ظهور فیلرهای جدید در یونی سواپ اکس

به‌رغم تسلط مارکت میکرهای بزرگ بر بازار دیفای، همچنان میدان برای جولان دادن مشارکت‌کنندگان جدید وجود دارد. در عرض یک ماه گذشته، یک فیلر که جدیدا در پروتکل یونی سواپ اکس فعالیت خود را آغاز کرده است، موفق به پردازش بیشترین حجم معاملات شد و از این حیث به رتبه اول صعود کرد. در حال حاضر، ۱۵ فیلر فعال در Uniswap X وجود دارد و ۴مشارکت‌کننده دیگر در حال آغاز فعالیت خود در این پروتکل هستند. رقابت افزایشی این واسطه‌های شخص ثالث باعث شده است سوالات مختلفی در جامعه رمزارزها در رابطه با تعداد فیلر مورد نیاز برای دستیابی به بهترین قیمت در کوتاه‌ترین زمان ممکن مطرح شود. همان‌طور که بالاتر گفتیم، در یک‌ماه اخیر یک فیلر جدید با پردازش بیش از ۵۰درصد از معاملات باعث شد سهم بزرگ‌ترین فیلر یونی سواپ اکس از ۹۰درصد به ۲۰درصد کاهش یابد. بررسی داده‌ها نشان می‌دهد علاوه بر این دو واسطه، یک فیلر دیگر نیز وجود دارد که حدود ۲۰درصد از حجم معاملات را به خود اختصاص داده است. هر سه فیلر برتر پروتکل Uniswap X مارکت میکر (بازارساز) هستند.

تسلط سه مارکت میکر بر معاملات پروتکل یونی سواپ اکس با انتقاد برخی از کاربران همراه شده است و برخی معتقدند چنین اتفاقی، رقابتی بودن قیمت‌گذاری‌ها در این پروتکل را زیر سوال می‌برد. همزمان با آخرین موج صعودی در بازار رمزارزها، توکن UNI صرافی یونی سواپ یکی از بهترین عملکردها را از خود نشان داده و طی ۷ روز اخیر با ۲۴درصد رشد، از ۵.۰۹دلار به ۶.۳۵دلار رسیده است. رشد اخیر قیمت UNI باعث شده تا مارکت کپ آن به ۴.۸میلیارد دلار برسد که بالاترین سطح از ماه اوت (شهریور) است. مارکت کپ این توکن در حال حاضر بالاتر از بیت‌کوین کش (BCH) است؛ اما همچنان نسبت به اوج خود در سال۲۰۲۱، حدود ۸۶درصد کمتر است.

به نظر می‌رسد رونق بار دیگر در حال بازگشت به فضای دیفای است. بر اساس داده‌های تریدینگ ویو، مارکت کپ اکوسیستم امور مالی غیرمتمرکز ۱۴ماه پس از حباب دیفای، به ۵۸میلیارد دلار رسیده است. همچنین، با بروز مشکلات متعدد در صرافی‌های متمرکز از جمله بایننس، صرافی‌های غیرمتمرکز طرفداران بیشتری یافته‌ و طبعا توکن آنها نیز با افزایش قیمت همراه شده‌اند.