به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، وجیه‌‌اله جعفری در نشستی که با حضور معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برگزار شد، افزود: برگزاری جشنواره اینوماین توسط ایمیدرو با هدف شناسایی ایده‌های ارزش‌آفرین موجب شد جریان فناورانه در حوزه معدن و صنایع معدنی بیش از پیش مورد توجه واقع و طرح‌های پژوهشی بسیاری توسط نخبگان ارائه شود.

وی گفت: همچنین طرح توانمندسازی فارغ‌‌التحصیلان بخش معدن و صنایع معدنی ایمیدرو نیز از دیگر اقداماتی است که این سازمان با هدف تربیت نیروی مهارتی راه‌‌اندازی کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تامین مالی را لازمه جذب و حمایت از ایده‌ها خواند و گفت: تامین مالی از طریق بازار سرمایه و بخشی از اعتبارات سازمان‌های توسعه‌‌ای می‌تواند شرایط را برای حمایت از دانش‌‌بنیان‌‌ها و مراکز علمی که به رفع نیازهای فناورانه معدن و صنایع معدنی کمک می‌کنند، تسهیل کند.

جعفری با بیان اینکه توسعه حوزه نوآوری و فناوری در شمار اولویت‌های ایمیدرو قرار دارد، اظهار کرد: قوانین مربوط به این حوزه و آیین‌‌نامه‌های آن پشتوانه ایجاد حرکت هستند. وی گفت: در این زمینه نیروی انسانی متخصص باید محور امور قرار بگیرد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو برگزاری نشست‌‌های هم‌‌اندیشی با شرکت‌‌های زیرمجموعه و تابعه و راه‌‌اندازی دبیرخانه مشترک همراه با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌‌بنیان ریاست‌جمهوری را از اهداف این سازمان برای بهره‌‌مندی از ظرفیت‌‌های فناورانه و دانش‌‌بنیان‌‌ها عنوان کرد.

جعفری اعلام کرد: معدن و صنایع معدنی در بخش اکتشاف، استخراج و به ویژه فرآوری دارای موضوعات فناورانه است و از سوی دیگر تامین ماشین‌‌آلات و تجهیزات از طریق بومی‌‌سازی دیگر رویکردی است که در ایمیدرو مورد توجه است.

وی اعلام کرد: ایمیدرو با راه‌اندازی دفتر بومی‌‌سازی و راهبری شرکت‌‌ها در این حوزه، تاکنون یک‌میلیارد دلار صرفه‌‌جویی ارزی حاصل از بومی‌‌سازی را رقم زده است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: این سازمان با راه‌‌اندازی سامانه جامع بومی‌سازی زنجیره آهن و فولاد ایران، شرایط را برای ارتباط بین تامین‌‌کننده و مصرف‌‌کننده تجهیزات بومی‌‌سازی‌شده فراهم کرده است.

معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز در این جلسه طی سخنانی گفت: هدف اصلی حمایت از شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان، حمایت از فعالیت‌‌های دانش‌‌بنیان در کشورهاست.

مهدی الیاسی ادامه داد: همکاری بین ایمیدرو و معاونت فناوری به این صورت است که چه ظرفیت‌‌هایی در حوزه معدن و صنایع معدنی می‌توان اضافه کرد تا قانون جهش تولید را در شرکت‌‌های زیرمجموعه این سازمان پیاده‌‌سازی کنیم.

وی افزود: سازمان‌های توسعه‌‌ای می‌توانند در طرح‌های فناورانه به صورت مستقیم یا از طریق بازار سرمایه یا به صورت غیرمستقیم از طریق عاملیت صندوق نوآوری و شکوفایی و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه سرمایه‌‌گذاری کنند.

الیاسی افزود: در این راستا محوریت و حمایت ایمیدرو در توسعه فناوری قابل تقدیر است.

وی اعلام کرد: شرایط به نحوی باشد که قانون جهش تولید در شرکت‌ها نهادینه شود و محوریت ایمیدرو به عنوان هلدینگ و بازوی توسعه بخش معدن و صنایع معدنی این شرایط را فراهم کرده است.

معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری رئیس‌‌جمهور با اشاره به مزیت‌‌ها و امتیازات در‌نظرگرفته‌شده برای دانش‌‌بنیان‌‌ها، افزود: دریافت اعتبار مالیاتی معادل هزینه انجام‌شده برای فعالیت‌‌های تحقیق و توسعه، برخورداری از امتیاز لغو تشریفات مناقصه و حمایت از تولید داخلی ماشین‌‌آلات و تجهیزات با حذف معافیت حقوق ورودی این اقلام از جمله امتیازاتی است که در قانون جهش تولید نیز آمده است. در این جلسه امیر خرمی‌‌شاد عضو هیات عامل و معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو، سمیه خلوصی مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو، غلامرضا ملاطاهری مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو و حسین منصوری مجری طرح ایجاد زیست‌‌بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی (ایمینو) حضور داشتند و اقدامات ایمیدرو در حوزه فناوری و دانش‌‌بنیان‌‌ها را تشریح کردند.