین به جهت آنکه در نهایت تحت سلطه حزب کمونیست هستند، زیر سوال است. از نظر سناتور شرکت‌هایی مانند گروه وانشیانگ عملا از بازوان سرمایه‌ای حزب حاکم چین هستند و تایید «پرومتیوم» توسط قانون‌گذاران اوراق بهادار آمریکا در بهترین حالت، شکست در بررسی دقیق سوابق است.

بنابراین سوال اصلی اینجاست «پرومتیوم» چیست؟ کارشناسان رمزارز پس از شهادت مدیرعامل شرکت در برابر اعضای کنگره، به سرعت به بررسی این استارت‌آپ پرداختند و مدل کسب‌وکار آن را تشریح کردند. این شرکت خود را اکوسیستمی برای دارایی‌های دیجیتال می‌داند و اولین کارگزار-نماینده ارز دیجیتال است که درحالی‌که عضو سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی (FINRA) است، در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا ثبت شده و درصدد است تا پلی میان نظام مالی سنتی با کریپتو باشد. به همین منظور، آرون کاپلان، موسس و مدیرعامل شرکت، در مقابل کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان حاضر شد و در آن جمع گفت مسیر انطباق مالی با کریپتو توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا کاملا مشخص شده است.

کاپلان همچنین از قوانین جدید در آمریکا با هدف شفاف‌سازی رمزارز حمایت کرد و گفت برخلاف آنچه بسیاری از شرکت‌هایی که با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا اختلاف نظر دارند و عقیده دارند که قانونی‌سازی به نفع عموم سرمایه‌گذاران نیست صرفا به‌دلیل اینکه حاضر به رعایت قوانین مربوط به اوراق بهادار نیستند چنین نظراتی دارند. نظرات کاپلان انتقاد بسیاری از فعالان رمزارز و دارایی‌های دیجیتال را برانگیخت. آنها «پرومتیوم» را شرکتی نسبتا ناشناخته با مدل کسب‌وکاری متوسط می‌دانند که صرفا به‌دلیل تکرار طوطی‌وار مواضع کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا و بیانیه‌های شخص گنسلر، از جمله «قانون بر حوزه رمزارزها حکم‌فرماست» با رفتار ترجیحی و تشویق از سوی نهادهای قانون‌گذار بهره‌مند شده است.

درحالی‌که قانون‌گذاران و سناتورهای جمهوری‌خواه سیاست‌های ناظران مالی آمریکا و گنسلر را در پی اقدامات اجرایی علیه بایننس و کوین‌بیس را زیر سوال می‌برند، موفقیت «پرومتیوم» در جلب نظر آژانس با ادعاهای مکرر گنسلر همخوانی ندارد. در سخنرانی هفته گذشته در CNBC، گری گنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا «پرومتیوم» را به‌عنوان نمونه‌ای از نحوه ورود قابل قبول شرکت‌های دارایی دیجیتال و ثبت در آژانس اعلام کرد. این در حالی است که او همچنان بر این عقیده که آمریکا به ارز دیجیتال نیاز ندارد، پافشاری می‌کند. در ماه مه، «پرومتیوم» از ارائه فهرست دارایی‌هایی که قصد دارد در پلتفرم خود پوشش دهد به بلومبرگ خودداری کرد و توضیح داد که لیست دارایی‌های قابل معامله بر اساس تصمیمات داخلی درباره اینکه چه دارایی‌هایی می‌توانند در قالب سهام شناخته شوند خواهد بود.

حمله!

از سه‌شنبه‌ای که کاپلان در کاپیتال هیل، ساختمان کنگره آمریکا سخنرانی کرد، توییتر کریپتو مملو از کاربرانی بود که سعی می‌کردند به چگونگی اینکه «پرومتیوم» به اولین شرکت فعال در حوزه کریپتو بدل شده است بپردازند و به دنبال موشکافی این استارت‌آپ و تحلیل مدل کسب‌وکار آن یا اثبات عدم‌وجود آن بودند. برخی تا آنجا پیش رفتند که اعلام کنند کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از «پرومتیوم»، یک «بازیگر حاشیه‌ای بدون مشتری واقعی» استفاده می‌کند تا دموکرات‌ها را متقاعد کند که با لایحه ساختار بازار تحت رهبری جمهوری‌خواهان درباره دارایی‌های دیجیتال مخالفت کرد. آدام کوکران، یکی از شرکای «متاکارتل ونچرز DAO»، شرکت سرمایه‌گذاری مجاز و انتفاعی، همچنین به شرح و بسط موقعیت «پرومتیوم» پرداخت.

