در بازار ارز‌های دیجیتال کاربران برای دریافت تقریبا هر خدمات و انجام تراکنش‌ها نیازمند پرداخت کارمزد هستند، با این حال با توجه به ماهیت غیرمتمرکز ارز‌های دیجیتال این کارمزد‌ها می‌توانند ارقام قابل توجهی باشند و حتی در برخی زمان‌ها انجام تراکنش‌های کوچک را غیرممکن کنند. علاوه بر آن، کارمزد ارز‌های دیجیتال همانند قیمت آنها نوسان دارد. بنابراین سرمایه‌گذاران و کاربران در هر زمان ممکن است برای انجام تراکنش‌های خود با کارمزد متفاوتی مواجه شوند. کارمزدی که پرداخت آن الزامی است و براساس عواملی مانند شلوغی شبکه می‌تواند افزایش یا کاهش داشته باشد. درحالی‌که امروزه راه‌حل‌هایی نیز ارائه شده و انجام تراکنش‌های ارز دیجیتال با پرداخت کارمزد‌های ناچیز نیز امکان‌پذیر است، اما این راه‌حل‌ها ممکن است ارز‌های مورد استفاده کاربران را محدود کنند یا حتی دارایی‌های کاربران را در معرض خطراتی قرار دهند. کارمزد‌ها امروزه به یک معضل برای ارز‌های دیجیتال تبدیل شده‌اند و از بزرگ‌ترین چالش‌های حوزه غیرمتمرکز و فناوری بلاک‌چین به شمار ‌می‌روند.

 انواع کارمزد‌های ارز دیجیتال

به استثنای برخی موارد، در هر تراکنش ارز دیجیتال کارمزد‌ها ظاهر می‌شوند و کاربران چه خریدار، فروشنده یا در حال انتقال آنها باشند، باید این کارمزد‌ها را پرداخت کنند. کارمزد‌های پرداختی در بازار ارز‌های دیجیتال متنوع است و سرمایه‌گذاران با توجه به فعالیتی که در حال انجام آن هستند، ممکن است کارمزد متفاوتی را پرداخت کنند. به‌طور کلی کارمزد‌های ارز‌ دیجیتال به دو دسته تقسیم می‌شود. اولین کارمزد‌های پرداختی ماینر‌ها و شبکه ارز دیجیتال است. بسیاری از ارز‌های دیجیتال برای تشویق ماینر‌ها، اعتباردهندگان و فعالان شبکه ارز دیجیتال به آنها پاداش می‌دهند و این پاداش همان کارمزدی است که در زمان انجام تراکنش از کاربران دریافت می‌شود. این کارمزد معمولا نوسان دارد و براساس عوامل مختلفی مانند میزان تراکنش‌های شبکه تغییر می‌کند. تمام تراکنش‌ها و سوابق فعالیت ارز دیجیتال در بلاک‌چین‌های اختصاصی یا انتخاب‌شده آنها ثبت می‌شوند.

 تایید، ثبت و ایمن‌سازی این تراکنش‌ها در اکثر ارز‌های دیجیتال بازار از جمله بیت‌کوین، نیازمند اشتراک‌گذاری توان محاسباتی است که به کمک دستگاه‌های مخصوص ماینینگ یا استخراج به دست می‌آید. بنابراین در این بلاک‌چین‌ها اشخاصی به نام ماینر‌ها یا استخراج‌کنندگان وجود دارند که وظیفه آنها پردازش کردن تراکنش‌ها و ایمن‌سازی شبکه است. استفاده از دستگاه‌های استخراج برای این فعالیت هزینه‌بر است و بنابراین بلاک‌چین‌ها به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که به ماینر‌ها پاداش دهند تا آنها را به ادامه فعالیت تشویق کنند. بنابراین بلاک‌چین از کاربران در ازای انجام تراکنش‌ها کارمزد دریافت می‌کند تا آنها را به استخراج‌کنندگان پرداخت کند.

