گروه بورس- در آستانه واگذاری بلوک ۵/۵۰ درصدی سهام فولاد خوزستان در بورس اوراق بهادار جلسه معارفه این شرکت روز یک‌شنبه برگزار شد. به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی، در جریان برگزاری جلسه معارفه برای عرضه بلوک ۵/۵۰ درصدی فولاد خوزستان که عصر روز یک‌شنبه در بانک توسعه صادرات و با میزبانی تامین سرمایه آرمان برگزار شد، آخرین وضعیت مالی و عملیاتی این شرکت مشمول اصل ۴۴ تشریح و به پرسش‌ها و ابهامات پاسخ داده شد.

مدیرعامل فولاد خوزستان در رابطه با عملکرد تولید گفت: سال گذشته ۸/۴ میلیون تن گندله‌سازی، ۴/۳ میلیون تن اسفنجی و ۳/۳ میلیون تن فولاد تولید شد که در مقایسه با سال ۸۹ به ترتیب ۷، ۵ و ۱۱ درصد رشد کرده‌اند.

در سال جاری هم با تولید ۳/۳ میلیون تن، ۲۶ درصد از تولید فولاد خام کشور توسط فولاد خوزستان انجام شده است.

این مقام مسوول ادامه داد: عملکرد سال جاری شرکت هم تا آذرماه نشان می‌دهد، در بخش گندله‌سازی ۳/۳ میلیون تن، اسفنجی ۶/۲ میلیون و شمش فولاد ۳/۲ میلیون تن تولید داشته‌ایم و از برنامه‌های مدنظر جلوتر هستیم.

شریفی با بیان اینکه تا سال ۹۵ به ظرفیت تولید ۵ میلیون تنی می‌رسیم، اظهار کرد: بعد از کشف قیمت ۳۳۵ تومانی هر سهم فولاد خوزستان در بورس طی ۴ سال گذشته سهام این شرکت افزایش یافته و به حدود ۲۲۰۰ تومان رسید. با این رشد ارزش روز بازار شرکت هم از ۷۳۴ میلیارد تومان به ۴/۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. به گفته شریفی، فروش کل شرکت بر اساس تولید ۳/۳ میلیون تنی حدود ۷/۳ هزار میلیارد تومان بوده که به ازای هر سهم ۴۷۲ تومان سود پیش‌بینی شده است.

وی در بخش پایانی اظهارات خود خاطرنشان کرد: پروژه افزایش ظرفیت تولید تا ۴ میلیون تن در سال، احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی، پروژه طرح فولاد کیفی، احداث خط نورد ۵۰۰ هزار تنی میلگرد، اجرای استراتژی تکمیل زنجیره ارزش با سه حوزه سرمایه‌گذاری در معادن، صنایع پایین دستی و خرید و تکمیل واحدهای نیمه‌تمام از جمله برنامه‌های در دست اجرا است.

وی در رابطه با تکلیف بدهی به صندوق کارکنان فولاد هم گفت: در پی افزایش سودآوری شرکت مبالغ پرداختی به این صندوق کمتر شده است. از طرف دیگر تصمیمات مربوط به واگذاری این صندوق درحال انجام است.

اصل قضیه بدهی ۲۵۰ میلیون دلاری فولاد خوزستان

بعد از ارائه این توضیحات نوبت به بحث اصلی حاضرین و سوال عده زیادی از کارشناسان در رابطه با بدهی ۲۵۰ میلیون دلاری فولاد اکسین شد که در این رابطه شریفی توضیح داد: اصل قضیه مربوط به این است که در سال ۷۹ برای فولاد خوزستان پروژه‌ای با قصد تکمیل زنجیره ارزش تعریف می‌شود، ولی به دلیل بروز مشکلات مالی این پروژه به یک شرکت تبدیل شد که در آن فاینانس ۲۵۰ میلیون دلاری بود که به نام فولاد خوزستان باز شده بود. ولی بعد از انتقال سهام به بخش غیردولتی به دلیل محدودیت‌های موجود این تعهد منتقل نمی‌شود، اما واقعیت این است که هم فولاد اکسین و هم سهامداران این شرکت بدهی فوق را قبول کرده‌اند و حتی سه قسط را هم داده‌اند.

وی با بیان اینکه امسال هم ۲۰ میلیارد تومان قسط پرداخت شد، ادامه داد: این همه در حالی است که مواد اولیه و حتی آب فولاد اکسین توسط فولاد خوزستان تامین می‌شود. از طرف دیگر با توجه به نیاز ما به تکمیل زنجیره ارزش نباید نگرانی خاصی وجود داشته باشد.

واکنش معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی

اسماعیل غلامی معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی که در جریان جزئیات کامل این شرکت و بدهی ۲۵۰ میلیون دلاری آن قرار دارد،در واکنش به این اظهارات اعلام کرد: در پذیرش این بدهی توسط مدیران فولاد اکسین شک و شبهه‌ای وجود ندارد و کاملا هم درست است، ولی نکته مهم و ابهام اصلی این است که مشخص نشده این میزان بدهی ارزی باید براساس چه نرخی از دلار یا یورو پرداخت شود؟

در این رابطه مشهدی‌زاده یکی از مدیران فولاد خوزستان گفت: طبق توافقات موجود در روز گشایش این اعتبار ارزی، قرار شده براساس خرید ارز از صرافی‌ها تسویه شود، ولی راه برای مذاکره وجود دارد و می‌تواند حداکثر به نرخ مبادله‌ای انجام شود.

در ادامه این بحث غلامی اعلام کرد: آخرین نرخ تسعیر ارز مدنظر فولاد اکسین با قیمت دلار ۱۲۲۶ تومانی بود که جا دارد، سازمان خصوصی از مسوولان این شرکت درخواست صورت‌های مالی کنند. تجلی‌زاده مدیر فروش فولاد خوزستان هم توضیح داد: واقعیت این است فولاد اکسین بدون فولاد خوزستان مانند تفنگ بی‌فشنگ است.در این رابطه جلسه‌ای با مدیران آن شرکت مبنی بر اولویت ویژه آنها مبنی بر پرداخت این بدهی گذاشتیم و در آن اعلام کردیم در غیر این صورت در فروش محصولات تجدید نظر می‌شود. همین ملاحظه باعث پرداخت اقساط شد.

وی ادامه داد: به فرض اینکه فولاد اکسین بدهی‌اش را ندهد و محصولاتش قطع شود، باید از فولاد هرمزگان تامین کند که با توجه به مسافت و هزینه حمل و نقل، هر ۸۰ هزار تن دریافت محصولات معادل این بدهی است.

بنابراین این موضوع محل دعوایی نداشته و مدیران آن شرکت هم در خصوص پرداخت اقساط اقدام کرده‌اند.