تلاش اتریوم  برای  برگشت به  رقابت

پس از بیت‌کوین، اتریوم برترین ارز دیجیتال بازار به‌شمار می‌رود که با وجود رقبای پیشرفته و قدرتمند خود، همچنان جایگاه برتر خود را از زمان عرضه در سال‌۲۰۱۵ حفظ کرده‌است. یکی از دلایل اصلی این موفقیت، تیم توسعه فعال و بهبود و پیشرفت مداوم شبکه اتریوم است. ویتالیک بوترین به‌عنوان بنیان‌گذار این ارز دیجیتال، یکی از شناخته شده‌‌‌‌‌ترین افراد فعال در بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال به‌شمار می‌رود و سالیان سال‌است که به روند رو به پیشرفت اتریوم کمک کرده‌است. همانند سال‌های گذشته، تیم توسعه اتریوم برنامه‌های جذابی را برای سال‌۲۰۲۴ تدارک دیده‌‌‌‌‌اند که بررسی آن برای سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال اتریوم اهمیت دارد؛ زیرا می‌تواند وضعیت آینده محبوب‌‌‌‌‌ترین اکوسیستم غیرمتمرکز بازار را نشان دهد.

 عقب‌ماندن اتریوم از رقابت

پس از سقوط شدید قیمتی ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال در سال‌۲۰۲۲، سرمایه‌گذاران ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال در سال‌۲۰۲۳ شاهد رشد قیمتی بیت‌کوین و بسیاری از ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال دیگر بازار بودند، با این حال رشد قیمتی اتریوم نسبت به بیت‌کوین و برخی از ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال دیگر بازار کمتر بود و به‌نظر می‌رسد که اتریوم نسبت به دیگر ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال مشابه در رقابت عقب ‌افتاده‌است. رقبای اتریوم عملکرد بسیار خوبی در هفته‌های گذشته داشته‌اند و اخیرا ارز دیجیتال سولانا شبکه محبوب و قدیمی اتریوم را به چالش کشیده است. شبکه سولانا با پشتیبانی از قرارداد‌‌‌‌‌های هوشمند، میزبانی برای برنامه‌‌‌‌‌ها و پروژه‌های غیرمتمرکز است و طی چند ماه اخیر عرضه برخی از میم‌کوین‌‌‌‌‌ها و ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال محبوب در این شبکه، باعث رشد قیمتی ارز دیجیتال سولانا شده‌است. علاوه‌بر آن، فضای غیرمتمرکز سولانا نیز عملکرد بهتری داشته‌ و در بازار صرافی‌‌‌‌‌های غیرمتمرکز و توکن‌‌‌‌‌های غیرمثلی، این شبکه موفق شده‌است تا از اتریوم پیشی بگیرد. همچنین به‌نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران نهادی نیز پیرامون آینده اتریوم چندان مطمئن نبودند و ترجیح دادند تا در برخی از رقبای روبه‌رشد این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری داشته باشند. شرایطی که آمار سرمایه‌گذاری‌های خطر‌‌‌‌‌پذیر نیز حاکی از آن است و پروژه‌های بیشتری در سولانا و پالیگان در سال‌۲۰۲۳ موفق شدند تا تامین مالی شوند. البته این شرایط به‌معنای سقوط زودهنگام ارزش و جایگاه اتریوم نیست، این ارز دیجیتال همچنان سال‌بسیار خوبی را پشت‌سر گذاشته و افزایش قیمتی ۷۷‌درصدی را در سال‌۲۰۲۳ ثبت کرده است. با این حال، ادامه‌یافتن این شرایط می‌تواند جایگاه اتریوم در اکوسیستم غیرمتمرکز و دیفای را متزلزل کند. نگرانی که علاوه‌بر سرمایه‌گذاران، توجه توسعه‌‌‌‌‌دهندگان را نیز به‌دنبال داشته‌است و به همین دلیل با آغاز سال‌نو میلادی، از برنامه توسعه اتریوم رونمایی شده‌است تا این ارز دیجیتال شرایط بهتری را در سال‌۲۰۲۴ داشته‌باشد.

 اتریوم در سال‌۲۰۲۴

توسعه‌‌‌‌‌دهندگان پروژه‌های بلاک‌چینی معمولا با ارائه نقشه‌راه توسعه در ابتدای هر سال، اهداف و برنامه‌های خود را برای سال‌پیش‌رو معرفی می‌کنند، درحالی‌که تضمینی برای عملی‌شدن تمام موارد آورده شده در نقشه‌راه وجود ندارد، اما مطالعه و بررسی مسیر توسعه برنامه‌‌‌‌‌ریزی شده می‌تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به فعالیت در آن شبکه بلاک‌چینی قرار دهد.

برنامه توسعه منتشرشده پیرامون آینده اتریوم و ارتقا‌‌‌‌‌های مهم آن پیچیدگی‌های فنی زیادی دارد، اما در توضیح خلاصه تیم اتریوم در تلاش هستند تا مکانیزم به‌تازگی پیاده‌‌‌‌‌سازی شده اثبات سهام شبکه را ارتقا و بهبود دهند، سرعت را بیشتر کرده و توان پردازش شبکه را به ۱۰۰‌هزار تراکنش در ثانیه برسانند، برخی راه‌حل‌‌‌‌‌ها را برای رفع نگرانی‌ها از متمرکز‌شدن شبکه ارائه دهند، مشارکت در شبکه را به فرآیند ساده، آسان و کم‌هزینه‌‌‌‌‌تری تبدیل کنند و در نهایت پیچیدگی‌های فعالیت و استفاده از شبکه اتریوم را کاهش دهند.