هزینه‌های این استخراج‌کنندگان بسته به تعداد تراکنش‌هایی که در انتظار اضافه شدن و پردازش هستند، می‌تواند نوسان داشته باشد. در دوره‌های پر ترافیک شبکه، ماینر‌ها اعتبارسنجی تراکنش‌هایی را که کارمزد‌های بیشتری دارند، اولویت قرار می‌دهند و این تراکنش‌ها زودتر پردازش می‌شوند. بنابراین کارمزد کلی شبکه افزایش پیدا می‌کند و کاربران برای اینکه تراکنش‌های آنها به سرعت پردازش شود، نیازمند افزایش میزان کارمزد پرداختی خود هستند.

برخی شبکه‌های ارز دیجیتال که فرآیند استخراج ندارند و به کمک ماینر‌ها فعالیت نمی‌کنند نیز از تراکنش‌ها کارمزد دریافت می‌کنند. این کارمزد برای پاداش به فعالان شبکه و همچنین منبع درآمدی برای بلاک‌چین دریافت می‌شود و به توسعه و پیشرفت پروژه کمک می‌کند. معمولا در این نوع شبکه‌ها کارمزد‌ها ثابت و مبلغ ناچیزی به ازای هر تراکنش هستند. دومین دسته از کارمزد‌های ارز‌های دیجیتال، برای خدمات و ارائه‌دهندگان شخص ثالث این دارایی‌های دیجیتال مانند صرافی‌ها یا پلتفرم‌های معاملاتی است. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارز‌های دیجیتال در ازای این خدمات، از کاربران خود مبلغی را دریافت می‌کنند. بنابراین علاوه بر کارمزد شبکه‌های ارز دیجیتال، ارائه‌دهندگان خدمات ارز‌های دیجیتال نیز از کاربران کارمزد دریافت می‌کنند و در اکثر تراکنش‌ها کاربران باید هر دو کارمزد را پرداخت کنند.

راه‌اندازی یک کسب‌وکار که در حوزه ارز‌های دیجیتال فعالیت می‌کند، هزینه دارد و ارائه خدماتی مانند تیم پشتیبانی در صرافی‌های ارز دیجیتال این هزینه‌ها را افزایش می‌دهد. بنابراین این کسب‌وکار‌ها نیازمند ایجاد یک منبع درآمد برای خود هستند. این کارمزد‌ها معمولا در زمان انجام معاملات و تراکنش‌ها از کاربران دریافت می‌شود و درصد ثابتی از مبلغ معامله است. هزینه‌های خدمات بسته به عوامل مختلفی مانند نوع تراکنش، روش پرداخت و شبکه ارز دیجیتال انتخاب‌شده می‌تواند متغیر باشد. صرافی‌های ارز دیجیتال معمولا بین ۱/ ۰ تا یک‌درصد کارمزد از کاربران خود دریافت می‌کنند.

 کاهش کارمزد ارز‌های دیجیتال

کارمزد‌های صرافی‌ها و شبکه‌های ارز دیجیتال می‌توانند برخی زمان‌ها تا ده‌ها دلار نیز برسند و به همین دلیل انجام تراکنش‌های کوچک را غیرممکن کنند. اتریوم از جمله شبکه‌های بلاک‌چینی گران‌قیمت بازار به‌شمار می‌رود و تا به امروز میانگین کارمزد‌های تراکنش پرداخت‌شده در این شبکه به بیش از ۵۰دلار نیز رسیده است. درحالی‌که پرداخت کارمزد‌ها مانند مالیات اجتناب‌ناپذیر است، اما هم‌اکنون راه‌هایی وجود دارند که کاربران به کمک آنها می‌توانند هزینه‌های کارمزد را کاهش دهند.

یکی از مواردی که می‌تواند به پرداخت کارمزد کمتر کمک کند، انتخاب زمان و روز مناسب است. بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار ارز‌های دیجیتال برای انجام انتقال پول و ثبت تراکنش‌ها منتظر زمان‌هایی هستند که شبکه خلوت است تا کارمزد‌های کمتری را پرداخت کنند. در اکثر ارز‌های دیجیتال، در زمان اوج استفاده کارمزد‌های تراکنش‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند و ثبت معاملات در این زمان‌ها می‌تواند هزینه‌های سرمایه‌گذاران را افزایش دهد.