فارس- معاون امور آماده سازی سازمان خصوصی‌سازی گفت: پیش‌بینی شده است ۳۵‌درصد سهام فولاد مبارکه تحت عنوان سهام عدالت واگذار شود. اسماعیل غلامی‌اظهار داشت: تا قبل از ابلاغ بند ج اصل ۴۴ شرکت‌های زیادی آماده واگذاری بودند و مصوبه شورای عالی واگذاری را نیز دریافت کرده بودند و قرار بود تحت عنوان سهام عدالت واگذار شوند.

وی گفت: پس از ابلاغیه بند ج اصل ۴۴ عنوان شد واگذاری سهام عدالت به دو دهک پایین درآمدی باید از شرکت‌های صدر اصل ۴۴ باشد.

غلامی‌یادآور شد: ممکن است سهام شرکت‌های خارج از صدر اصل ۴۴ به دهک‌های دیگر در آینده در دستور کار قرار گیرد، ولی در حال حاضر سهام شرکت‌های صدر اصل ۴۴ تحت عنوان سهام عدالت واگذار می‌شوند.

معاون سازمان خصوصی‌سازی اضافه کرد: مساله‌ای که در این جا به‌وجود آمد این بود که بسیاری از شرکت‌های اصل ۴۴ به دلیل دولتی بودن قبلا وارد بورس نشده‌اند اما با ابلاغیه مقام معظم رهبری راه ورود بخش خصوصی و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی صدر اصل ۴۴به بخش خصوصی باز شد.

غلامی‌ادامه داد: اکنون تلاش می‌شود نماد این شرکت‌ها در بورس باز شود هر چند ممکن است سهام برخی از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت‌های اصل ۴۴ بورسی باشد، مثلا شرکت‌های زیر مجموعه سازمان گسترش مانند ایران خودرو و سایپا هم اکنون در بورس حضور دارند.

غلامی‌افزود: ستاد اجرایی سهام عدالت شرکت‌های صدر اصل ۴۴ را مشخص می‌کند.

وی گفت: هم اکنون ارزش اولیه سه شرکت فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و سازمان گسترش ۲هزار و ۳۰۰میلیارد تومان برآورد شده است و به بیش از ۴میلیون نفر از مشمولان واگذاری سهام عدالت می‌توان ۵۰۰هزار تومان سهام عدالت واگذار کرد. وی گفت: پیش‌بینی شده است ۳۵‌درصد فولاد مبارکه تحت عنوان سهام عدالت واگذار شود.

غلامی‌توضیح داد: ۱۰‌درصد سهام فولاد مبارکه به عنوان رد دیون دولت به صندوق بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی واگذار می‌شود و از ۹۰‌درصد باقی مانده ۲۰‌درصد در اختیار دولت باقی می‌ماند، بنابراین ۳۵‌درصد به بخش خصوصی واگذار شده و ۳۵‌درصد نیز تحت عنوان سهام عدالت واگذار خواهد شد.