مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران گفت: اگر موفقیتی در این مجموعه دیده می‌شود، حاصل همراهی همه مسوولان در استان است. نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: استاندار خراسان جنوبی تاکید مستمر دارد که باید منافع اصلی طرح‌‌های اقتصادی به مردم منطقه برسد.

سلمان اسحاقی افزود: قبل از این دغدغه‌‌ای مردم استان داشتند که گردش مالی شرکت‌های مستقر در استان باید در استان هزینه شود و مردم ذی‌نفع آن باشند.

وی با اشاره به اینکه این اقدام با پیگیری استاندار از کارخانه فولاد قاینات آغاز شد، عنوان کرد: مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران قول داد تا پایان شهریور به صورت پلکانی گردش مالی شرکت‌ها در منطقه انجام شود. نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: به عنوان نمونه یکی از شرکت‌های بزرگی که زیرمجموعه شرکت ملی فولاد است و در حال حاضر در منطقه کار می‌کند تا پایان شهریور در شهرستان مستقر خواهد شد تا از منافع گردش مالی آن در راستای توسعه منطقه بهره‌‌مند شویم. شایان ذکر است؛ مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران به همراه استاندار خراسان جنوبی، نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی و شماری از مسوولان با هدف اطلاع از وضعیت فعالیت کارخانه فولاد قاینات و میزان تولید آهن اسفنجی، از این مجموعه بازدید کرد.

بررسی راهکارهای تسریع در روند اجرای فازهای توسعه‌‌ای و رفع موانع از مسیر اجرای واحد تولید شمش و فولادسازی از دیگر اهداف این بازدید بود. فاز اول مجتمع فولاد قاینات (واحد تولید آهن اسفنجی) همزمان با سفر دوم رئیس‌جمهور به خراسان جنوبی افتتاح شد و با برنامه‌‌ریزی‌‌های صورت گرفته، فاز دوم (واحد تولید شمش) نیز در سال‌جاری به بهره‌‌برداری می‌‌رسد.

همچنین عملیات اجرایی واحد فرآوری آهک هیدراته با بیش از چهار‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در جوار مجتمع فولاد قاینات تا چند ماه آینده آغاز می‌شود و به زودی شاهد آغاز عملیات اجرایی فاز سوم (خط نورد فولاد) و به عبارتی تکمیل زنجیره تولید فولاد با اعتبار پیش‌بینی شده بیش از ۲۰‌هزار میلیارد ریال خواهیم بود. برای تامین آب موردنیاز کارخانه فولاد نیز قراردادی بین ۲ شرکت فولاد و آب و فاضلاب منعقد شده تا نیاز آبی مجتمع فولاد قاینات از محل پساب فاضلاب شهر قاین، تامین شود. خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و شهر قاین مرکز شهرستان قاینات در ۱۱۰ کیلومتری شمال بیرجند است.