لرزه در بازار

گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز چهارشنبه با کاهش ۴۹۲ واحدی شاخص کل مواجه شد، امری که سنگین‌ترین افت بورس در خلال ۵/۲ سال اخیر را رقم زد. در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران در شرایطی با افت ۹/۱ درصدی شاخص کل مواجه شدند که آغاز بازار، نشانه‌ای از یک بازار ضعیف را نداشت و اکثر معامله‌گران به دلیل رشد بازار در روز سه شنبه در انتظار بازاری مثبت بودند.

در بازار سرمایه معامله‌گران در تحولات کلان اقتصادی شاهد ابهامات مهمی هستند در حالی که اقتصاد کشور در ماه دوم سال به سر می‌برد. هیات دولت همچنان بدون بودجه رسمی به سر می‌برد و مجلس شورای اسلامی در حال بررسی لایحه بودجه سال ۹۰ است امری که بلاتکلیفی خاصی را در صحنه اقتصاد کشور ایجاد کرده است. در این میان اعلام بخشش جرایم دیرکرد بازپرداخت اصل و سود تسهیلات واحدهای تولیدی و صنعتی که در پرداخت بدهی‌های خود دچار مشکل شده‌اند با تایید هیات‌مدیره بانک‌ها دارای اهمیت است. این الحاقیه به لایحه بودجه سال ۹۰ می‌تواند تا حدودی بانک‌ها را متاثر کند. در همین حال نمایندگان مجلس روز چهارشنبه در مصوبه‌ای دولت را مکلف به تسویه بدهی‌های خود به بانک‌های واگذارشده کردند. براین اساس مجلسی‌ها با تصویب این بند الحاقی از لایحه بودجه ۹۰ دولت را مکلف کردند که بدهی خود ‌به بانک‌هایی که حداقل پنجاه درصد سهام آنها به اشکال مختلف از جمله سهام عدالت واگذار شده را حداکثر تا پایان شهریور‌ماه ۱۳۹۰ از محل سهام دولت در شرکت‌ها به بانک طلبکار یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته به آنها یا از محل وجوه اداره شده با عاملیت آن بانک تسویه کند.

مطالبات بانک‌های دولتی از دولت نیز از محل واگذاری سهام یا از محل وجوه اداره شده با عاملیت آن بانک عامل تهاتر می‌شود.

در همین حال معامله‌گران در تحولات موثر اقتصادی شاهد تحولات بازار جهانی بودند.

در بازار جهانی آمار ضعیف اقتصاد آمریکا ازجمله رشد تولید ناخالص داخلی این کشور که به ۸/۱ درصد رسیده و داده‌های اشتغال موجب شده است تا دلار تحت فشار شدید قرار گیرد. همچنین اعلام فدرال رزرو مبنی بر تکمیل ۶۰۰ میلیارد دلار بازخرید اوراق قرضه، فشار شدیدی را به دلار وارد کرده است. در بازار جهانی بهای مس به سطح ۹ هزار و ۳۷۰ دلار در هر تن رسیده است. در همین حال بهای آلومینیوم نیز به ۲ هزار و ۷۷۲ دلار در هر تن رسیده است که بالاترین قیمت در سه سال اخیر است. این قیمت از طرف کارشناسان به دلیل رشد انتظاری از هزینه‌ها توصیف شده است. بهای روی و سرب نیز در حد ۲ هزار و ۲۲۱ دلار و ۲ هزار و ۵۳۱ دلار در هر تن رسیده است.

در مورد بهای فلزات رنگین کارشناسان با نگرانی در حال مشاهده افزایش حجم فلزات رنگین در انبارهای بورس فلزات لندن هستند. موجودی مس این انبارها در هفته گذشته با ۳ هزار و ۴۰۰ تن رشد به ۴۶۳ هزار و ۵۰۰تن رسید. کارشناسان معتقدند در صورت عدم‌افت موجودی انبارها، وضعیت قیمتی فلزات با مشکل مواجه می‌شود.

