فارس- مدیر نظارت برناشران بورسی آخرین وضعیت توقف نماد پالایشگاه و پتروشیمی اصفهان، بانک گردشگری، شیمیایی ایران، پالایشگاه تهران، کف، بهنوش و صدرا را اعلام و از برنامه الزاماتی برای تعیین حداکثر سود قابل تقسیم خبر داد. امیرحمزه مالمیر با اشاره به برنامه سازمان بورس برای الزامات حداکثر سود قابل تقسیم شرکت‌ها اظهار کرد: طی روزهای آینده این الزامات در قالب پیش‌نویسی برای نظرخواهی فعالان بازار سرمایه منتشر می‌شود تا در مراحل بعد وضعیت شرکت‌ها در مورد سود قابل تقسیم مجامع مشخص و روشن شود.

تقسیم سود شرکت‌ها ساماندهی می‌شود

وی ادامه داد: تقسیم سود هر سهم شرکت‌ها بر اساس صورت‌های مالی اصلی، تلفیقی، ویژه و همچنین بندهای حسابرسی و الزام شرکت‌ها مبنی بر افشای اطلاعات گذشته در مورد تقسیم سود انجام می‌شود تا در نهایت حسابرس اظهار نظر نهایی را اعلام کند. وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که اظهارنظرهای حسابرسی نسبت به گذشته بسیار با کیفیت‌تر شده که باید از موسسان حسابرسی تشکر ویژه کرد، بنابراین حسابرسان با توجه به بندهایی که در گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها لحاظ می‌کنند و با در نظر گرفتن همه موارد، حداکثر سود قابل تقسیم در مجامع را تعیین و اعلام می‌کنند تا این متغیر ساماندهی شود.

امضای‌های الکترونیکی به روز می‌شوند

این مقام مسوول در بخش دیگری از اظهارات خود به نزدیک شدن زمان انقضای امضاهای الکترونیکی اشاره کرد و گفت: با توجه به پایان دوره امضای الکترونیکی و لزوم صدور گواهی‌های جدید، طی چند روز آینده فرم‌های اطلاع‌رسانی به همراه ساخت گزارش‌های نمونه در کنار به روز شدن امضای الکترونیکی عملیاتی می‌شود.

آخرین وضعیت توقف نمادها

مالمیر در رابطه با آخرین وضعیت توقف نماد شرکت‌ها توضیح داد: نماد معاملاتی بانک گردشگری از ۲۹ آبان سال گذشته تاکنون به دلیل اشکالات گرفته شده توسط سازمان بازرسی و بانک مرکزی بسته مانده و این اشکالات مربوط به ترکیب سهامداری، مراودات تجاری و تسهیلات بوده که به شفافیت نسبی رسیده است. بنابراین با انتشار نظر حسابرس و آخرین اطلاعات نماد این بانک در فرابورس باز خواهد شد.

مشکلات متفاوت پتروشیمی و پالایشگاه اصفهان

مالمیر در مورد پتروشیمی اصفهان خاطر نشان کرد: مشکل پتروشیمی اصفهان هنوز حل نشده و این شرکت باید سه اقدام را انجام دهد که شامل برگشت وجوه تخصیص داده شده به شرکت زیرمجموعه ساختمانی، ‌انعقاد قراردادی مشخص و روشن با پالایشگاه اصفهان و پرداخت بدهی به این شرکت یا انعقاد تفاهم‌نامه‌ای است. همچنین این شرکت باید پول‌های خارج از کشور را وارد کند تا تقسیم سود آن با کیفیت باشد.

وی در مورد پالایشگاه اصفهان هم گفت: موضوع بدهی پتروشیمی اصفهان به این شرکت وزن چندانی ندارد و عمده

دلیل توقف نماد پالایشگاه اصفهان مربوط به یارانه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی بوده که معادل چند برابر سرمایه اسمی است.این موضوع مورد پذیرش شرکت ملی پالایش پخش و ما قرار گرفته اما بر اساس قوانین و مقررات امکان پرداخت این یارانه نیست ولی این میزان یارانه در درآمدهای شرکت ثبت شده است.

وی ادامه داد: در رابطه با این شرکت جلساتی با مجموعه وزارت نفت حتی در سطح عالی‌‌ترین مقامات وزارت نفت و سازمان بورس برگزار شده و در حال پیگیری است، زیرا اگر این یارانه ۱۱۰۰ میلیارد تومانی قابل برگشت نباشد باید قطعی و شفاف‌سازی شود تا امکان بازگشایی نماد این شرکت مشمول اصل ۴۴ هم فراهم شود.

احتمال تغییر قیمت خوراک برای شیمیایی ایران و شرکت‌های همگروه

این مقام مسوول در رابطه با توقف نماد صنایع شیمیایی ایران و سهامدار عمده آن یعنی سرمایه‌گذاری آتیه دماوند نیز گفت: یکی از بحث‌هایی که با مدیران این شرکت انجام داده‌ایم این است که سود صنایع شیمیایی ایران همواره با تعدیل همراه است. علاوه بر این بحث‌هایی پیرامون این شرکت و همچنین شرکت‌های دریافت کننده خوراک وجود دارد که با احتمال تغییراتی مواجه شده است. در این رابطه جلساتی برای حل موضوع برگزار شده تا با توجه به اثر قابل توجه خوراک در وضعیت تولید، فروش و سود، این مساله مشخص شود. مالمیر ادامه داد: بنابراین این امکان وجود دارد اتفاقاتی هم در نرخ خوراک دریافتی و هم در نرخ برابری ارز رخ دهد. زیرا تاکنون نرخ برابری ارز براساس نرخ اتاق مبادله‌ای یا دریافت معادل ریالی مطرح شده ولی به صورت رسمی به نتیجه ای نرسیده است.تلاش ما این است بعد از دریافت اطلاعات جامع و نهایی سعی کنیم هرگونه تغییری مربوط به اول سال یا میانه سال نباشد و در دوره‌های زمانی بعدی لحاظ شود. وی ادامه داد: بنابراین از مدیران شرکت صنایع شیمیایی ایران خواسته‌ایم تا بر اساس حجم و قیمت و همچنین نرخ ارز و با در نظر گرفتن چند حالت دریافت نرخ خوراک، سناریوهایی برای سودآوری ارائه دهند تا نماد این شرکت با اطلاعات کامل باز شود.

انتقال قطعی صدرا به فرابورس

مالمیر در رابطه با اخراج شرکت صدرا از بورس و انتقال آن به بازار پایه فرا بورس هم توضیح داد: با توجه به پیگیری‌های انجام شده از سهامدار عمده و مدیران این شرکت و انجام مذاکرات لازم مشخص شد این شرکت شرایط حضور در بورس را ندارد که در نهایت توسط هیات پذیرش اوراق بهادار از فهرست شرکت‌های بورسی حذف شد. وی افزود:این شرکت در مهلت مقرر ۱۰ روزه برای ارائه درخواست تجدید نظر اقدام کرد که همراه با گزارش‌های کارشناسی به هیات‌ مدیره سازمان بورس ارائه شد اما درخواست تجدید نظر صدرا قبول نشد و این شرکت باید به فرابورس منتقل شود.