هم‌‌‌اکنون در هند، تمرکز اصلی بر جمع‌‌‌آوری، مدیریت و دفع صحیح زباله‌‌‌های پلاستیکی است. همان‌طور که همه می‌‌‌دانیم، تقاضا برای محصولات و فناوری جدید در دو دهه گذشته افزایش یافته است و در نتیجه مصرف پلاستیک بیشتر شده است و با رشد سطح رفاه در جوامع اقتصادی ضعیف‌‌‌تر، مصرف پلاستیک‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

چه کسی اکثر زباله‌‌‌های پلاستیکی هند را مدیریت می‌کند؟

از آنجا که تقاضای پلاستیک هند به نزدیکی ۲۱ میلیون تن در سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۱ رسید و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۲۲ میلیون تن افزایش یابد، این مسوولیت بر عهده صنعت است که اصول اقتصاد چرخشی را اتخاذ کند، نه‌تنها برای به حداقل رساندن ضایعات و آلودگی، بلکه برای ایجاد فرصت‌‌‌های جدید رشد و نوآوری برای صنعت پلاستیک.

بر اساس گزارش کمیته مرکزی کنترل آلودگی، ۴۹۵۳ واحد ثبت‌‌‌شده در ۳۰ ایالت و منطقه اتحادیه در هند با پلاستیک درگیر هستند. این گزارش ۸۲۳ واحد تولید و بازیافت پلاستیک ثبت‌‌‌نشده در ۹ ایالت را اضافه کرد.

بخش غیررسمی ۴۲ تا ۸۶‌درصد زباله‌‌‌ها را مدیریت می‌کند که فاقد تکنیک‌‌‌های اولیه دفع است. بخش غیررسمی به دلیل فقدان دانش و ماشین‌‌‌آلات مبتنی بر فناوری، اکثر زباله‌‌‌ها را به محل‌‌‌های دفن زباله هدایت می‌کند و مواد زائد جمع‌‌‌آوری‌‌‌شده توسط بخش غیررسمی به‌‌‌طور شفاف هدایت نمی‌‌‌شوند. تاسیسات بازیافت مواد و بازیافت‌‌‌کنندگان در صنعت مدیریت زباله اغلب زباله‌‌‌های آلوده‌‌‌ای را دریافت می‌کنند که قابل بازیافت نیستند و در نهایت در محل‌‌‌های دفن زباله دفع می‌‌‌شوند. دولت هند مدعی است که ۶۰‌درصد زباله‌‌‌های پلاستیکی این کشور بازیافت می‌‌‌شوند. با این‌‌‌حال، واقعیت تا حدودی متفاوت است، زیرا طبق آمار CSE بر اساس داده‌‌‌های کمیته مرکزی کنترل آلودگی، هند تنها می‌تواند ۱۲‌درصد از زباله‌‌‌های پلاستیکی خود را بازیافت کند.

علاوه بر این، ۲۰‌درصد زباله‌‌‌های پلاستیکی به سمت سوخت و ساخت‌‌‌و‌‌‌ساز جاده هدایت می‌‌‌شوند که به این معنی است که ۲۰‌درصد زباله‌‌‌های پلاستیکی سوزانده می‌‌‌شوند و بخش عمده‌ای از آن بی‌‌‌حساب است. استفاده بیش از حد از پلاستیک و بی‌‌‌توجهی به راه‌‌‌حل‌‌‌های دفع پلاستیک در مدت طولانی، نه تنها هند بلکه بسیاری از کشورهای دیگر را بر آن داشت تا قوانینی را برای محدود‌‌‌کردن پلاستیک به دلیل آسیب زیست‌‌‌محیطی فزاینده آن اتخاذ کنند.

