کلبی‌خانی افزود: بسیاری از ماشین‌‌‌آلاتی که وارد ایران می‌شود در حد فرسودگی هستند و ۵۰‌درصد آن در کشور ساخته و احیا می‌شود که این خود بار سنگین اقتصادی را در بر دارد.

بسیاری از صنعتگران بر این باورند که این نوع ماشین‌‌‌آلات یا باید در داخل به طور تمام و کمال تولید شوند یا اینکه صفر تا صد از خارج وارد کشور شوند، در غیر‌این صورت هزینه‌‌‌های بسیار سنگینی برای معدن‌داران ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: طبق بررسی‌‌‌های انجام‌شده 37‌هزار دستگاه ماشین‌‌‌آلات معدنی در کشور وجود دارد که تمرکز اصلی بخش خصوصی باید بر تولید این نوع ماشین‌‌‌آلات باشد، زیرا در غیر‌این صورت صرفه اقتصادی ندارد.

همچنین برخی معتقد هستند در بازار کنونی صرفه‌‌ اقتصادی قطعه‌سازان با توجه به تقاضای بالای تولید ماشین‌‌‌آلات معدنی بسیار زیاد خواهد بود. به گفته وی در گذشته اگر ماشینی دچار نقص فنی می‌‌‌شد با اولین تماس با نمایندگی آن مشکل مرتفع می‌‌‌شد اما در حال حاضر این اتفاق رخ نمی‌دهد و نمایندگی معتبری در کشور وجود ندارد. کلبی‌خانی گفت: در حال حاضر در کشور برخی از شرکت‌ها در حال خدمات‌دهی به ماشین‌آلات معدنی هستند ولی با حجم بالایی که در کشور وجود دارد همخوانی ندارند و پاسخگوی نیاز مشتریان خود نیستند. حال باید دید دولت با وجود تحریم‌‌‌ها و نبود نقدینگی در کشور و اقتصاد رو به رکود در جهان برای رفع این مشکل چاره‌ای اندیشیده است یا خیر؟