او به مقاله‌ای در بلومبرگ در ماه مه اشاره داشت که در آن عنوان شده بود پرومتئوم «هنوز تاییدیه لازم برای تشکیل و تسویه حساب تحت مجوز دلال-فروشنده را دریافت نکرده است»، به این معنی که مشتریان در حال حاضر نمی‌توانند در این پلتفرم دارایی دیجیتالی را معامله کنند. نکته اصلی که در بحث‌های کارشناسان مطرح شد، تاکید بر ارتباط «پرومتیوم» با دو شرکت وابسته به چین، وانشیانگ و «نتوورک وان فایننشال سکوریتیز» بود که «پرومتیوم» بالغ بر از ۵/ ۱میلیون دلار کمیسیون فروش به آنها پرداخت کرده است. کوکران خاطرنشان کرد، نتوورک وان در گذشته نیز با اقدامات نظارتی مواجه بوده است.

تایلر وینکلووس، بنیان‌گذار جمینی، در ادامه صحبت‌های کوکران، توجه‌ها را به این نکته جلب کرد که «پرومتیوم» از زمان تاسیس در ۲۰۱۷ تاکنون محصولی راه‌اندازی نکرده و در مقابل این سال‌ها مشغول جذب و استخدام چندین کارمند کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا و سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی بوده است. اطلاعات ثبتی شرکت «پرومتیوم» را می‌توان در سایت «بروکرچک» مشاهده کرد، وب‌سایتی که توسط سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی اداره می‌شود و اطلاعات لازم درباره شرکت‌های مالی ثبت‌شده در سازمان خود نظارتی ارائه می‌دهد.

«پرومتیوم» سیستم معاملات جایگزین (ATS) و دلال-فروشنده با هدف ویژه (SPBD) در ۲۰۱۸ تاسیس شده است، در ژوئیه۲۰۲۱ توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تایید شد و این امکان را به آن داد که «ورود، انجام معاملات و مطابقت سفارش‌ها برای اوراق بهادار دارایی دیجیتال» را در ۵۳ ایالت و قلمرو آمریکا بدهد. حوزه‌هایی که «پرومتیوم» می‌تواند در آنها تجارت SPBD را در پیش گیرد، محدودتر است. طبق گزارش سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی، این شرکت تنها مجوز فعالیت در ۱۵ایالت مختلف از جمله نیویورک را دارد. البته نیویورک با قوانین سختگیرانه «بیت‌لایسنس» شناخته می‌شود، تنها به شرکت‌های دارایی دیجیتال تحت کنترل خدمات مالی نیویورک (NYDFS) مجوز می‌دهد.

این شرکت در حال حاضر در لیست شرکت‌های تجاری ارز مجازی ثبت‌شده در صفحه اصلی شرکت‌های دارایی دیجیتال تحت کنترل خدمات مالی نیویورک فهرست نشده است، حتی اگر دفاتر اصلی «پرومتیوم» در وال‌استریت واقع شده‌اند و شرکت‌های ATS و SBPD پرومتیوم در نیویورک ثبت شده باشد. درحالی‌که کارشناسان دارایی‌های دیجیتال و توییتر کریپتو به تحقیقات ادامه می‌دهند، ماریسا تاشمن کوپل، مشاور سیاستی انجمن بلاک‌چین، گروه حامی صنعت کریپتو، در اظهارات خود عنوان کرد توانایی «پرومتیوم» برای ثبت در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا مشکوک به نظر می‌رسد. تاشمن در ادامه گفت انجمن بلاک‌چین درخواستی را تحت قانون آزادی اطلاعات مطرح کرده است که به عموم اجازه دسترسی به اسناد دولتی را می‌دهد و به واسطه قدرتی که این قانون می‌دهد خواستار اسناد و ارتباطات کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا با «پرومتیوم» هستند.