وی تاکید کرد: با استفاده از ظرفیت اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌توان در حوزه تکنولوژی و فناوری ارتباط برقرار و زمینه توسعه آن را در کشور فراهم کرد. موثقی‌نیا افزود: در بخش معدن و صنایع معدنی آماده انتقال دانش و فناوری بومی‌سازی‌شده به کشورهای اتحادیه اوراسیا هستیم. وی مدیریت دانش را دارای اهمیت ویژه در این برنامه دانست و گفت: تقویت همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، شروع مناسبی برای شرکت‌های حوزه فولاد و مس داشته است. به گفته وی در راستای توسعه دانش و فناوری‌های جدید شرکت‌های بزرگ همچون مبارکه و ملی مس؛ تفاهم‌نامه‌هایی امضا شده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوالی درباره جایگاه منطقه ویژه پارسیان گفت: این منطقه دارای مزیت دسترسی به ساحل و دریای آزاد است و ایمیدرو از این ظرفیت برای توسعه صادرات و واردات تجهیزات و مواد اولیه استفاده خواهد کرد. وی تاکید کرد: صادرات تجهیزات بومی‌سازی‌شده و فرآوری محصولات خام با تمرکز بر صادرات از طریق مناطق ویژه اقتصادی مورد توجه ایمیدرو است.

ارتباط ایران با اوراسیا فرصتی برای جذب و انتقال فناوری در حوزه معادن است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ارتباط ایران با کشورهای عضو اوراسیا ضمن جذب تکنولوژی از کشورهای فناور، منجر به انتقال دانش و فناوری‌‌‌های نوین در حوزه معادن و صنایع معدنی می‌شود. به گزارش «ایرنا»، «محمدرضا موثقی‌‌‌نیا» سه‌‌‌شنبه در بازدید از دومین نمایشگاه اوراسیا که در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران در حال برگزاری است، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حضور ایران در اوراسیا فرصت بسیار خوبی برای همه حوزه‌های صنعتی و معدنی کشور است و باید از این ظرفیت و فرصت استفاده کرد.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور (ایمیدرو) با بیان اینکه در صنعت کشور نیازمند توسعه هستیم، گفت: ما در دهه‌های گذشته دنبال این بودیم که دانش و فناوری را که در سایر کشورها توسعه پیدا کرده است به نوعی با روش‌های مهندسی معکوس بومی‌‌‌سازی کنیم. وی بیان‌‌‌ کرد: در دهه ١۴٠٠ به دنبال این هستیم که خودمان بتوانیم به دانش و فناوری جدید دست یابیم و با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان مدیریت دانش را در داخل کشور انجام دهیم؛ در این زمینه شروع خوبی داشتیم و در شرکت‌های فولادی و صنعتی بزرگ مثل فولاد مبارکه و ملی مس تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه در یک ماه گذشته امضا شد.

موثقی‌‌‌نیا با اشاره به ظرفیت بندر پارسیان گفت: یکی از مزیت‌‌‌های خوب کشور، دسترسی به سواحل است، طی یک برنامه منسجم از این مزیت برای توسعه معدن و صنایع معدنی باید استفاده کنیم که این امر مستلزم ارتباط با کشورهای دیگر برای واردات مواد اولیه و تجهیزات است که در کشور با کمبود مواجه هستیم. معاون وزیر صمت تاکید کرد: همچنین می‌توانیم برخی از تجهیزاتی را که در کشور به دانش فنی آنها دست یافته‌ایم به همراه فناوری‌های مواد خام معدنی به خارج از کشور صادر کنیم. به گزارش «ایرنا»، دومین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا از روز گذشته (۱۳ آذر) در محل دائمی نمایشگاه‌‌‌های بین‌المللی تهران گشایش یافت که تا ۱۶ آذر ادامه خواهد یافت. در این نمایشگاه در متراژی به وسعت یک‌‌‌هزار و ۵۰۰ مترمربع، شرکت‌های بزرگ کشورهای عضو اتحادیه حضور دارند و شرکت‌های ایرانی در همکاری با اعضا بیش از یک‌‌‌هزار مترمربع فضای نمایشگاهی را در اختیار گرفته‌‌‌اند.

اعلام آمادگی مرکز صادرات روسیه برای تسهیل سرمایه‌گذاری در زنجیره معدن ایران

رئیس دفتر نمایندگی مرکز صادرات روسیه در ایران، از اعلام آمادگی این مرکز برای تسهیل سرمایه‌گذاری در زنجیره معدن و صنایع معدنی ایران خبر داد. خسروعباس گازانبکوف در جریان بازدید از غرفه ایمیدرو در نمایشگاه اختصاصی اوراسیا با بیان این مطلب گفت: این مرکز دولتی، از ابزارها و امکانات لازم برای توسعه سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی در ایران برخوردار است. وی افزود: مرکز صادرات روسیه با تولیدکنندگان و صادرکنندگان و نهادهای مرتبط با توسعه سرمایه‌گذاری در این کشور تعامل دارد و از امکانات و ابزارهایی همچون بانک، بیمه، ضمانت، برگزاری نمایشگاه و... برای تسهیل امور سرمایه‌گذاری برخوردار است. در این بازدید، نماینده ایمیدرو، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این سازمان و شرکت‌های تابعه را برای گازانبکوف معرفی کرد.