مدیرعامل شرکت فولاد اقلید پارس با بیان اینکه بیش از ۸۵‌درصد دانش تولید آهن اسفنجی در داخل بومی‌‌‌سازی شده و با افتخار از تولیدات داخلی استفاده می‌‌‌کنیم، گفت: در تامین ارز موردنیاز جهت واردات بخشی از تکنولوژی و قطعات موردنیاز خود با چالش مواجهیم که رفع آنها، حمایت دولت و وزارت صمت را می‌‌‌طلبد.

به گزارش روابط عمومی فولاد اقلید پارس، رضا شریفی بیان کرد: با توجه به اینکه شرکت فولاد اقلید پارس یکی از پروژه‌‌‌های پیشران دولت سیزدهم به شمار می‌‌‌آید، از سوی دولت اعتبار خوبی برای این پروژه‌‌‌های پیشران در نظر گرفته‌‌‌ شده و حمایت خوبی نیز از طرف دولت از این پروژه شده است.

وی در خصوص تاریخچه و وضعیت کنونی پروژه آهن اسفنجی شرکت فولاد اقلید پارس عنوان کرد: شرکت فولاد اقلید پارس با سرمایه‌گذاری ۵۱ درصدی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، ۳۰ درصدی معدنی و صنعتی چادرملو و ۱۹ درصدی شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک) در روز ۱۱ بهمن‌‌‌ ماه ۱۴۰۰ تاسیس شد. در ابتدای سال ۱۴۰۱، مجوز احداث کارخانه آهن اسفنجی با ظرفیت تولید ۱.۲ میلیون تن در شهرستان اقلید به روش احیای مستقیم صادر شد.

مدیرعامل شرکت فولاد اقلید پارس ادامه داد: در مرداد ماه ۱۴۰۱، زمین از سوی منابع طبیعی استان تحویل داده شده و ایریتک به‌‌‌ عنوان پیمانکار (EPC)  انتخاب و پروژه آغاز شد. از سال ۱۴۰۱ تاکنون اتفاقات ویژه‌‌‌ای در این پروژه رخ‌‌‌ داده است که از جمله می‌توان به عقد قرارداد پساب (تامین آب) شرکت اشاره کرد که در وسعت ۷۰ لیتر بر ثانیه با آبفای استان قرارداد بسته شد. این قرارداد یک اولویت خاص دارد و شرکت فولاد اقلید پارس از هیچ‌‌‌کدام از منابع زیرزمینی آب استفاده نخواهد کرد. بستر کار پساب خواهد بود که به‌‌‌ صورت دائم و مستمر است و در خصوص تامین آب پروژه نگرانی نخواهیم داشت.

شریفی در ادامه تصریح کرد: مساله دیگر، عقد قرارداد ۲۵ مگاواتی تامین برق از اداره برق منطقه‌‌‌ای استان فارس است که مجوز آن اخذ شد و قرارداد اجرای پست در حال اجراست. در خصوص قرارداد راه دسترسی نیز پروژه آغاز شده است و تا دو ماه آینده به پایان خواهد رسید. بر اساس پیش‌بینی‌‌‌ها و برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های صورت گرفته، میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز ۶ همت خواهد بود که تاکنون یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان جذب و هزینه شده است. مدیرعامل شرکت فولاد اقلید پارس با اشاره به حمایت سهامداران از این پروژه مطرح کرد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و معدنی و صنعتی چادرملو به‌‌‌ عنوان سهامداران پروژه، حمایت بسیار خوبی از پروژه داشته و منابع لازم را تامین می‌کنند.

شریفی در ارتباط با میزان اشتغال‌زایی این پروژه پیشران اقتصادی خاطرنشان کرد: این اتفاق ویژه‌‌‌ای است که در استان فارس رخ می‌دهد و اشتغال بسیار مناسبی در سطح استان ایجاد خواهد کرد. فولاد، یک صنعت مادر است و به ازای هر شغل مستقیم آن، شغل‌‌‌های بسیاری به صورت غیرمستقیم ایجاد می‌شود. امیدواریم بتوانیم در افق ۱۴۰۴، اتفاق ویژه‌‌‌ای در صنعت فولاد کشور رقم بزنیم و ازجمله صنایع سبزی باشیم که در رشد و تعالی این کشور فعالیت خواهد کرد.