سالانه چه مقدار زباله پلاستیکی در هند تولید می‌شود؟

هند سالانه ۹.۳ میلیون تن پلاستیک تولید می‌کند. تولید زباله‌‌‌های پلاستیکی در هند در پنج سال گذشته چهار برابر شده است. همچنین، همه‌گیری کرونا باعث افزایش تولید پلاستیک از بازارهای کالاهای با مصرف بالا، تجارت الکترونیک، خدمات تحویل غذا و... شد. مشکل اصلی زباله‌‌‌های پلاستیکی جمع‌‌‌آوری‌نشده است که ۴۰‌درصد در محل‌‌‌های دفن زباله ریخته می‌شود، سیستم فاضلاب را مسدود و خیابان‌‌‌ها را آلوده می‌کند. این زباله‌‌‌های پلاستیکی مدیریت‌نشده، با ورود به شکم حیوانات، همزمان بحران پلاستیک و نگرانی‌های تولید بیش‌‌‌از‌‌‌حد پلاستیک را تشدید می‌کند. در هند۶۰‌درصد زباله‌‌‌های پلاستیکی جمع‌‌‌آوری‌شده بازیافت نمی‌‌‌شوند و دلایل زیادی وجود دارد که چرا هر نوع پلاستیک بازیافت نمی‌شود. با این کار، می‌توانیم بفهمیم که تنها ‌درصد کمی از پلاستیک‌ها بازیافت می‌‌‌شوند و بقیه همه به محل‌‌‌های دفن زباله ختم می‌‌‌شوند. زباله‌‌‌های پلاستیکی اقیانوس نیز یک مشکل جدی در هند است. زباله‌‌‌های پلاستیکی ورودی به اقیانوس‌‌‌ها به حیات ‌‌‌دریایی و زیستگاه‌‌‌ها آسیب می‌‌‌رساند. اگر ادامه یابد، خطر قابل‌‌‌توجهی را به همراه خواهد داشت، به‌ویژه در آبراهه‌‌‌ها و زمانی که باد پلاستیک‌ها را به عمق اقیانوس‌‌‌ها می‌‌‌راند. آب‌‌‌های اقیانوس‌‌‌های اطراف بمبئی، کرالا و جزایر آندامان و نیکوبار از آلوده‌‌‌ترین آب‌‌‌های اقیانوس‌‌‌های جهان هستند.

زباله‌‌‌های پلاستیکی حداقل ۲۶۷ گونه در سراسر جهان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند که ۸۶‌درصد از گونه‌‌‌های لاک‌‌‌پشت‌‌‌های دریایی، ۴۴‌درصد از گونه‌‌‌های پرندگان دریایی و ۴۳‌درصد از گونه‌‌‌های پستانداران دریایی را شامل می‌شود و انباشت انبوه زباله‌‌‌های پلاستیکی در هند به دلیل افزایش شهرنشینی، افزایش زنجیره‌‌‌های خرده‌‌‌فروشی و بسته‌‌‌بندی‌‌‌های پلاستیکی برای مواد‌‌‌غذایی، لوازم آرایشی، محصولات مصرفی و... است که عامل اصلی آسیب‌‌‌های زیست محیطی و انسان است.

چگونه می‌توان زباله‌‌‌های پلاستیکی در هند را کاهش داد؟

کاهش استفاده از پلاستیک ساده نیست. اما اگر آن را جدی بگیریم، می‌توانیم تغییرات قابل‌‌‌توجهی در زندگی خود و دیگران ایجاد کنیم.

از استفاده از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف خودداری کنید

دولت هند ممنوعیت پلاستیک‌های یک‌بار مصرف را در ۱ ژوئیه ۲۰۲۲ تصویب کرد. این یک تصمیم قابل ستایش از سوی دولت است زیرا زباله‌‌‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف ۴۳‌درصد از زباله‌‌‌های پلاستیکی تولید‌‌‌شده در هند را تشکیل می‌دهند. افراد همچنان باید مسوولیت کاهش استفاده از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف در خانه و هنگام خرید را بر عهده بگیرند.

به یاد داشته باشید که هنگام خرید یا مخصوصا خرید مواد غذایی یک کیسه پارچه‌‌‌ای همراه داشته باشید

استفاده از کیسه‌‌‌های قابل استفاده مجدد مانند پارچه، حصیری یا نخ به جای کیسه‌‌‌های پلاستیکی بسیار مهم است. این یک گام ساده قدمی بزرگ برای افزایش سلامت سیاره ما به حساب می‌‌‌آید.

به جای ظروف پلاستیکی باید از ظروف شیشه‌‌‌ای یا آلومینیومی استفاده شود

به نظر می‌رسد حمل یک جعبه غذای پلاستیکی و یک بطری آب برای کار آسان باشد. آنچه حیاتی است درک این موضوع است که چگونه ظروف پلاستیکی بر محیط ما تاثیر می‌‌‌گذارند، به‌ویژه اینکه چگونه ظروف پلاستیکی وقتی در معرض مواد غذایی گرم‌شده قرار می‌‌‌گیرند، مواد مضر را آزاد می‌کنند.