گروه بورس - رییس سازمان بورس در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایسنا» از منع معامله وکالتی سهام از سال آینده، معاملات بدون کاغذ و الکترونیکی شدن دادوستد، ضرورت توجه معامله‌گران به شاخص بازده نقدی و قیمت برای شاخص کل و انتشار فهرست دارایی‌های دبیرکل پیشین خبر داد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که آیا سهام شرکت‌های با نماد بسته به صورت وکالتی در خارج از بورس معامله می‌شود؟ گفت: این امکان وجود دارد که چنین موردی پیش آید، اما این خلاف مقررات بورس است، معامله سهم باید در بورس انجام گیرد، اما اگر کسی در بیرون از بورس به معامله پرداخت خلاف مقررات بورس است. این موضوع مشکلاتی را برای خریداران پیش خواهد آورد، بنابراین کسانی که در خارج از بورس سهم خریداری می‌کنند به شدت اشتباه می‌کنند. او ادامه داد: کسانی که در خارج از بورس به خرید سهم می‌پردازند، باید بدانند که چون خریدشان در سیستم معاملات بورس درج نمی‌شود، این امکان وجود دارد که سهم دوباره از طریق بورس به فروش برسد و این افراد با مراجعه به بورس متوجه خواهند شد که سهمی‌ به نام‌شان وجود ندارد، طبق قانون، شرکت‌ها در صورتی می‌توانند از مزایای بورس استفاده کنند که تمام معاملات سهام آنها در بورس انجام گیرد.

به گفته وی، کسانی که وکالتی به خرید سهمی‌ پرداخته و به بورس مراجعه کنند، طبق مقررات کل کشور این وکالت قبول است، اما در مجموع طبق مقررات بورس برای شرکتی که سهامش به این شکل معامله شده، روش درستی نیست.

حذف سیستم کاغذ

صالح‌آبادی رفع مشکل در آینده در راستای معامله نشدن در خارج از بورس را مطرح کرد و افزود: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا از سال آینده کسی که به خرید سهمی‌ پرداخت دیگر کاغذی نخواهد گرفت که در بیرون از بورس به خرید و فروش بپردازد، لذا از سال آینده به طور کامل سیستم کاغذ را از سیستم موجود حذف می‌کنیم.

او با اشاره به این که شاخص قیمت و بازده نقدی شاخص درستی را به مردم نشان می‌دهد، گفت: در بورس بازدهی ناشی از تغییرات قیمت و تقسیم سود است بنابراین مردم باید به شاخص قیمت و بازده نقدی توجه کنند، در این مدت با دادن اطلاعیه قبل از باز شدن نماد شرکت‌ها اثر خوبی داشته است و بازار هیجان‌زده نخواهد شد.

صالح‌آبادی درباره اطلاع‌رسانی شفاف در بورس توضیح داد: در گذشته سرعت تبادل اطلاعات بین شرکت‌ها و مردم بسیار کند بود اما پس از ورود تکنولوژی، فرآیند اطلاع‌رسانی نسبت به گذشته بهبود یافته است، در حال حاضر اطلاعات شرکت‌ها بلافاصله بر روی سایت قرار می‌گیرد. در آینده سرعت اطلاع‌رسانی بیش‌تر خواهد شد.

سهام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی عمومی نیست

او درباره شرکت سپرده‌گذاری مرکزی (CDS ) و این که سهامی‌ عام است اما مردم در آن سهمی‌ ندارند، توضیح داد: سهام این شرکت پذیره‌نویسی شده و به شرکت‌های مختلف کارگزاری، بانک‌ها و بورس داده شده است، شرکت سهامی‌ عام در قانون CDS را تعریف کرده که باید سهامی‌ عام باشد، منتهی در هیچ جای دنیا سهام شرکت CDS دست مردم نیست.

به گفته وی با مطالعه بر روی ۲۰ کشور به این نتیجه رسیدیم که این سهام دست بورس‌ها، کارگزاران، دولت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی است چون در گذشته این شرکت بخشی از بورس بوده، اما سپس بنا به ملاحظاتی از بورس تفکیک شده و در قالب شرکت درآمده است. بنابراین سهام این شرکت به صورت عمومی‌ دست مردم نیست. پذیره‌نویسی عمومی‌ در سال گذشته صورت گرفته، منتهی سهامی که شرکت‌های کارگزاری و بانک‌ها می‌توانند سهامدار آن باشند.

انتشار فهرست دارایی‌های دبیر کل پیشین

وی درباره درخواست دکتر عبده تبریزی، دبیرکل پیشین بورس اوراق بهادار، درباره لیست کردن اموال و دارایی‌های خود و خانواده‌اش توضیح داد: این لیست جمع‌آوری شده و لیست دارایی‌های وی و خانواده او به‌زودی براساس درخواست وی منتشر خواهد شد.