تقسیم ۴۰۰ تومانی سود گهرزمین

از دیگر تصمیماتی که در این مجمع‌‌ به تصویب حاضران رسید؛ اینکه افزایش سرمایه در گام اول منوط به تایید طرح‌‌های توسعه‌‌ای شرکت و در گام بعدی مشروط به تامین منابع پرداختی است.

سود ۱۱هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، محمد فلاح مدیرعامل شرکت سنگ‌‌آهن گهرزمین، در ابتدای مجمع به عملکرد این شرکت پرداخت و عنوان کرد: شرکت سال گذشته ۱۱‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سود خالص حاصل کرد که البته توقع شرکت بیش از این رقم بود، اما تحقق همین میزان هم در سطح کشور و در بین شرکت‌های معدنی‌‌ و صنعتی قابل‌‌توجه است. اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است، به‌‌ویژه شرکت یک میلیون و ۷۰۰‌هزار تن صادرات گندله‌‌ داشته که در بین دیگر صادرکنندگان میانگین قیمت بهتری داشته است. فلاح در ادامه با اشاره به این موضوع که چرا در سال گذشته سود بیشتری برای شرکت حاصل نشده، عنوان کرد: در زمینه کاهش سود در وهله اول باید به سیاست سازمان ایمیدرو اشاره کرد که در سال گذشته ایمیدرو حق‌‌السهم خود را از ۸/ ۳۳‌درصد به ۱/ ۴۱‌درصد افزایش داد که رقم‌‌ دریافتی ایمیدرو را به‌‌صورت چشمگیری افزایش داد که توقع چنین افزایشی نداشتیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مشکل بعدی که سبب کاهش سود ما شد، بی‌‌سامانی در زمینه ارز بود که در این زمینه ما موظف شدیم بخش قابل‌‌توجهی از فروش ارزی خود را به سامانه نیما ارائه بدهیم. علت بعدی کاهش میزان سود شرکت نیز به کاهش استخراج سنگ‌آهن نسبت به سال ماقبل خود بازمی‌گردد؛ در این راستا گود معدن افزایش یافته و نیازمند ماشین‌‌آلات جدیدتر هستیم و البته باید اذعان کرد که هر ساله گود معدن نیز افزایش پیدا می‌کند. مشکل بعدی در زمینه اعمال محدودیت‌های برق و گاز طی سال گذشته بود. سال گذشته ۳‌هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان عدم‌‌النفع به دلیل کمبود برق داشتیم. البته در زمستان نیز کاهش تولید به‌‌دلیل قطعی گاز داشته‌‌ایم که محاسبه آن در زمینه کاهش سود در سال‌جاری محاسبه خواهد شد. مشکل جدی دیگری که باید به آن اشاره کرد، ماشین‌‌آلات معدنی است که خرید ماشین‌‌آلات جدید باوجود تحریم‌‌ها بسیار برای ما مشکل شده است. هرچند به تازگی موفق شدیم تعدادی ماشین‌‌آلات جدید وارد کنیم. پیمانکار گهرزمین نیز تعدادی دستگاه وارد خواهد کرد که امیدواریم برداشت بیشتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

وی در ادامه اذعان کرد: برای کاهش هزینه‌‌ها در شرکت برنامه‌‌های خوبی را مدنظر قرار داده‌‌ایم که یکی از آنها حمل پیوسته است که از یک‌‌سو سبب کاهش هزینه‌‌ها و از سوی دیگر موجب کاهش آلودگی‌‌های محیط‌‌زیستی می‌شود که در سلامتی پرسنل بسیار موثر است.

فلاح در ادامه با تاکید بر این موضوع که در کشور با بحران آب روبه‌‌رو هستیم، عنوان کرد: آبگیری از باطله‌‌هایی که از کارخانه‌‌ها خارج می‌شود، مساله مهمی به‌‌شمار می‌رود که در این زمینه نیز پیشرفت‌‌های خوبی داشته‌‌ایم که به احتمال زیاد این پروژه سال آینده وارد مدار خواهد شد که به موجب آن بخش مهمی از آب موردنیاز کارخانه که حدود ۳ میلیون مترمکعب در سال است، به کارخانه‌‌ها برگشت داده خواهد شد.

با توجه به این موضوع که آب خلیج‌‌فارس با قیمت بالا به مرکز ایران انتقال داده شده، این بازگشت آب سودآوری خوبی برای شرکت ایجاد می‌کند که هم سبب کاهش هزینه‌‌ها و هم کاهش هدررفت آب می‌شود.

