سنا- هجدهمین جلسه شورای راهبری فناوری اطلاعات و ارتباطات بازار سرمایه روز چهارشنبه دوم اسفند ۹۱ با حضور کلیه اعضای این شورا و مدیران عامل شرکت‌های نرم‌افزاری فعال در حوزه بازار سرمایه در محل سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل شد.

در ابتدای این جلسه توسط مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس در خصوص مباحث امنیتی در فضای سایبری بازار سرمایه و سیاست‌ها، الزامات و اقدامات لازم مانند اطلاع رسانی و آموزش مستمر به تمامی سطوح در خصوص امنیت فناوری اطلاعات، پیاده‌سازی و استقرار استانداردهای امنیتی و ISMS؛ بازبینی و تکمیل طرح‌های Disaster Recovery Plan توضیحاتی ارائه شد.

در ادامه جلسه نمایندگان شرکت مدیریت فناوری اطلاعات بورس تهران به معرفی محصولات و دستاوردهای جدید این شرکت در سال ۹۱ پرداختند و ضمن ارائه توضیح در خصوص امکانات و ویژگی‌های سامانه‌های کنترل و نظارت بر معاملات اعتباری (سکنا) و سامانه معاملاتی بورس انرژی به سوالات و ابهامات حاضرین در جلسه پاسخ دادند.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران تاکید کرد: با بهره‌گیری از امکانات نظارتی و گزارشگیری سامانه سکنا ضمن اینکه اعتبار بخشی به مشتریان از سوی کارگزاری‌ها با دقت و دید باز‌تری انجام خواهد شد، از سوء‌استفاده‌های احتمالی دریافت اعتبار از کارگزاری‌ها جلوگیری کرده و منجر به کاهش ریسک مشتریان و کارگزاری‌ها در بازار سرمایه خواهد شد.

عباس احمدی درخصوص بخش معاملاتی بورس انرژی نیز اظهار داشت: طراحی و پیاده‌سازی زیرساخت‌های فنی مورد نیاز بورس برق (اولین محصول قابل معامله در بورس انرژی) به اتمام رسیده و این سامانه آماده بهره‌برداری است.

احمدی با اشاره به تفاوت‌های بورس انرژی در حوزه برق و بورس اوراق بهادار، تصریح کرد: از همین رو، کارگزاران سامانه ویژه خود را برای ثبت سفارش‌های خرید و فروش، کنترل و نگهداری دارایی و انجام تراکنش‌های بانکی طراحی کرده‌اند و پیاده سازی آن به اتمام رسیده است.

در ادامه جلسه، علی عبدالهی، مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه سطح بلوغ فناوری اطلاعات در بازار سرمایه در سطح مطلوب و خوبی قرار دارد، خاطرنشان کرد: امروزه این قابلیت و توانمندی فنی در حوزه IT ایجاد شده است که می‌توانیم تمام نیازمندی‌های زیرساختی بازار سرمایه را در داخل کشور طراحی و پیاده‌سازی کنیم.

وی ادامه داد: نمونه آن انجام پروژه‌هایی مانند راه‌اندازی سامانه معاملاتی و پس از معاملات بورس انرژی توسط متخصصان داخلی است.

عبدالهی تاکید کرد: سامانه‌های معاملاتی و پس از معاملات بورس اوراق بهادار نیز در حال پیاده‌سازی است که به زودی بخش‌هایی از آنها به بهره‌برداری خواهد رسید.