گروه بورس- همایون دارابی: بازار اوراق بهادار روز گذشته شاهد افزایش عرضه‌ها در نمادهای مورد اقبال و بروز نوسان در بازار بود. معامله‌گران در معاملات روز گذشته بازار سهام همچنان با دقت روند تحولات سیاسی به ویژه در مساله پرونده هسته‌ای کشورمان را مورد توجه قرار دادند.

این توجه در مقابل برخی از خبرهای مناسب از جمله اظهارات خاویر سولانا، کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر عدم بررسی گزینه تحریم اقتصادی کشورمان با کاهش نگرانی همراه شد.

با توجه به این شرایط همچنین رشد اخیر قیمت‌های سهام، معاملات بورس اوراق بهادار دیروز با فزونی نسبی عرضه‌ها به ویژه در نمادهای گروه تجهیزات که از سهام شناور بالاتری نسبت به دیگر نمادهای بازار برخوردارند، مواجه شد.

تراکتورسازی ایران، هپکو و کمباین‌سازی دیروز با عرضه‌های سنگین روز را آغاز کردند که در ادامه بار دیگر با صف خرید و غلبه تقاضا مواجه شدند.

انتظار می‌رود این نمادها پس از رالی اخیر قیمتی مدتی استراحت قیمتی را شاهد باشند. با توجه به عرضه‌ها در نماد تجهیزاتی، نمادهای خودرویی نیز افزایش نسبی را در عرضه‌ها شاهد بودند و مهرکام پارس تنها نماد روان گروه ایران‌خودرو که در خلال چند هفته اخیر و به دنبال طرح مساله دادوستد سهام بانک پارسیان گروه ایران‌خودرو رشد قیمتی مناسب را تجربه کرده است، دیروز با رشد عرضه‌ها مواجه شد.

ایران‌خودرو و محور خودرو دو نماد دیگری که از مساله دادوستد سهام بانک پارسیان تاثیر می‌پذیرند، هنوز بدون عرضه قابل ملاحظه با عدم رشد قیمتی مواجه شده‌اند. در گروه واسطه‌گری مالی NAV (ارزش خالص دارایی‌ها) سرمایه‌گذاری بانک ملی این سهم را نیز همانند صندوق بازنشستگی به صف خرید کشاند.

انتظار می‌رود سهام ارزان‌قیمت گروه واسطه‌گری مالی همچنان برای معامله‌گران بازار مورد توجه باشند.

در گروه تصفیه نفت، نفت پارس در آستانه تعدیل EPS با عرضه‌های قابل ملاحظه‌ای مواجه شد.

در گروه انفورماتیک ایران ارقام نیز در عبور از مرز روانی ۶هزار ریالی ۴/۱میلیون سهم عرضه را در بازار دیروز شاهد شد که مقاومت خوبی را از خود نشان داد.

در گروه معدنی بازار بار دیگر توجه ویژه‌ای را به سرمایه‌گذاری معادن و فلزات نشان داد و صف خرید این نماد را به ۹میلیون سهم رساند.

در مجموع بازار دیروز و بازار متعادل با عرضه‌های بالا بود که در آن شاخص ۳/۱۲واحد رشد کرد.

حجم معاملات نیز ۵/۱۲میلیارد تومان بود. از مجموع ۱۶۳نماد مورد معامله، ۸۰نماد با رشد قیمت و ۶۶نماد با افت ارزش دادوستد شدند.