خروج از سود انحصاری

مدیرعامل شرکت سنگ‌‌آهن گهرزمین با اشاره به این موضوع که شرکت تاکنون سود انحصاری داشته است، گفت: سود انحصاری شرکت گهرزمین مربوط به سایت معدن در سیرجان بوده است. برای خروج از این سود انحصاری، شرکت تصمیم‌‌های خوبی اتخاذ کرده است. برای آنکه شرکت در آینده سایت‌‌های دیگری داشته باشد و گهرزمین دوم، سوم و چهارم نیز راه‌‌اندازی شود، پروژه‌‌های بسیاری در بردسیر تعریف شده که همراه با پیشرفت ۵/ ۸ درصدی بوده که این پروژه‌‌ها نزدیک به ۴‌درصد نسبت به زمان‌بندی قراردادی خود جلو هستند.

فلاح ادامه داد: شرکت بنا دارد ادامه کار خود را برای تکمیل زنجیره فولاد داشته باشد، از این رو واحد ذوب با ظرفیت تولید ۳ میلیون تن و واحد اسلب با ظرفیت ۳ میلیون تن طراحی کرده است. تمام این اقدامات به سرمایه ۵۰‌هزار میلیارد تومانی با نرخ امروز نیاز دارد که برگشت آن یک سال و چند ماه زمان می‌‌برد.  وی ادامه داد: در مسیر توسعه، گام دوم با همت دوستان برداشته شده که مربوط به پهنه «جبال‌‌بارز» به شرکت گهرزمین واگذار شده است. کار مطالعاتی این پهنه صورت گرفته که بر اساس این کار مطالعاتی، ۲۹ توده ارزشمند در این پهنه شناسایی شده است. بین ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان نیز برای این پهنه تاکنون هزینه شده است. اقدامات اولیه برای حفاری کار نیز مدنظر قرار گرفته و۲۵۰ هکتار این پهنه آماده شده و اقدامات مقدماتی مانند تعیین پیمانکار برای حفاری آماده شده است. بر اساس گفته کارشناسان، توده‌‌های مسی که در این منطقه به دست می‌‌آید همپای توده‌‌های مس سرچشمه خواهد بود.

سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان

مدیرعامل شرکت سنگ‌‌آهن گهرزمین در ادامه با اشاره به سرمایه‌گذاری در معدن سیستان و بلوچستان عنوان کرد: در سیستان و بلوچستان معدن جانجا، ارزش بالایی دارد؛ در آنجا پهنه‌‌ای گرفته‌‌ایم. ۳ نفر از وزرای کابینه نیز امضا کردند تا در هیات دولت این موضوع مطرح شود تا از این معدن عوارض دولتی دریافت نکنند و مابه‌‌ازای سرمایه‌‌ای که شرکت‌ها به دست می‌‌آورند، برای انتقال آب از چابهار به سیستان و بلوچستان تا خراسان اقدام کنند. این معدن، به تازگی افزایش سرمایه‌‌ای ۲‌هزار میلیاردی تومانی داشته‌‌ است. باوجود این معدن، آنجا تبدیل به منطقه‌‌ای می‌شود که هر ساله سود هنگفتی را برای سرمایه‌‌داران خود به ارمغان می‌‌آورد.

فلاح ادامه داد: همچنین منطقه مکران که از تنگه هرمز آغاز شده و تا مرز ایران و پاکستان ادامه دارد، بسیار دارای اهمیت است. این منطقه بسیار حاصلخیز است و در زمینه این منطقه نیز پیش از انقلاب مطالعات وسیعی انجام گرفت. در آن زمان برنامه‌‌ریزی شده بود که ۵۰‌درصد جمعیت کشور ایران باید به کنار دریاها ازجمله خلیج‌‌فارس و دریای عمان انتقال داده شوند تا مشکل شهرهای مرکزی به دلیل کم‌‌آبی به سرعت نمایان نشود. این کار انجام نشد که چند سال پیش مقام معظم رهبری تاکید کردند که این اقدام انجام بگیرد. اصلی‌‌ترین وزارتخانه‌‌ای که در این زمینه کار انجام داده، وزارت دفاع است. در این راستا خط انتقال آب انجام شده که کار بسیار ارزشمندی است. یکی از برنامه‌‌های خوب در آنجا دسترسی به انرژی پاک است.

مشکلات شرکت

مدیرعامل شرکت سنگ‌‌آهن گهرزمین در ادامه با اشاره به مشکلاتی که بر سر راه شرکت وجود دارد، عنوان کرد: برخی از مشکلات شرکت مربوط به مشکلات عمومی است، برای نمونه می‌توان به ناهماهنگی در زمینه حمل‌‌ونقل اشاره کرد که این ناهماهنگی‌‌ها در حوزه دریایی با کمبود کشتی بروز کرده و در زمینه جاده‌‌ای نیز ناهماهنگی‌‌هایی برای تامین کامیون وجود دارد. مشکل دیگر کشور، ناهماهنگی در زمینه فروش در بورس است که در این راستا چند شرکت با هم عرضه می‌کنند که سبب کاهش قیمت در بازار می‌‌شوند و حل این مشکل نیازمند نگاه‌‌های بالاتر به این مساله است.

