بازار تحت تاثیر شایعه عرضه پارسیان

گروه بورس - علیرضا باغانی: بورس تهران پس از سه روز تعطیلی، روز شلوغی را پشت سر گذاشت.

روز گذشته باز هم سهامداران از شایعات هفته گذشته صحبت می‌کردند و عرضه شرکت‌های مختلف بازار را تحت تاثیر خود قرار داد و موجب شد که با وجود شلوغی، بورس تهران روز مطبوعی را بگذراند. روز گذشته شایعاتی مبنی‌بر معامله بلوکی، ۳۴۰میلیون سهم از بانک پارسیان در قیمت ۲۰۴۰ریال معاملات را به شدت تحت تاثیر خود قرار داد.

اعلام می‌شود، معامله عمده ۲۸درصد از سهام پارسیان قرار بود امروز انجام بپذیرد اما یک هفته به تاخیر افتاد. لوگان و EPS پارس‌خودرو

گفته‌های بازار: در بازار گفته می‌شود که پارس‌خودرو سالن تولید خودروی ال-۹۰ را در مهرماه راه‌اندازی خواهد کرد. به گفته طرفداران این سهم، راه‌اندازی خط تولید ال-۹۰ عایدی خوبی برای سهامداران خواهد داشت و شرکت گزارش ۶ماهه خود را با ۶۰درصد پوشش اعلام می‌کند. با این وصف پارس‌خودرو مشکلی برای پوشش‌ اEPS‌ ۴۸۹ریالی خود ندارد و حتی با احتمال تعدیل مثبت EPS در روزهای آینده مواجه است.

شنیده‌های ما: خط تولید خودروی لوگان آماده بهره‌برداری است و قرار است تا آخر مهرماه تولید ال-۹۰ آغاز شود. گمانه‌زنی‌هایی هم درباره میزان تولید خودروی ال-۹۰، از ۱۰ تا ۳۰هزار خودرو مطرح است، ولی با این وصف بعید است که تولید لوگان به این زودی روی EPS شرکت تاثیر بگذارد.

مجتمع‌های توس‌گستر هنوز فروخته نشده

گفته‌های بازار: بعد از بروز شایعاتی مبنی‌بر تعدیل مثبت EPS شرکت توس‌گستر از محل فروش دو مجتمع بزرگ در اطراف حرم مطهر امام رضا(ع)، دیروز گفته می‌شد که یکی از این مجتمع‌ها به فروش رسید و شرکت مزبور، ۱۰۰ریال EPS خود را تعدیل

خواهد کرد.

شنیده‌های ما: شرکت سه مجتمع در اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) دارد که قصد فروش فقط دو مجتمع را دارد. اما هنوز این مجتمع‌ها به فروش نرسیده است.

دو مجتمع مزبور ۴میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده و فروش آنها ۸۰ریال پیش‌بینی سود توس‌گستر را افزایش خواهد داد.

احتمال بازگشایی نماد «خاور»

گفته‌های بازار: طرفداران ایران‌خودرو دیزل هم دیروز از شایعاتی مبنی‌بر گشایش نماد ایران‌خودرو دیزل صحبت می‌کردند.

به گفته این دسته از سهامداران، نماد ایران‌‌خودرو دیزل که برای افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی سه ماه است که بسته است، هفته آینده باز خواهد شد. گفته می‌شود، سازمان بورس با افزایش سرمایه شرکت مزبور موافقت کرده، اما میزان آن مشخص نیست.

شنیده‌های ما: افزایش سرمایه شرکت هنوز در سازمان بورس در حال بررسی است، این سازمان است که هم درباره افزایش سرمایه و هم درباره بازگشایی نماد تصمیم می‌گیرد.