سهیل روشن *
قیمت جهانی نقره از نوامبر سال ۲۰۰۸ میلادی با شدت گرفتن بحران اقتصاد جهانی و پس از برخورد به محدوده ۹ دلار تا محدوده ۳۰ دلار رشد قیمت را تجربه کرده است.

قیمت این کالا که در بازار فلزات گرانبها همانند طلا تقریبا نقش ضد تورمی را بازی می‌کند در مدت اخیر بیش از 3 برابر شده است. از لحاظ تحلیل تکنیکال افزایش اخیر قیمت به علت تشکیل الگوی سر و شانه کف تقریبا بزرگی بوده است. این نکته از این حیث می‌تواند قابل توجه باشد که سال گذشته قیمت جهانی طلا نیز الگوی سر و شانه کف بزرگی را تشکیل داد و رشد خیره‌کننده‌ای را تجربه کرد. 30 دلار در محدوده تصحیح 2/176 درصد فیبوناچی
میان مدت، مقاومت خط روند و هدف الگوی سر و شانه کف قرار دارد. این طور به نظر می‌رسد که در حال حاضر بازار این فلز گرانبها همانند طلا از خریداران اشباع شده و قیمت با احتمال کاهش همراه است؛ اما در بلند مدت اهداف ۳۲ و ۴۰ دلاری را نیز در نظر دارد. با وجود این، حمایت های پیش روی قیمت جهانی نقره عبارتند از: ۸۷/۲۷ دلار در محدوده تصحیح۶/۱۴ درصد فیبوناچی کوتاه مدت، ۵۲/۲۶ دلار در محدوده تصحیح ۶/۲۳ درصد فیبوناچی کوتاه مدت، ۳۱/۲۴ دلار در محدوده تصحیح ۲/۳۸ درصد فیبوناچی کوتاه مدت. براساس آنچه گفته شد قیمت جهانی نقره با احتمال کاهش تا سطوح حمایتی فوق همراه است. تحلیل فوق یک سیگنال خرید یا فروش در بازار بورس جهانی نیست.
* کارشناس اقتصاد
http://www.marketanalyse.blogfa.com