در این وضعیت که با محدودیت‌های تکنولوژیکی و عقب‌افتادگی از جهان روبه‌رو هستیم معضل مضاعف نیروی انسانی ماهر نیز خودنمایی می‌کند. اینکه در سال‌های گذشته از نیروی انسانی ورزیده برخوردار بودیم ولی به مرور زمان شاهد کاهش رشد جذب نیروی انسانی به معادن هستیم به معنی آن خواهد بود که به مرور زمان معضل نیروی انسانی ماهر خودنمایی بیشتری خواهد داشت. اما در کنار آن باید خروج بسیاری از نیروی کار ماهر را از حوزه معدن‌کاری ایران گوشزد کرد؛ چه شاهد باشیم که نیروی کار تحصیلکرده و ورزیده از حوزه معدن‌کاری در کشور خارج شده و به صنایع و بازارهای مختلف کوچ کرده یا خروج از کشور را انتخاب کرده باشند، تفاوت چندانی با هم ندارد. در هر حال بخشی از نیروی کار ماهر آنگونه که باید و شاید در فرآیندهای آموزش و افزایش توانمندی‌های فردی و گروهی حضور ندارند و روند افزایش ارتقای نیروی انسانی ماهر با وقفه روبه‌رو شده است مخصوصا جوانانی که کمتر از قبل، حوزه معدن‌کاری را به عنوان یک شغل برای آینده خود انتخاب می‌کنند. البته این وضعیت تنها محدود به حوزه معدن و صنایع معدنی نیست بلکه در اغلب صنایع این روند عمومی تجربه می‌شود که شواهد آن در اظهارنظرهای رسمی و غیررسمی فعالان این حوزه‌ها از جمله معدن‌کاری به سادگی قابل رهگیری و رصد است. در این شرایط باید به شدت برای تامین نیروی انسانی ماهر و آموزش آنها فعال شد.

تربیت تکنسین مهارتی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی

برگزاری دوره‌های آموزشی شبانه‌روزی تربیت تکنسین مهارتی (یک تا سه‌ماهه)، گام دیگر ایمیدرو برای تربیت نیروهای مورد نیاز عملیات معدنی و به منظور پرکردن خلأ نیروی انسانی بین مهندس و کارگر در حوزه‌های فرآوری، حفاری مغزه‌گیری، استخراج معادن زیرزمینی، سنگ‌های تزئینی و کارشناسان ایمنی است. برنامه دیگر ایمیدرو برای رفع کمبود نیاز نیروی ماهر، برگزاری کارگاه‌های آموزشی (تخصصی و عمومی) در جوار معادن است. این برنامه با هدف ایجاد تعامل بین مربی و کارآموز و براساس نیاز معادن و درخواست سازمان‌های صمت و نظام مهندسی معدن در سطوح کارگری و کارشناسی شاغل در معادن بخش خصوصی برگزار می‌شود. برای شرکت‌کنندگان کارگاه‌های مذکور، گواهی‌نامه‌های معتبر آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور صادر می‌شود.

گذراندن دروس عملی دانشجویان در معادن

برگزاری دوره کارآموزی در راستای دروس عملی برای دانشجویان در معادن، از جمله برنامه‌های دیگر ایمیدرو است که با هدف فراهم کردن بستر مناسب برای آشنایی دانشجویان مشغول به تحصیل با وظایف مشاغل بخش معدن و صنایع معدنی وکسب مهارت و تجربه در محیط واقعی کار انجام می‌شود. تجهیز و راه‌اندازی مراکز و دپارتمان‌های تخصصی معدن و صنایع معدنی، طرح دیگر ایمیدرو برای رفع کمبود نیروی انسانی ماهر است که با توجه به ظرفیت غنی معادن و تنوع مواد معدنی استان‌ها و با هدف آموزش و ایجاد اشتغال‌زایی برای افراد بیکار اعم از کارجوی شهری، روستایی و دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها ایجاد شده است.