گروه بورس- مجید اسکندری: انتظار برای انجام معامله بلوک پالایش نفت شیراز بازار دیروز فرابورس را بارها با صف‌های خرید و فروش این نماد همراه کرد. بازار فرابورس روز گذشته از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار بود به گونه‌ای که بیشتر نمادهای حاضر در این بازار از رشد قیمت برخوردار شدند و نشانه‌های برگشت بازار در فرابورس دیده شد. به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته فرابورس شاهد رشد ارزش و حجم معاملات خود در مقایسه با روز شنبه بود و بیش از 45 میلیون برگ اوراق بهادار به ارزش حدود 951 میلیارد ریال در 15 هزار و 803 دفعه دادوستد شد.

در همین حال بازار دیروز، معامله بلوک عمده «شراز» که حدود ۳۵۰ میلیون سهم را شامل می‌شد، با ارزش حدود ۹ هزار میلیارد ریال و با قیمت هر سهم ۲۵ هزار و ۶۱۳ ریال انجام شد. همچنین نماد پخش البرز پس از برگزاری مجمع روز گذشته بازگشایی شد که به افزایش قیمت ۶ درصدی این نماد انجامید. این در حالی است که بازگشایی نماد «قچار» کاهش قیمت ۱۵ درصدی این نماد را به دنبال داشت و توقف دو نماد افرانت و سکاب نیز اتفاق دیگری بود که در روند باز و بسته شدن نمادها به وقوع پیوست. در همین حال رشد قیمت پخش البرز، موجب شد نماد سبحان‌دارو نیز مثبت شود. از سوی دیگر روند روبه رشد بازار، عرضه صف خرید کویرتایر و معامله ۳ میلیون سهم آن، معاملات پرحجم نفت ایرانول و نفت پاسارگاد را به همراه آورد. اما «شتران»؛ نماد پیشرو این بازار دیروز با حجم معاملات ۳۴۰ هزار سهمی و ارزش ۲۳۰ میلیارد ریالی سهم بسزایی در افزایش حجم و ارزش معاملات بازار داشت و «ذوب» دیگر نماد مورد توجه بازار نیز دادوستد ۵/۶ میلیون سهمی را رقم زد. براساس آمارهای منتشرشده پالایش نفت تهران روز گذشته بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن پالایش نفت شیراز با معاملات ۲۰۵ میلیارد ریالی رتبه دوم را احراز کرد. در همین حال «شراز» و «ذوب» نیز با معاملات ۱۰ میلیون سهمی و ۶ میلیون سهمی حائز رتبه دوم و سوم حجم معاملات بازار شدند. از سوی دیگر افرانت با معاملات ۱۰۴ سهمی به ارزش یک میلیون ریال کمترین حجم و ارزش مبادلات را به خود نسبت داد. براساس این گزارش در شرایطی که پخش البرز، سبحان دارو و «سکاب» به ترتیب رشد ۰۲/۶ درصدی، ۹۸/۴ درصدی و ۰۱/۴ درصدی را شاهد بودند. قند چهارمحال، تدبیرگران فارس و خوزستان و بالاست با افت ۹۳/۱۳ درصد، ۹۹/۴ درصد و ۸۷/۴ درصد روبه‌رو
شدند. به گزارش دنیای اقتصاد، دیروز شاخص کل فرابورس با افتی ناچیز، رقم 504 واحد را تجربه کرد و از 95 نمادی که در این بازار دادوستد شدند، 51 نماد با رشد قیمت و 15 نماد با افت قیمت همراه شدند و 29 نماد نیز بدون تغییر ماندند.
افزون بر این در بازار ابزارهای نوین مالی بیشترین حجم معاملات را به ترتیب، سه نماد اجاره امید ۱۴۸هزارو ۱۸۰برگه، مشارکت شیراز ۱۰۳هزارو ۶۵۰برگه و گواهی سپرده انصار ۵۳ هزار و ۹۵۰ برگه داشتند.