روند توسعه این بهبود‌‌‌‌‌ها هم‌اکنون آغاز شده‌است و سرمایه‌گذاران اتریوم طی سال‌۲۰۲۴ شاهد اعمال برخی از این وعده‌‌‌‌‌ها در قالب ارتقا‌‌‌‌‌های مختلف خواهند بود. اولین ارتقای موردانتظار اتریوم در سال‌۲۰۲۴، دنکون (Dencun) نام دارد که برنامه‌‌‌‌‌ریزی شده‌است تا طی چند هفته آینده اعمال شود. آپدیت دنکون؛ در واقع ترکیبی از دو ارتقای دیگر است که در راستای بهبود مقیاس‌‌‌‌‌پذیری شبکه اتریوم اجرا خواهد شد تا علاوه‌بر کاهش کارمزد، به امنیت بیشتر و ذخیره بهتر اطلاعات شبکه کمک کند. این پیشرفت‌‌‌‌‌ها، تعهد مستمر شبکه و توسعه‌‌‌‌‌دهندگان اتریوم را به نوآوری و پاسخگویی به بازخورد‌‌‌‌‌های جامعه را نشان می‌دهد. شرایطی که طی سالیان گذشته از جمله عوامل اصلی افزایش محبوبیت و حفظ جایگاه برتر آن در بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال به‌شمار می‌رود.

با ادامه روند رو به پیشرفت و بهبود اتریوم، شبکه این ارز دیجیتال می‌تواند پاسخی برای مشکلات بزرگ و قدیمی خود از جمله کارمزد‌‌‌‌‌های بالا و سرعت پایین ارائه دهد که منجر به گسترش استفاده از این شبکه و افزایش قیمت اتریوم خواهد شد. البته درحالی‌که نقشه‌راه منتشرشده اتریوم نوید روز‌‌‌‌‌های روشنی را برای این شبکه می‌دهد، اما سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان شبکه اتریوم مهم است توجه داشته باشند که تضمینی برای اعمال تمام بهبود و ارتقا‌‌‌‌‌های معرفی شده وجود ندارد و تیم توسعه این ارز دیجیتال نیز زمان مشخصی را برای عملی‌کردن وعده‌‌‌‌‌های خود نداده‌‌‌‌‌اند. درحالی‌که تیم توسعه اتریوم طی ماه‌های آینده تلاش می‌کنند تا ارتقا‌‌‌‌‌های جدید را در شبکه اعمال کنند، اما عوامل مختلفی مانند مشکلات فنی یا آماده نبودن شبکه آزمایشی می‌تواند تأخیر‌‌‌‌‌های مختلفی را به‌همراه داشته‌باشد که باعث شود تا تمام موارد ذکرشده در نقشه‌راه، در سال‌۲۰۲۴ برای اتریوم اعمال نشوند. با این وجود، واضح است که تیم اتریوم در حال تلاش برای جبران عقب‌افتادگی خود درمیان بلاک‌چین‌‌‌‌‌های محبوب بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال هستند تا با رفع مشکلات قدیمی و معرفی خدمات جدید، اتریوم باری دیگر در صدر بخش‌های مختلف امور مالی غیرمتمرکز قرار گیرد. علاوه بر برنامه‌‌‌‌‌ریزی‌‌‌‌‌ها برای بهبود شرایط شبکه اتریوم، همراه با صندوق قابل‌معامله اسپات بیت‌کوین برخی از شرکت‌های بزرگ جهانی برای راه‌اندازی صندوق قابل‌معامله اسپات‌اتریوم نیز درخواست داده‌اند. تایید راه‌اندازی این صندوق‌ها توسط کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا می‌تواند اثرات مثبت خود را برای اتریوم داشته‌باشد و صعود قیمتی را رقم بزند.

با وجود فرصت‌های متنوع افزایش قیمت اتریوم در سال‌۲۰۲۴، همچنان خطراتی نیز وجود دارند و براثر عوامل مختلفی مانند مانند رخ‌دادن مشکل در روند توسعه، عدم‌تایید صندوق قابل‌معامله اسپات و سقوط ارزش بیت‌کوین، روند قیمتی اتریوم می‌تواند نزولی شود. همچنین دیگر شبکه‌‌‌‌‌های بلاک‌چینی بازار مانند سولانا بیکار نبوده‌‌‌‌‌اند و از شرایط اخیر بازار برای بهبود شرایط شبکه و ارز دیجیتال خود کمال استفاده را برده‌‌‌‌‌اند. موضوعی که می‌تواند به انتقال سرمایه از شبکه اتریوم به شبکه‌‌‌‌‌های رقیب و کاهش سرعت رشد قیمتی ارز دیجیتال اتریوم منجر شود، بنابراین همانند گذشته، راز موفقیت در سرمایه‌گذاری ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال پیگیری مداوم آخرین اخبار و بررسی روند‌‌‌‌‌های قیمتی و تحلیل بازار است. علاقه‌مندان به پیگیری آخرین اخبار و پیشرفت‌های مرتبط با روند توسعه اتریوم، می‌توانند رویداد‌‌‌‌‌های ETHGlobal را دنبال کنند که طی سال‌۲۰۲۴ و در شهر‌‌‌‌‌های لندن، سیدنی، بروکسل، سنگاپور، سان فرانسیسکو و بانکوک برگزار خواهندشد.