در سال۲۰۲۳، بازار کریپتوکارنسی شاهد رشد چشمگیری بود؛ با افزایش در ارزش کل بازار از ۸۳۰میلیون دلار به ۱.۶تریلیون دلار رسید که نشان‌دهنده رشد ۱۰۰درصدی است و در طی این دوره، قیمت بیت‌کوین از ۲۷هزاردلار به ۴۲هزاردلار افزایش یافت. این افزایش بیشتر به‌دلیل سودهای قابل توجه در سه‌ماهه‌های اول و چهارم رخ داد که نتیجه خوش‌بینی نسبت به صندوق‌های قابل معامله بیت‌کوین (ETF) و فضای مطلوب مالی جهانی بود.

اتریوم (ETH) سال۲۰۲۳ را با قیمت ۲۲۹۴دلار به پایان رساند که نشان‌دهنده رشد ۹۰درصدی در طول سال است. اتریوم بیشترین بازدهی خود را در سه‌ماه نخست سال۲۰۲۳ با رشد تقریبا ۵۰درصدی از ۱۱۹۶دلار به ۱۷۹۲دلار تجربه کرد. در ادامه، قیمت در بیشتر دوره‌های سه‌ماهه دوم و سوم حرکت خاصی انجام نداد، پیش از آنکه در سه‌ماه چهارم شاهد افزایش ۳۶درصدی باشیم و در ماه دسامبر به بالاترین نرخ سالانه خود یعنی ۲۳۷۶دلار دست یافت. پس از مشکلات و رکودی که در سال۲۰۲۲ شاهد آن بودیم، سال۲۰۲۳ به‌عنوان سالی قدرتمند برای بازیابی صنعت رمزارز‌ها مطرح شد. به‌دلیل بزرگ شدن این بازار در سال‌های اخیر شاخص‌ها و متغیرهای متفاوتی بر نوسانات این بازار تاثیر دارند و همچنین هر عاملی که از لحاظ قانون‌گذاران کشور‌ها باعث ورود یا عدم ورود پول به این دارایی‌ها توسط سرمایه‌گذاران کلان یا خرد تاثیرگذار است.

تحلیلگران و سرمایه‌گذاران قدیمی بازار رمزارز‌ها معتقدند این بازار دارایی یک چرخه چهارساله است که این چرخه به‌دلیل وجود هاوینگ (تاریخی که پاداش ماینرهای بیت‌کوین نصف می‌شود) است. سپس بعد از این رویداد قیمت بیت‌کوین و به دنبال آن بقیه رمزارزها رشد چشم‌گیری می‌کنند. اما این‌بار به‌دلیل رشدی که با ETF کرده است، احتمالا بازار رمزارزها با بازار سهام آمریکا وابستگی پیدا کند که دیگر همه ورود پول به بازار رمزارز‌ها فقط از طریق صرافی نیست و ورود پول از طریق صندوق‌های  ETF (۱۱صندوق) و وجود  BlackRock (یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مدیریت سرمایه در جهان) نشان‌دهنده این است که رمزارز‌ها دیگر جزء دارایی‌های ریسکی نیستند؛ زیرا مورد تایید نهادهای مهم هستند. ترندهایی نظیر هوش مصنوعی، سولانا، میم‌کوین‌ها و اینترنت اشیا رشدهای زیادی کردند و به‌طور چشم‌گیری در حال پیشرفت هستند. این فناوری‌ها نقش مهمی در افزایش امنیت، سرعت و کارآیی معاملات رمزارز‌ها ایفا می‌کنند که البته این ترند‌ها در آغاز سال۲۰۲۳ توجه قابل ملاحظه‌ای را به خود جلب کردند و پس از آن شاهد کاهش اهمیت آن بودیم.

در اصل سایر رمزارز‌ها یا آلت‌کوین‌ها هنوز نتوانسته‌اند به میزان رشدی که بیت‌کوین داشته است، برسند. اتریوم هم که دومین رمزارز از نظر حجم بازار است هم نسبت به بیت‌کوین رشد آن‌چنانی نداشته است؛ اما به نظر می‌رسد طی چند ماه آینده ETF اتریوم هم تایید و ممکن است منجر به رشد آن شود. به‌طور مشخص بازار رمزارزها در حال تکامل است و پیش‌بینی‌های مربوط به آینده آن باید با توجه به عوامل مختلفی از جمله تغییرات تکنولوژیک، سیاست‌های دولت‌ها و روندهای اقتصاد جهانی انجام شود. انتظار می‌رود در سال پیش رو بازار کمی در حالت رنج و سپس شروع به صعود کند؛ اما پیش‌بینی این سایکل یا چرخه بازار نسبت به چرخه‌های قبلی بسیار دشوار‌تر است؛ زیرا با آمدن ETF بیت‌کوین، بازیگران بازار تغییر کرده و آنالیز دیتاهای درون بلاک‌چین یا شبکه سخت‌تر شده است.