علی خسروانی عضو جدید هیات‌مدیره صنف نمایشگاه‌‌داران و فروشندگان خودروی تهران با بیان مطلب فوق گفت: «یکی از اقداماتی که می‌تواند شرایط نمایشگاه‌‌داران و بازار خودرو را بهبود دهد، سازماندهی کارگزاران خرید و فروش خودرو تحت نظارت اعضای دارای مجوز (اتحادیه‌‌ها) است. به این صورت که تمامی افرادی که خواهان فعالیت در بازار خودرو هستند می‌توانند زیر نظر یکی از اعضای اتحادیه دارای جواز کسب، فعالیت کرده و کارت مجوز بگیرند تا از امتیازات جواز کسب عضو اتحادیه بهره‌‌مند شوند.»به گفته خسروانی یکی از راه‌‌هایی که می‌تواند موجب کاهش کلاهبرداری‌‌ و تقلب در معاملات خودرویی شود، ایجاد مبایعه نامه یکسان و واحد با کد رهگیری است. خسروانی در این باره توضیح می‌دهد: «راهکاری که توسط ائتلاف تحول برای شفاف‌‌سازی معاملات و کاهش نارضایتی‌‌ها عنوان شد، مسیری است که سال‌ها قبل توسط اتحادیه صنف مشاوران املاک اجرایی شده بود. تجربه موفق سایر مشاغل در استفاده از کد رهگیری و صدور مبایعه‌نامه‌‌های یکسان موجب کاهش دردسرهای متقابل خریداران، فروشندگان و مشاوران شده است. اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو نیز باید با اجرای طرح مبایعه‌نامه‌‌های یکسان با کد رهگیری دست افراد سودجو را کوتاه کرده تا اعضای اتحادیه بتوانند در معاملات خرید و فروش نظم حاکم کرده و مسوولیت‌پذیر باشند.»

تغییر در نرخ کمیسیون خرید و فروش

عدم‌تغییر نرخ کمیسیون معاملات خودرو طی سال‌های گذشته موجب شده تا افراد فرصت‌طلب غیر‌عضو نرخ‌های بالایی را از مشتریان دریافت کنند. عضو هیات‌مدیره اتحادیه نمایشگاه‌‌داران و فروشندگان خودرو در این باره عنوان کرد: ‌‌ «با افزایش نرخ کمیسیون به نرخ بین‌المللی یعنی در حدود ۳‌درصد رقم معامله و اعلام رسمی آن می‌توان فضای معاملات را شفاف و رضایت طرفین معامله را جلب کرد. ضمن اینکه سازمان امور مالیاتی نیز با تشخیص درست معامله «خودرو» از عقد قرارداد میان طرفین می‌تواند مالیات منصفانه‌ای اعلام و دریافت کند.»

مشارکت در واردات و فروش خودرو توسط اعضای مجوزدار برای رفع انحصار

خسروانی در ادامه صحبت‌‌های خود این موضوع را یادآور می‌شود که فروش اتومبیل طبق قانون به عهده افرادی است که مجوز فروش خودرو از اتحادیه را دارند: «هدف ما این است که از شرکت‌های خودرویی و وارد‌کننده خودرو یک کد فروش به نام اتحادیه دریافت کنیم که این کد در اختیار اعضا قرار بگیرد تا همه نمایشگاه‌داران دارای جواز بتوانند به نیاز مخاطبان و مشتریان در خصوص ثبت خودروهای مذکور ذیل کد اتحادیه اقدام کنند.»