درحالی‌که این موضوع باعث می‌شود تا آنها برای ترید و کسب سود به گزینه مناسبی تبدیل شوند، اما در صورت نداشتن مهارت ترید و سرعت واکنش مناسب نسبت به تغییرات بازار، معامله‌گران ممکن است تمام سرمایه خود را در نتیجه این نوسانات از دست دهند. یکی از مواردی که در مدیریت سرمایه‌گذاری و کنترل نوسانات می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند، سبد سرمایه‌گذاری است. درصورتی‌که معامله‌گر تمام سرمایه خود را یک ارز دیجیتال خریده باشد، دیگر نمی‌تواند از شرایط کلی بازار بهره‌مند شود و تمام سود و ضرر او، به تغییرات قیمتی تنها همان ارز دیجیتال وابسته می‌شود. سبد سرمایه‌گذاری راه‌حلی برای این چالش است که منجر به ایجاد فرصت‌های بیشتر برای کسب سود و کاهش ریسک و خطرات از بین رفتن سرمایه در نتیجه کاهش قیمتی می‌شود.

پرتفوی و سبد سرمایه‌گذاری

در امور مالی، به مجموعه‌ای از دارایی‌های مالی مانند سهام بورسی، اوراق قرضه، ارز‌های نقدی و دیجیتال پرتفوی گفته می‌شود. پرتفوی ارز دیجیتال نیز به مجموعه‌ای از ارز‌های دیجیتال اشاره دارد که یک سرمایه‌گذار در کیف پول یا پلتفرم‌های مالی خریداری، نگهداری و معامله می‌کند. پرتفوی این امکان را به معامله‌گران ارز‌های دیجیتال می‌دهد تا ارز‌های دیجیتال خود را به راحتی مدیریت کنند و تغییرات موجودی حساب در بازه‌های زمانی مختلف (روزانه، هفتگی، ماهانه، سالانه) را همراه با سود و ضرر‌های ایجادشده برای سرمایه را بررسی کند.

بنابراین هر سرمایه‌گذاری می‌تواند سرمایه خود را تقسیم کند و با خرید چند ارز دیجیتال به جای یک ارز دیجیتال، پرتفوی و سبد سرمایه‌گذاری خود را ایجاد کند. این سبد‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند مزایای مختلفی را در درازمدت داشته باشند و به سرمایه‌گذاران برای محافظت از ارزش دارایی‌ها در برابر رکود بازار، رکود اقتصادی و تورم کمک کنند.

همانند هر فعالیت دیگری در بازار ارز‌های دیجیتال، ایجاد و استفاده از سبد سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال برخی خطرات و چالش‌ها را نیز به همراه دارد؛ اما آنها همچنین می‌توانند منجر به پیش‌بینی بهتر روند‌های کلی بازار و کاهش ضرر و افزایش سود سرمایه‌گذاری‌ها شوند. علاوه بر آن، با سبد سرمایه‌گذاری محافظت از ارزش سرمایه در بلندمدت راحت‌تر می‌شود و کنترل بیشتری را بر شرایط آینده مالی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

البته ایجاد سبد سرمایه‌گذاری به خودی خود منجر به رفع چالش‌های بازار و افزایش سود سرمایه‌گذاری نمی‌شود. مدیریت این سبد که به آن سبدگردانی گفته می‌شود مهارتی است که برای نتیجه گرفتن از سبد سرمایه‌گذاری ضروری است. نظارت بر مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های ارز دیجیتال برای اطمینان از دستیابی به اهداف مالی بلندمدت شامل پیگیری بسیاری از موارد است و این روند به هیچ وجه ساده و سریع نیست.

مدیریت سبد سرمایه‌گذاری ارز‌های دیجیتال نیازمند توجه به موارد بسیاری است و سرمایه‌گذار نیاز دارد تا همواره جوانب مثبت را در مقابل معایب، فرصت‌ها در برابر تهدید‌ها و ریسک‌ها را در مقابل پاداش‌ها بسنجد؛ درحالی‌که بازده مورد انتظار را در سطوح ریسک مناسب به حداکثر برساند. سرمایه‌گذاران برای ایجاد و مدیریت سبد خود دست تنها نیستند و ابزار‌ها و استراتژی‌های مختلفی وجود دارد که به آنها کمک می‌کنند.