فلاح در ادامه خاطرنشان کرد: ‌‌ در زمینه توسعه‌‌ها نیز در سال گذشته با مشکل خاصی روبه‌‌رو بودیم و این مشکل از آنجا ناشی می‌‌شد که سال گذشته مجمع تصویب کرده بود که هرگونه توسعه‌‌ای را منوط به اجازه سهامداران کرد و این اجازه سهامداران برای ما مساله‌‌ساز شد. برای نمونه در این راستا راه‌‌اندازی گندله شماره۲ بود که ما باید کنسانتره را نفروشیم و آن را تبدیل به گندله کنیم تا زمانی که کارخانه‌‌های اسفنجی راه‌‌اندازی شد با کمبود خوراک روبه‌‌رو نباشیم که این امر توسعه‌‌ای نیازمند تصویب سهامداران بود که در این راستا چند جلسه برگزار کردیم و هنوز هم به نتیجه نرسیده‌‌ایم و این در حالی است که برنده ساخت کارخانه نیز ۹ ماه پیش مشخص شده‌‌ است، اما همچنان راه‌‌اندازی آن در انتظار تصویب سهامداران است. یا در زمینه خرید کارخانه تولید برق جهرم از بانک سپه با سهامداران مشکلاتی داشتیم. پروژه‌‌های دیگری نیز به دلیل این مساله کماکان پیش نرفته‌‌اند. مدیرعامل شرکت سنگ‌‌آهن گهرزمین در ادامه با اشاره به این موضوع که همواره با محیط‌زیست مشکل داشته‌‌ایم، عنوان کرد: البته ما معتقد هستیم که حق با آنهاست و ما گاهی ۱۵۰ تا ۱۶۰ لیتر آب از گود معدن استخراج می‌‌کنیم، ای‌‌سی‌‌ این آب چهار برابر آب‌‌ دریا‌‌های آزاد با آب شور است که این ای‌‌سی آب وارد مناطق کویری و نمک سیرجان می‌شود که از این مناطق نمک طعام به‌‌دست می‌‌آید که ما نیز به‌‌دنبال حل این مشکل هستیم تا بخش مهمی از این آب‌‌ها شیرین‌‌سازی شود. همچنین می‌توان عناصر کمیابی که در این آب‌‌ها وجود دارد را استحصال کرد، چراکه قیمت عناصر کمیاب تا ۱۰ سال آینده ده‌‌ها برابر می‌شود.

پیشنهادهای ارائه شده

فلاح در ادامه به ارائه پیشنهادهایی پرداخت و عنوان کرد: ‌‌ در وهله نخست، درخواست من این است که یا تقسیم سود نشود یا بسیار کم انجام گیرد؛ چراکه در صورت پرداخت نشدن سود، توسعه‌‌های بیشتر انجام می‌گیرد و اشتغال‌زایی رشد خواهد کرد. دومین پیشنهاد من این است که اجازه توسعه‌‌ها مبتنی بر اجازه مجمع برداشته شود تا شرکت فعال‌‌تر بتواند حرکت کند.

وی همچنین به مسوولیت‌‌های اجتماعی شرکت گهرزمین نیز اشاره کرد و گفت: در جنوب استان کرمان در قالب مسوولیت‌‌های اجتماعی اقدامات خوبی انجام داده‌‌ایم، در جنوب استان کرمان، ۸ شهرستان تعریف شده که همه گهرزمین را با دید احترام‌‌آمیز نگاه می‌کنند. سال گذشته هیات‌‌مدیره برای مسوولیت‌‌های اجتماعی ۵ میلیارد تصویب کرد و ۷ میلیارد تومان هم کمک مردمی دریافت کردیم که در حقیقت به اسم گهرزمین تمام شده است.

بومی‌‌سازی، شاخص‌‌ترین کار گهرزمین

مدیرعامل شرکت سنگ‌‌آهن گهرزمین در زمینه پیشتاز بودن این شرکت در زمینه نوآوری و بومی‌‌سازی عنوان کرد: بومی‌‌سازی، شاخص‌‌ترین کار گهرزمین است. ما بیشتر از هر شرکت بومی‌‌سازی انجام داده‌‌ایم که نمونه‌‌های ساخته‌‌شده آن موجود است. برخی تجهیزاتی که تاکنون در کشور ساخته نشده، در گهرزمین ساخته شده است. لازم به یادآوری است که تا پایان سال منتهی به آذرماه سال ۱۴۰۱ حدود ۵۸۵ میلیون تن باطله‌‌برداری در معدن گهرزمین انجام شده است. همچنین میزان استخراج ماده معدنی (سنگ‌آهن) در این بازه زمانی، حدود ۲/ ۱۱۵ میلیون تن بوده است.