این قابلیت به دنبال برنامه Token۲۰۲۲  که برای بهبود کاربردهای توکن‌های شبکه سولانا طراحی شده است، معرفی شد و به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدون افشای جزئیات کلیدی تراکنش مثل میزان ارز دیجیتال منتقل‌شده، معامله را انجام دهند. پیوتر سیلاس (Piotr Cielas)، مدیر شرکت هال بورن در رابطه با به‌روزرسانی جدید بلاک‌چین سولانا می‌گوید: نسخه ۱.۱۶ کلاینت زبان برنامه‌نویسی راست (Rust) سولانا عملکرد و پایداری شبکه را بهبود می‌بخشد و مشکلات موجود در نسخه‌های ۱.۱۴ و پایین‌تر را برطرف می‌کند. با این حال، مهم‌ترین بخش این به‌روزرسانی، اضافه شدن گواه دانش صفر بهبودیافته به این بلاک‌چین است. اکنون سولانا از الگوریتم منحنی بیضوی (BN-۱۲۸) پشتیبانی می‌کند که هزینه تولید گواه و اعتبارسنجی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و با قراردادهای هوشمند اتریوم سازگار است.

فوبار (Foobar)، بنیان‌گذار و مدیرعامل پلتفرم دلگیت (Delegate) در توییتی در این رابطه نوشت: سولانا به تازگی قابلیتی بومی برای افزایش حریم خصوصی توکن‌های مبتنی بر استاندارد SPL معرفی کرده که آن‌طور که شایسته آن است، مورد توجه قرار نگرفته است. مرت ممتاز (Mert Mumtaz)، یکی از بنیان‌گذاران شرکت هلیوس لبز نیز نوشت: اینها پیشرفت‌های بزرگی هستند، فکر نمی‌کنم افراد زیادی از آن مطلع باشند.

قابلیت تراکنش‌های محرمانه از گواه دانش صفر برای رمزنگاری موجودی و مبالغ تراکنش‌های حاوی توکن‌های مبتنی بر استاندارد SPL استفاده می‌کند. توکن‌های مبتنی بر استاندارد SPL سولانا مشابه توکن‌های ERC-۲۰ بلاک‌چین اتریوم هستند. ۰xIchigo، توسعه‌دهنده هلیوس در این رابطه می‌گوید: این کار حریم خصوصی کاربران را با تمرکز بر محرمانه بودن تراکنش به جای ناشناس بودن آن بهبود می‌بخشد. این قابلیت از تابع توییستد ال‌گمال (Twisted ElGamal) برای رمزنگاری مبالغ تراکنش‌ها استفاده و تراکنش‌ها را از طریق پروتکل‌های سیگما و با استفاده از گواه دانش صفر تایید می‌کند. البته معرفی قابلیت‌های مرتبط با حریم خصوصی ممکن است پیامدهای مختلفی برای توکن‌های بلاک‌چین سولانا به همراه داشته باشد. در برخی از کشورها، صرافی‌های ارز دیجیتال اجازه لیست کردن کوین‌های حریم خصوصی را ندارند. به‌عنوان مثال، صرافی بایننس کوین‌های حریم خصوصی را از فهرست معاملاتی خود برای کاربران کشورهای بلژیک، فرانسه، ایتالیا، لهستان و اسپانیا حذف کرده است.

بررسی سایر ویژگی‌های به‌روزرسانی جدید سولانا

به گفته ۰xIchigo، به‌روزرسانی نسخه ۱.۱۶ سولانا پشتیبانی از گواه دانش صفر را بهبود می‌بخشد و تولید آن را کارآمدتر می‌کند. چنین چیزی، امنیت و حریم خصوصی را بهینه‌سازی می‌کند و به سازگاری بیشتر با شبکه اتریوم کمک خواهد کرد. به علاوه، این به‌روزرسانی جدید میزان رم (RAM) مورد نیاز برای اعتبارسنجی در شبکه سولانا را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. به گفته یانشو یاداو (Yanshu Yadav)، مدیر پلتفرم استیکینگ لوگانودس (Luganodes)، از زمان انتشار نسخه ۱.۱۶، نود اعتبارسنجی این پلتفرم به جای ۱۲۰گیگابایت، با ۳۹گیگابایت رم در حال اجراست. علاوه بر این، در این نسخه قابلیتی مشابه pull-request  در گیت‌هاب به نرم‌افزار کلاینت نودهای سولانا اضافه شده است که با افزایش پهنای باند اتصال ولیدیتورها به شبکه، سرعت انتقال را بهبود خواهد بخشید.

همچنین، در این به‌روزرسانی قابلیت اکانت‌هایی با امکان تغییر سایز معرفی شده که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد پروژه‌های خود را ابتدا با سایز کوچک‌تر در شبکه راه‌اندازی کرده و سپس در صورت نیاز آنها را گسترش دهند. به گفته شرکت هلیوس، تمام قابلیت‌های نسخه جدید سولانا در حال حاضر فعال نشده‌اند و بسته به اولویت نسبی، در دوره‌های زمانی (Epoch) خاص به مرور فعال خواهند شد.