گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته نخستین روز ماه مهر را با تعادل نسبی عرضه و تقاضا پشت‌سر گذاشت. معامله‌گران تحت تاثیر اعلام موعد مذاکره مجدد دکتر لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و خاویر سولانا، کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نهم مهر ماه جاری، با تداوم جو آرامش سیاسی حاکم به انجام معاملات پرداختند.

دیروز انتظار معامله‌گران برای بازگشایی برخی از نمادهای متوقف که خبر بازگشایی برخی از آنها را منابع درون سازمان در تعطیلات پایان هفته گذشته منتشر کرده بودند، محقق نشد.

احتمال بازگشایی این نمادها بر فشار فروشندگی بازار در نمادهای مورد اقبال بازار جهت شناسایی سود و همچنین فراهم آوردن نقدینگی برای خرید سهام جدید افزود.

از سوی دیگر عدم وجود هماهنگی میان شرکت‌های سرمایه‌گذاری در عرضه سهام گروه واسطه‌گری مالی موجب شده است تا این نمادها با عرضه‌های سنگینی مواجه شوند، در این شرایط به نظر می‌رسد تنها گروه سیمانی به عنوان بستر جذب منابع مطرح خواهد شد که در این بخش نیز به نظر نمی‌رسد بازار با شرایط مناسبی به لحاظ هماهنگی سهامداران عمده این گروه، مواجه باشد.

در بازار دیروز معامله‌گران باتوجه به انتشار خبرهای اولیه‌ای مبنی بر احتمال انتشار گزارش مناسب شش‌ماه از سوی شرکت داده‌پردازی برای دومین بار در دو هفته اخیر، اقدام به جمع‌آوری صف فروش این شرکت کردند که این امر نتوانست دوام آورد و موجب تشکیل دوباره صف فروش برای این شرکت شد.

در گروه انفورماتیک، ایران ارقام و خدمات انفورماتیک نیز دیروز با عرضه‌های بیشتر مواجه بودند.

در گروه خودرویی معامله‌گران در توقف نمادهای گروه ایران‌خودرو به سوی سایپا گرایش یافتند که این امر همچنان با عرضه‌های سنگین در این نماد مواجه شد.

در گروه تجهیزات تراکتورسازی ایران با صف شکننده و هپکو با صف سنگین مواجه شد. در این گروه صدرا نیز پس از آغازی ضعیف با صف خرید سنگین مواجه شد.

در مجموع بازار با توجه به تمدید مهلت مذاکرات سیاسی در پرونده هسته‌ای کشورمان، با شرایط مناسبی به لحاظ آرامش حاکم در معاملات مواجه بود. شاخص کل نیز ۹۷/۵واحد رشد کرد که با حجم ۶/۱۳میلیاردتومان مواجه بود.

از ۱۴۹شرکت مورد معامله، ۶۶شرکت با رشد قیمت و ۶۷نماد با افت ارزش داد وستد شدند. معامله عمده لاستیک دنا نیز به تعداد ۹۵/۴میلیون سهم انجام شد.