خبرگزاری فارس- در حال حاضر پیشنهادهای فنی و نهایی مربوط به نرم‌افزار بورس نفت به هیات‌مدیره شرکت بین‌المللی بورس نفت ارائه شده و این هفته، در هیات مدیره این شرکت در خصوص این نرم‌افزار تصمیم‌گیری قطعی و نهایی صورت خواهد گرفت. بر اساس این گزارش، یک کمیته تخصصی متشکل‌از کارشناسان و متخصصان نرم‌افزار طی یک ماه گذشته به بررسی امکانات و نرم‌افزارهای موجود برای استفاده در فاز نخست بورس نفت پرداخته‌اند. بنابراین گزارش، در حال حاضر پیشنهادهای فنی و نهایی به هیات مدیره شرکت بین‌المللی بورس نفت ارائه شده و این هفته در خصوص این نرم‌افزار تصمیم‌گیری قطعی و پس از آن نیز عملیات اجرایی شروع خواهد شد.

بورس نفت از ابتدای مرداد ماه سال جاری آماده راه‌اندازی بوده اما چون حجم و نوع کالاها و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی که قرار است در فاز اول راه‌اندازی این بورس ارائه شود، مشخص نشده بنابراین راه‌اندازی آن با تاخیر مواجه شده و هم اکنون تصمیم‌گیری در خصوص پیشنهادهای آنها به مراجع با صلاحیت ارجاع داده شده است.

از آنجا که اتخاذ سیاست توزیع و قیمت‌گذاری این اقلام توسط ستاد تنظیم بازار و شورای اقتصاد نیاز به آزاد سازی دارد تا بتواند در بورس عرضه شود، بنابراین این موارد توسط وزیر نفت به مراجع مربوطه ارسال شده تا در خصوص آنها تصمیم‌گیری شود و هنوز تصمیم‌ها به هیات مدیره بورس نفت ابلاغ نشده تا کار شروع شود.

از سوی دیگر تقاضای وزارت نفت مطرح است که بر اساس ماده ۵۸ قانون بورس، دولت اختیار دارد در ارتباط با راه‌اندازی بورس‌های کالایی به اتخاذ تصمیم‌های ویژه بپردازد و تقاضا دارد بورس نفت حداقل به مدت یک سال به صورت سهامی خاص راه‌اندازی و پس از یک سال، به سهامی عام تبدیل شود. این موضوع از لحاظ حقوقی بررسی شده که با توجه به این اختیار قانونی، منعی برای آن وجود ندارد.