ابوالفضل فراهانی، کارشناس طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور، ضمن ارائه گزارشی از اقدامات این طرح در حوزه‌های مختلف همچون مطالعات اکتشافی گوهرسنگ‌‌ها، آموزش نیروی‌‌انسانی و ایجاد مرکز اعتبارسنجی گوهرسنگ‌‌ها خاطرنشان کرد: ایمیدرو از طرح‌های پژوهشی حوزه گوهرسنگ استقبال‌‌ کرده و آماده حمایت از این طرح‌های پژوهشی ‌‌است. لازم به ذکر‌‌است که ایمیدرو ایجاد مرکز نوآوری و پژوهشی گوهرسنگ را نیز در دست اجرا دارد.

وی اظهار کرد: یکی از اهداف این نشست را می‌توان تقویت دانش فنی آزمایشگاه‌های گوهرسنگ کشور بیان ‌‌کرد که در راستای تحقق آن نیازمند مشارکت فعالان این حوزه به‌ویژه فعالان بخش خصوصی هستیم. همچنین، ایمیدرو آمادگی دارد به‌‌منظور ارتقای دانش کارشناسان آزمایشگاه‌های گوهرسنگ کشور، دوره‌های آموزشی با حضور استادان و مدرسان بین‌المللی برگزار ‌‌کند.

حامد دارابی، کارشناس مسوول ارتباطات شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، نیز در این نشست به بیان چالش‌‌های پیش ‌‌روی تامین خدمات آزمایشگاهی از جمله محدودیت منابع ‌‌مالی و تقاضای نامحدود تجهیزات پرداخت و راه‌‌حل این چالش‌‌ها را در به اشتراک‌‌گذاری زیرساخت‌‌ها و ظرفیت‌‌ها از طریق شبکه‌‌سازی عنوان ‌‌کرد.

وی ضمن دعوت از آزمایشگاه‌های گوهرسنگ کشور برای عضویت در شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، بر اهمیت ارتقای دانش فنی کارشناسان آزمایشگاه‌ها تاکید کرد و افزود: از اخذ اعتبارنامه‌های استاندارد در حوزه گوهرسنگ حمایت خواهیم‌‌کرد.

این نشست با حضور برخی مدیران و کارشناسان آزمایشگاه‌های گوهرسنگ کشور از سازمان میراث‌‌فرهنگی و گردشگری، مرکز پژوهش‌های سازمان زمین‌‌شناسی، اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌‌های قیمتی ایران و شرکت‌‌های خصوصی و فعالان حوزه گوهرسنگ برگزار ‌‌شد. تعرفه‌‌گذاری خدمات آزمایشگاه‌ها، نبود معیار استاندارد برای تعیین اصالت و صدور شناسنامه، ارتقای دانش کارشناسان آزمایشگاه‌ها، وجود آزمایشگاه‌های بدون مجوز در این حوزه، جعل شناسنامه‌ها و عدم تجهیز آزمایشگاه‌ها به تکنولوژی روز دنیا از دیگر مباحثی ‌‌بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.