توسعه پایدار با هوش مصنوعی

سال ۲۰۲۳ سال مولد هوش مصنوعی بود، زمانی که پتانسیل عظیم این فناوری در محیط‌‌‌های دنیای واقعی شروع به تحقق کرد. سال ۲۰۲۴ باید سالی باشد که ما در مورد خطرات آن جدی باشیم، به‌ویژه پیامدهای جدی که می‌تواند برای گسترش نابرابری‌‌‌های موجود و ایجاد نابرابری‌‌‌های جدید داشته باشد.

بر رهبران و سیاستگذاران بین‌المللی واجب است که اطمینان حاصل کنند که تمام مردم - نه فقط تعداد کمی از افراد خوش‌‌‌شانس و ثروتمند - از مزایای هوش مصنوعی بهره‌‌‌مند شوند.

قابلیت‌‌‌های سیستم‌های هوش مصنوعی در حال رشد است و بسیاری در جهان توسعه‌‌‌یافته اکنون از مدل‌‌‌های زبان بزرگی استفاده می‌‌‌کنند که زبان را می‌‌‌فهمند، تصاویر تولید می‌‌‌کنند و درگیر استدلال در زندگی روزمره ما می‌‌‌شوند. در آینده نزدیک، انتظار می‌‌‌رود که این مدل‌‌‌ها از بهبود بهره‌‌‌وری، تقویت رشد اقتصادی، توانمندسازی افراد از هنر تا تحقیقات علمی و احتمالا کمک به بشریت برای مقابله با چالش‌‌‌های اجتماعی و فناوری در مقیاس بزرگ حمایت کنند.

اما آیا این اثرات به طور مساوی توزیع می‌‌‌شوند؟ آیا آنها بر نیازهای جوامعی تمرکز خواهند کرد که در حال حاضر کمتر نمایندگی شده‌‌‌اند؟ و چگونه می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که این مزایا فقط به کشورهای توسعه‌‌‌یافته که منابع، زیرساخت‌‌‌ها، سواد دیجیتال و آموزش برای بهترین استفاده از هوش مصنوعی مرزی را دارند، نمی‌‌‌رسد؟ از نظر توسعه هوش مصنوعی، چند مساله وجود دارد که باید از نظر دسترسی و گنجاندن به آنها پرداخت.

به عنوان مثال، از نظر توسعه، اکثریت داده‌‌‌های آموزشی بر اساس داده‌‌‌های آموزشی مبتنی بر انگلیسی است. این طبیعی است زیرا اکثر داده‌‌‌های تولید شده به انگلیسی مرتبط هستند، در حالی که نوآوری‌‌‌های محلی مهم در جایی که داده‌‌‌ها به راحتی در دسترس نیستند، وجود دارد.

چالش‌‌‌های باز کردن قفل نوآوری محلی در هوش مصنوعی با دسترسی ناکافی به خدمات اینترنت، قدرت محاسباتی محدود، و عدم‌دسترسی به آموزش‌‌‌های بخشی همراه است. گروه‌ها و کشورهایی که در حال حاضر در تلاش برای استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی فعلی هستند، احتمالا عقب‌‌‌تر خواهند ماند، مگر اینکه برخی از این روندها به طور فعال معکوس شوند.

برای جبران دولت‌‌‌ها، رهبران بخش خصوصی و کارشناسان فنی نیاز به ایجاد حمایت و ایجاد قوانین و هنجارهایی برای توسعه عادلانه، توزیع و دسترسی به هوش مصنوعی دارند. آنها همچنین باید طیفی از مسائل دیگر را در نظر بگیرند، از جمله سوگیری، حریم خصوصی، نیاز به اصطلاحات مشترک و دقیق، پاسخگویی، شفافیت و توسعه اعتماد.

بدون درجاتی از مداخله، حکمرانی، پادمان‌‌‌ها و مهم‌تر از همه، اجماع، نمی‌توانیم هوش مصنوعی فراگیر را تضمین کنیم. برای رسیدگی به این شکاف، مجمع جهانی اقتصاد از مدل چند‌ذی‌نفعی خود برای گرد‌‌‌هم آوردن رهبران دولت و کسب‌‌‌وکار استفاده می‌‌‌کند تا اطمینان حاصل کند که موضوعات کلیدی مانند فراگیری و دسترسی عادلانه در دستور کار هوش مصنوعی قرار دارند.

اتحاد مدیریت هوش مصنوعی انجمن با تکیه بر چارچوب هوش مصنوعی Presidio برای توسعه و استقرار هوش مصنوعی مسوول و بهینه، که در ژوئن سال گذشته منتشر شد، کارشناسان را از بخش‌‌‌های مختلف گرد هم می‌‌‌آورد تا کیفیت و در دسترس بودن داده‌‌‌های فرامرزی را ارتقا دهند. هدف آن بسیج منابع برای کشف مزایای هوش مصنوعی در بخش‌‌‌های مهمی مانند آموزش و مراقبت‌‌‌های بهداشتی است.

اتحاد حکمرانی هوش مصنوعی یک رویکرد سه‌جانبه را برای اطمینان از توزیع عادلانه فناوری در سراسر جهان پیش می‌‌‌برد. مجموعه مقالات توجیهی که در جلسه سالانه منتشر شد، توصیه‌‌‌هایی را در مورد سیستم‌ها و فناوری‌‌‌های ایمن، برنامه‌‌‌های کاربردی و تحولات مسوولانه، و حاکمیت و مقررات انعطاف‌‌‌پذیر ارائه می‌‌‌کند.

از جمله اصول اساسی شناسایی شده برای موفقیت، نیاز به دیدگاه‌‌‌های استاندارد در چرخه عمر مدل، القای مسوولیت مشترک، برداشتن گام‌‌‌هایی برای مدیریت فعال ریسک، اطمینان از حاکمیت چندجانبه، برقراری ارتباط شفاف، و حمایت از هماهنگی و استانداردهای بین‌المللی برای کمک به جلوگیری از پراکندگی است.

هوش مصنوعی مولد به سرعت در حال تبدیل شدن به یک ویژگی مشخص مدرنیته است. برخلاف سایر فناوری‌‌‌های دارای اهمیت ملی و بین‌المللی، هوش مصنوعی می‌تواند توسط هر کسی که در سراسر جهان به آن دسترسی دارد، استفاده شود. مساله این است که اطمینان حاصل کنیم که این بخشی از آینده همه است، و این تنها در صورتی می‌تواند محقق شود که هم اکنون در فراگیری ایجاد کنیم.

نوآوری باز و شفاف و همکاری بین‌المللی برای ادامه توسعه مسوولانه هوش مصنوعی ضروری است تا اطمینان حاصل شود که ارزش‌‌‌های انسانی مشترک را حفظ می‌‌‌کند و پیشرفت اجتماعی فراگیر را ارتقا می‌‌‌دهد. تا به امروز، این کمبود نشان داده شده است، اما ما در موقعیت خوبی هستیم تا ببینیم مشکلات کجاست و چگونه می‌توان به آنها رسیدگی کرد.

ما یک پنجره باریک برای عمل داریم که نشان می‌‌‌دهد چرا باید در طول سال ۲۰۲۴ به سرعت، کارآمد و با هم کار کنیم.