اقتصاد دیجیتال چین پنج ویژگی را نشان داده است، زیرا این کشور برای تسریع ساخت اقتصاد دیجیتال با داده‌‌‌ها به عنوان عنصر کلیدی تلاش می‌‌‌کند.

اول، زیرساخت دیجیتال بهبود‌‌‌یافته است. چین تا پایان سال ۲۰۲۳؛ نزدیک به ۳.۳۸ میلیون ایستگاه پایه ۵G ساخته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۶.۱‌درصد رشد داشته است. این کشور در پایان سال ۲۰۲۳، ۱.۰۹ میلیارد کاربر اینترنتی را گزارش کرد که نشان از افزایش ضریب نفوذ اینترنت به ۷۷.۵‌درصد است.

دوم، داده‌‌‌ها به عنوان یک عامل تولید در حال قوی شدن هستند. برنامه‌‌‌های کاربردی دیجیتال و هوشمند، شامل شهرهای هوشمند و اینترنت صنعتی، با بهبود ظرفیت تولید، ذخیره‌‌‌سازی و توسعه داده‌‌‌ها توانمند شده‌‌‌اند. با در نظر گرفتن هوش مصنوعی به عنوان مثال، چین بیش از ۱۰۰ مدل هوش مصنوعی در مقیاس بزرگ با بیش از ۱ میلیارد پارامتر در هر کدام را توسعه داده است. سوم، ادغام سیستم اقتصادی سنتی با فناوری اطلاعات و ارتباطات در افزایش بهره‌‌‌وری و رقابت موثر است. همزمان با رشد تولید هوشمند و اینترنت صنعتی، چین دارای بیش از ۳۴۰ پلت‌فرم اینترنت صنعتی پیشرو بود که ۹۶ میلیون مورد از تجهیزات صنعتی را در پایان سال ۲۰۲۳ به یکدیگر متصل می‌‌‌کرد. در رابطه با تولید هوشمند، چین ۴۲۱ کارخانه نمایشی در سطح ملی و بیش از ۱۰هزار کارگاه دیجیتال در سطح استانی و کارخانه هوشمند را ایجاد کرده است.

دولت در جدیدترین حرکت خود، از یک برنامه اقدام برای ترویج ارتقای تجهیزات صنعتی برای افزایش سرمایه‌گذاری تجهیزات صنعتی تا بیش از ۲۵‌درصد برای دوره ۲۰۲۳-۲۰۲۷ رونمایی کرد. تا سال ۲۰۲۷، ضریب نفوذ R&Dو ابزارهای طراحی دیجیتال در شرکت‌های بزرگ از ۹۰‌درصد فراتر خواهد رفت و بیش از ۷۵‌درصد از فرآیندهای تولید کلیدی آنها به صورت عددی کنترل می‌شود.

چهارم، اشکال جدید کسب و کار در بخش خدمات فعال‌‌‌تر شده‌‌‌اند. در سال ۲۰۲۳، خرده‌‌‌فروشی آنلاین چین به ۱۵.۴۲ تریلیون یوآن (۲.۱۷تریلیون دلار) رسید که نسبت به سال قبل ۱۱‌درصد افزایش داشت. ضریب نفوذ پرداخت موبایلی نیز به ۸۶‌درصد رسید؛ رتبه اول در جهان.

پنجم، برنامه‌‌‌های کاربردی خدمات عمومی فراگیرتر هستند. ضریب نفوذ اینترنت روستایی تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۶۶.۵‌درصد رسیده بود. ساخت دولت دیجیتال بهبود یافته است و در نتیجه دولت خدمات عمومی آنلاین با کیفیت ارائه می‌‌‌کند. مقیاس کاربران بیمارستان‌‌‌های آنلاین خودرو و اینترنت در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل به ترتیب ۲۰.۷‌درصد و ۱۴.۲‌درصد افزایش یافته است.

یک نظرسنجی که توسط دفتر ملی داده در اوایل آوریل ۲۰۲۴ منتشر شد نشان داد که چین در سال ۲۰۲۳ بیش از ۳۲ زتابایت داده ایجاد کرده است. تا پایان سال ۲۰۲۳، این کشور ۱.۰۵ میلیون رک استاندارد را در هشت هاب محاسباتی ملی نصب کرده بود که میانگین میزان استفاده از رک ۶۱.۹‌درصد بود که ۳.۹ واحد‌درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ بود. قدرت محاسباتی، الگوریتم‌‌‌ها و داده‌‌‌ها به عنوان پایه اقتصاد دیجیتال در نظر گرفته می‌‌‌شوند. بر اساس چهاردهمین برنامه ۵ساله توسعه اقتصاد دیجیتال صادر شده توسط شورای دولتی، تا سال ۲۰۲۵، ارزش افزوده صنایع اصلی اقتصاد دیجیتال ۱۰‌درصد از تولید ناخالص داخلی چین را تشکیل خواهد داد.

برای افزایش ارزش داده‌‌‌ها، چین در اکتبر ۲۰۲۳ دفتر ملی داده را برای هماهنگی ساخت سیستم‌‌‌های زیرساخت داده و همچنین یکپارچه‌‌‌سازی، اشتراک‌‌‌گذاری، توسعه و استفاده از منابع داده راه‌‌‌اندازی کرد.

این دفتر بر بهینه‌‌‌سازی تخصیص بازار محور عوامل داده و تقویت صنایع جدید، مدل‌‌‌های جدید و محرک‌‌‌های جدید برای پرورش و توسعه نیروهای تولیدی با کیفیت جدید تمرکز خواهد کرد. همه این تلاش‌‌‌ها پایه‌‌‌ای محکم برای تقویت توسعه مبتنی بر داده‌‌‌ها برای پیشبرد برنامه‌‌‌ریزی و ساختن چین دیجیتال، که شامل اقتصاد و جامعه دیجیتال است، ایجاد کرده‌‌‌اند.