گروه بورس- محبوبه مغانی:‌ روز گذشته در فرابورس ایران در 6 هزار و 956 دفعه معاملاتی 31 میلیون و 741 هزار و 840 سهم مورد معامله قرار گرفت تا ارزش معاملات فرابورس در سیزدهمین روز از آذرماه از رقم 255 میلیارد و 379 میلیون ریالی برخوردار شود.

روز گذشته بیش از ۱۶ میلیون سهم از سهام ذوب‌آهن اصفهان در نوسان منفی دادوستد شد که بیش از یک درصد کاهش قیمت را برای این سهم رقم زد.
نماد بانک دی در حالی دیروز در نوسان مثبت از حجم تقریبا 4 میلیون سهمی برخوردار شد که حق‌تقدم این نماد معاملاتی در نوسان منفی 30 درصدی مورد معامله قرار می‌گرفت.
نماد شرکت‌های آ.س.‌پ و باغمیشه نیز در حالی دیروز مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار داشت که زمان مجامع عادی سالانه مربوط به عملکرد سال مالی منتهی به شهریور ۹۱ این شرکت‌ها نزدیک شده است.
اما نماد صنعت روی زنگان که پس از ورود به بازار فرابورس تا روز گذشته سهامداران خود را از بازدهی 45 درصدی برخوردار ساخته، دیروز در بازار سرمایه با شایعاتی پیرامون واگذاری معدن انگوران به سهامدار عمده این شرکت یعنی هلدینگ توسعه معادن روی ایران مواجه بود. در همین حال، مهندسی صنعتی روان فناور هم در میان نمادهای فرابورسی، دیروز پس از صنعت روی زنگان از بیشترین درصد مثبت در قیمت سهام خود برخوردار بود.
در این روز، ذوب‌آهن اصفهان در کنار ابزارهای نوینی همچون امتیاز تسهیلات مسکن آبان‌ماه ۹۱، قند شیروان قوچان و بجنورد و تسهیلات مسکن مهرماه ۹۱ از جمله نمادهایی بودند که از بیشترین دفعات معاملاتی برخوردار بودند. قیمت هربرگه امتیاز تسهیلات مسکن هم در این روز در مرز ۵۶۰هزار ریال مبادله شد.
روز گذشته نماد معاملاتی اوراق مشارکت شرکت عمران ونوسازی مجد مشهد، به منظور پرداخت سود علی‌الحساب سه ماهه در 15 آذر، در پایان معاملات متوقف شد.
سهام خرد تولید دارو جمع‌آوری می‌شود
در این روز اعلام شد: سرمایه‌گذاری البرز در نظر دارد، 1/084 درصد سهام شرکت تولید دارو را که به صورت خرد در دست سهامدران حقیقی قرار دارد، در بازار سوم فرابورس از روز سه شنبه 14 آذرماه جاری به مدت یک هفته جمع‌آوری کند.
بنابر این گزارش، شرکت سرمایه‌گذاری البرز به عنوان سهامدار عمده شرکت تولید دارو در نظر دارد، در راستای اجرای مفاد مواد ۹۴ الی ۹۸ دستورالعمل نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران ۶۳۷ هزار و ۴۸۴ برگه سهم معادل ۱.۰۸۴ درصد از سهام شرکت تولید دارو (سهامی عام - درحال توقف) را از طریق عرضه خرد (جمع آوری) در بازار سوم فرابورس به مدت یک هفته از ۱۴ الی ۲۰ آذرماه جاری جمع آوری کند.
شرکت سرمایه‌گذاری البرز قیمت مورد نظر خود برای هر سهم را 4360 ریال اعلام کرده است که متقاضیان فروش سهم می‌تواند در سایر قیمت‌ها سفارش خود را وارد کنند.
فرآیند جمع آوری براساس حراج تک قیمتی در پایان دوره یعنی ۲۰ آذرماه جاری صورت می‌گیرد، لذا تا قبل از پایان دوره مذکور هیچ سفارش خریدی توسط سهامدار عمده در سامانه معاملاتی وارد نخواهد شد.
براساس این گزارش، شرکت سرمایه‌گذاری البرز با داشتن 9/75 درصد و بنیاد پانزده خرداد با داشتن 7/22 درصد از سهام شرکت تولید دارو به عنوان سهامدار عمده این شرکت محسوب می‌شوند.