احداث بزرگ‌ترین کارخانه بازیافت جهان در سوئد

افتتاحیه بزرگ‌ترین و پیشرفته‌‌‌ترین کارخانه بازیافت جهان توسط بازیافت پلاستیک سوئد اعلام شد.

بازیافت پلاستیک سوئد اعلام کرده است افتتاحیه بزرگ‌ترین سایت کارخانه زیرو (که آرزوی بازیافت انواع بسته‌‌‌بندی‌‌‌های پلاستیکی بدون انتشار CO۲ را دارد) در ۱۵ نوامبر برگزار می‌شود و قصد دارد «عصر جدیدی» برای بازیافت پلاستیک‌ها را آغاز کند.

با مساحت تقریبی ۶۰‌هزار مترمربع، سایت زیرو ظرفیت دریافت سالانه ۲۰۰‌هزار تن بسته‌‌‌بندی پلاستیکی مخلوط خانگی و سرعت مرتب‌‌‌سازی‌هزار قطعه بسته‌‌‌بندی در هر ثانیه را با استفاده از شصت حسگر NIR، لیزر و فناوری دوربین گزارش می‌دهد.

یک میلیارد کرون بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ سرمایه‌گذاری شده است. اکنون شرکت بازیافت پلاستیک سوئد اعلام کرده که این کارخانه آماده شده تا دوازده نوع پلاستیک که ظاهرا قابل جداسازی و بازیافت هستند را جداسازی کند.

به این ترتیب، انتظار می‌رود که «عملا همه» پلاستیک‌های موجود در بازار بسته‌‌‌بندی سوئد بتوانند تحت بازیافت قرار گیرند و مجددا در یک اقتصاد چرخشی استفاده شوند.

ماتیاس فیلیپسون، مدیرعامل بازیافت پلاستیک سوئد، اظهار کرد: سایت زیرو فراتر از همه انتظارات است. ما اکنون وارد عصر جدیدی از بازیافت پلاستیک می‌‌‌شویم. این کارخانه نیروی محرکه فعالیتی خواهد بود که باید در سراسر جهان انجام شود تا اثرات آب و هوا و نیاز به مواد خام پلاستیکی فسیلی را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد و پلاستیک را بخشی از اقتصاد چرخشی کند.

برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ اعلام شد که این سایت به دنبال حذف کامل آلودگی از آب و هوا حرکت کرده است. بازیافت پلاستیک سوئدی اعلام کرد که نیروگاه با انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود و هر پلاستیکی که کارخانه نمی‌تواند بازیافت کند، قرار است برای استفاده در ذخیره‌‌‌سازی جذب کربن (CCS) یا بازیافت انرژی بدون انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای ارسال شود.

همچنین در سوئد، تتراپک و Axjo Group در حال انجام یک مطالعه امکان‌‌‌سنجی برای ساخت یک کارخانه بازیافت جدید برای لایه‌‌‌های polyAl در بسته‌‌‌های کارتنی خود هستند. به گفته این شرکت‌ها، این کارخانه ظرفیت بازیافت سالانه ۱۰‌هزار تن خواهد داشت.

به طور مشابه، یک کارخانه بازیافت جدید برای پلاستیک‌های نرم سخت بازیافت در اوایل سال‌جاری در اسکاتلند افتتاح شد. این شرکت که تحت مالکیت مشترک سوپرمارکت‌‌‌های زنجیره‌‌‌ای موریسونز است و توسط یس ریسایکلینگ اداره می‌شود، به دنبال جلوگیری از صادرات پلاستیک است و در عوض سالانه ۱۵‌هزار تن بسته‌‌‌بندی پس از مصرف را با ظرفیت کامل تغییر کاربری می‌دهد.