ایجاد سبد سرمایه‌گذاری

اولین و مهم‌ترین ویژگی یک سبد سرمایه‌گذاری، تنوع موجودی آن است. برای ایجاد سبد سرمایه‌گذاری معامله گران دو یا چند ارز دیجیتال را خریداری و نگهداری می‌کنند. تحلیلگران و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای بازار پیشنهاد می‌کنند که ارز‌های دیجیتال سبد سرمایه‌گذاری کاربرد و اهداف مشابه نداشته باشند و در موجودی تنوع ایجاد شود.

درحالی‌که ایجاد تنوع به تنهایی نمی‌تواند منجر به موفقیت سبد سرمایه‌گذاری شود؛ اما مدیریت درست آن می‌تواند نتایج قابل توجهی را برای سرمایه‌گذار به همراه داشته باشد. هم‌اکنون استراتژی‌های مختلفی برای ایجاد تنوع در سبد سرمایه‌گذاری وجود دارد و هر سرمایه‌گذار با توجه به شرایط و علایق خود می‌تواند ارز‌های دیجیتال متنوعی را خریداری کند.

به‌عنوان مثال برخی براساس ریسک هر ارز دیجیتال سبد سرمایه‌گذاری خود را ایجاد می‌کنند و ترکیبی از ارز‌های پرخطر و ارز‌های کم‌خطر را خریداری می‌کنند. برای به حداقل رساندن ریسک، اکثر سرمایه‌گذاران بخش بزرگی از سبد خود را از ارز‌هایی تشکیل می‌دهند که قابل اطمینان و قابل پیش‌بینی باشند و علاوه بر آن، فرصت رشد قیمتی را در آینده داشته باشند.

برخی ارز‌های دیجیتال قدیمی و محبوب بازار مانند بیت‌کوین می‌توانند گزینه مناسبی برای ایجاد تعادل در سبد سرمایه‌گذاری برای کاهش ریسک نوسانات قیمتی باشند. به‌عنوان اولین و برترین ارز دیجیتال بازار، نوسانات قیمتی بیت‌کوین کاهش یافته است و تغییرات قیمتی آن بر تمام بازار تاثیر می‌گذارد. بنابراین با قرار دادن بیت‌کوین در سبد سرمایه‌گذاری معامله گران می‌توانند اطمینان حاصل کنند که علاوه بر کاهش ریسک، از نوسانات کلی قیمتی بازار عقب نمی‌مانند.

هرچند ریسک در سرمایه‌گذاری لزوما چیز بدی نیست و سرمایه‌گذاری‌های پرریسک گاهی اوقات می‌توانند سود چشمگیری را برای سبد سرمایه‌گذاری به همراه داشته باشند؛ به همین دلیل طی سال‌های گذشته برخی از دسته‌های پرریسک ارز دیجیتال مانند میم‌کوین‌ها بخش قابل توجهی از سبد سرمایه‌گذاری معامله گران را تشکیل داده‌اند.

بررسی نسبت ریسک به پاداش نیز می‌تواند در ایجاد تعادل برای سبد سرمایه‌گذاری به معامله‌گران کمک کند. در هنگام خرید هر ارز دیجیتال، معامله‌گران باید به این موضوع توجه داشته باشند و در شرایط و با میزان سرمایه‌ای ارز‌های دیجیتال را خریداری کنند که براساس تحلیل‌ها و بررسی‌های انجام‌شده، میزان سود احتمالی آنها بیشتر از ضرر احتمالی باشد.

به‌طور کلی رعایت این قانون می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری در بازار ارز‌های دیجیتال را کاهش دهد و سبد سرمایه‌گذاری را متشکل از ارز‌های دیجیتالی کند که احتمال بیشتری برای افزایش قیمتی دارند.پس از ایجاد سبد سرمایه‌گذاری، استفاده از ابزار‌های پرتفوی و تحلیلی بازار می‌تواند اطلاعات کامل و دقیقی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد که به آنها کمک می‌کنند تا همواره شرایط کلی سبد را بررسی و در صورت نیاز، سهم برخی از ارز‌ها را کم و زیاد کنند.