در بازار فلزات بهای بیلت فولادی به ۵۷۵ دلار در هر تن رسیده است. رشد بهای انرژی به رشد بهای فولاد منجر شده است . در بازار محصولات پتروشیمی به‌رغم آزاد‌سازی قیمت محصولات هنوز تکلیف مواد اولیه این صنعت روشن نیست. مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی در مورد مشکل قیمت خوراک پتروشیمی‌ها اظهار داشت: ما پیشنهاد خود را درباره قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها به مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه می‌دهیم تا اگر آنها این پیشنهادها را درست تشخیص دادند، در قالب یک طرح دو فوریتی این پیشنهادها از سوی نمایندگان محترم مجلس ارائه شود.

بیات با تاکید بر اینکه قانون فعلی هدفمند کردن یارانه‌ها در بحث خوراک پتروشیمی‌ها ابهام دارد و به صورت جامع کار نکرده است، گفت: در واقع در قانون به بخشی از خوراک پتروشیمی‌ها پرداخته شده است در حالی که پتروشیمی‌ها خوراک‌های متنوعی دارند و بعضی معتقدند قانون، تکلیف همه خوراک‌ها را به درستی مشخص نکرده است.

معاون وزیر نفت اظهار داشت: مشکل پلکانی کردن قیمت خوراک قابل حل است و به قانون جدید نیاز ندارد چنانکه نمایندگان مجلس با مجموعه دولت و وزارت نفت مذاکره کرده و به نتایج مطلوبی رسیده‌اند.

در تحولات مهم در بازار سرمایه معامله‌گران شاهد تلاش فرابورس برای انجام چند عرضه اولیه و گشایش شرکت‌های جدید هستند. در هفته گذشته فرابورس بانک‌های سرمایه، تات، دی و عسکریه را مورد پذیرش قرار داد تا در کنار بانک آرین کفه بانک‌های فرابورس را سنگین کند. در همین حال انتظار می‌رود هفته آینده فرابورس شاهد عرضه اولیه کاغذ مازندران باشد. همچنین توافق اولیه سهامداران پتروشیمی امیرکبیر برای عرضه بخشی از سهام این مجتمع، احتمال گشایش این نماد نیز وجود دارد.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری منفی بود که در آن نگرانی‌ها موجب کاهش شاخص شد. در بازار روز چهارشنبه همچنین حجم بازار در شرایطی به ۱۶۰ میلیارد تومان رسید که انتقال‌های داخلی ۷ بلوک عمده سهام در داخل بانک ملت حجم قابل‌توجهی از بازار را به خود اختصاص داد. روز چهارشنبه بانک ملت بخشی از پرتفوی خود را به شرکت خردمندان منتقل کرد تا این شرکت شاهد انتقال ۶۶/۵۰ میلیون سهم مخابرات، ۳۰ میلیون سهم توسعه ملی، ۳/۲۲ میلیون سهم بیمه آسیا، ۵۹/۱۹ میلیون سهم بیمه البرز، ۶/۱۲ میلیون سهم معادن و فلزات، ۹/۹ میلیون سهم مپنا و ۹۴/۵ میلیون سهم ملی مس باشد.

در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران در شرایطی افت قیمت مخابرات را شاهد بودند که این شرکت حذف کدهای درون استانی را با هدف افزایش استفاده از تلفن‌های ثابت در استان تهران شروع کرده است. براساس خبرهای اولیه طرح هم‌کد شدن شهرستان‌های استان تهران با شهر تهران با هدف برقراری هر چه بیشتر عدالت اجتماعی و کاهش هزینه مکالمات ساکنان شهرستان‌ها، از تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ اجرایی می‌شود.

بر اساس این گزارش، برای اجرای این طرح شماره‌های ۷ رقمی فعلی شهرستان‌های استان تهران به شماره‌های ۸ رقمی تغییر خواهد کرد.

قائم مقام مدیرعامل مخابرات استان تهران نیز گفت: پس از ۲۱ اردیبهشت تمام مناطق استان تهران دارای کد ۰۲۱ می‌شوند و شماره‌های آنها به شماره‌های ۸ رقمی تغییر می‌کند و اگر بخواهند از این مناطق با شهر تهران ارتباط داشته باشند باید فقط شماره ۸ رقمی مقصد را شماره‌گیری کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهادی مبنی بر اجرای هم‌کدی در سایر استان‌های کشور نیز وجود دارد؟ گفت: پیشنهادی در خصوص اصلاح تعرفه‌های قیمت پالس از سوی مجمع شرکت مخابرات ایران به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه شده که به نظر می‌رسد در صورت تصویب آن بتوان مشکل کدها را در تمام استان‌های کشور حل کرد. نماد مخابرات همچنین با انتشار صورت‌های حسابرسی نشده ۵۳۹ ریال سود در صورت‌های تلفیقی و۴۴۰ ریال سود برای هر سهم در صورت های شرکت اصلی محقق کرده است که مبنای سود قابل تقسیم حداقل سود اصلی و تلفیقی است.

در گروه بانکی معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد اعلام پذیرش برخی از بانک‌ها در فرابورس بودند. در همین حال بانک آرین با افزایش سرمایه به ۲۰۰ میلیارد تومان برای سال ۹۰ به ازای هر سهم ۶۷ ریال سود در نظر گرفته و عملا به زودی معاملات این بانک در فرابورس شروع خواهد شد. در گروه بانکی امروز ۵ درصد سهام بانک صادرات از سوی سازمان خصوصی‌سازی در نرخ پایه هر سهم یک هزار و ۹۵۰ ریال عرضه خواهد شد.

در گروه معدنی ، مدیرعامل شرکت معادن و فلزات از پیشرفت ۹۳ درصدی پروژه ذوب آهن غرب در همدان خبر داده است.

در گروه تصفیه نفت معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد معامله بلوک ۱۵ درصدی سهام پالایشگاه تبریز بدون رقابت بودند. این بلوک ۲۹۱ میلیون و ۳۱۵ هزار سهمی را سازمان خصوصی‌سازی در نرخ ۳ هزار و ۹۳ ریال عرضه کرد که معامله شد.سازمان خصوصی‌سازی طی روزهای آینده هم ۵۰ درصد بعلاوه یک سهم حفاری شمال و ۴ درصد سهام سرمایه‌گذاری رنا را در بورس عرضه خواهد کرد.

در گروه خودرویی، آمار نهایی سال ۸۹ نشان از رقابت سنگین دو شرکت عمده خودروساز کشور دارد. براساس این آمار سایپا با ۷۵۳ هزار و ۷۴۱ دستگاه خودروی سواری به میزان ۱۸۸۱ دستگاه بیش از ۷۵۱ هزار و ۸۶۰ دستگاه خودروی سواری ایران خودرو، تولید داشته است .

مجموع تولید خودروهای سواری در شرکت ایران خودرو و تولید خودروهای تجاری یا سنگین در شرکت ایران خودرو دیزل روی هم رفته ۷۶۲ هزار و ۴ دستگاه بوده و مجموع تولید سواری و تجاری در سایپا ۷۶۱ هزار و ۹۳۰ دستگاه است.

در گروه برقی ، مدیرعامل ایران ترانسفوری از احتمال عرضه این شرکت در فرابورس خبر داده است. به گفته وی سرمایه ایران ترانسفو ری ۲۰ میلیارد تومان است که ۱۰۰ درصد آن متعلق به ایران ترانسفو است و در سال مالی جاری سود هر سهم آن بالغ بر ۳۵۶ ریال بوده است. در گروه ساختمانی، شرکت سرمایه‌گذاری مسکن با احتمال پذیرش شرکت زیرمجموعه مسکن شمال شرق در فرابورس مواجه است.

در گروه دارویی امروز نماد داروسازی ابوریحان برای تصمیم در مورد افزایش سرمایه این شرکت متوقف خواهد شد.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری ضعیف بود که در آن از ۲۲۰ نمادی که به روی تابلو رفتند ۵۲ نماد با رشد قیمت و ۱۶۶ نماد با افت ارزش مواجه شدند. با ثبت کارنامه افت ۴۹۲ واحدی، شاخص کل در کل هفته ۷/۶۹۹ واحد افت کرد و در کل هفته بازدهی منفی ۵/۲ درصدی را برای سهامداران رقم زد.