سنا - شرکت مدیریت فناوری بورس تهران با اعلام نکاتی درخصوص سازوکار به روز‌رسانی اطلاعات در سایت TSETMC، برخی ابهامات در این خصوص را تشریح کرد. شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، درخصوص نحوه و زمان به روزرسانی اطلاعات در سایت tsetmc و نیز سایر سایت‌های بازار سرمایه به نکات زیر اشاره کرد.

۱) اطلاعات معاملات در واحد «نشر اطلاعات عمومی بازار» در سامانه معاملات بورس به صورت لحظه‌ای گردآوری شده و همواره در دسترس است. سایت‌های مرتبط با بازار سرمایه مانند وب‌سایت شرکت بورس اوراق بهادار تهران، وب‌سایت سازمان بورس، و وب‌سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، به‌منظور ارائه سرویس‌­های اینترنتیِ اطلاع‌رسانی از این منبعِ واحد استفاده می‌کنند. گاهی اوقات به‌دلیل اختلاف زمانی بین زمانی که اطلاعات از این منبع توسط یکی از مراجع فوق استخراج می‌شود تا زمانی که وب‌سایت مربوط به آن نهاد به‌روز می‌شود، تفاوت‌هایی در اطلاعات ارائه شده مشاهده می‌شود.

۲) پس از ساعت معاملات (ساعت ۱۲:۰۰ ) بعضی از معاملات بنابر نظر و دستور ناظر معاملات:

الف) ابطال می‌شوند.

ب) به صورت دستی در سامانه معاملات درج می‌شوند، که این معاملات عبارتند از:

۱) نقل‌و‌انتقال قانونی سهام شرکت‌ها با مصوبه شورای محترم بورس و هیات محترم وزیران در راستای رد دیون دولت.

۲) معاملات عمده‌ای که پیش از این رقابت آن در زمان معاملات و در روزهای قبل معاملاتی در سامانه معاملات انجام پذیرفته و به‌دلیل قطعی شدن و ارائه مدارک مربوطه از طرف خریدار و فروشنده به بورس در روز جاری معاملاتی، پس از خاتمه بازار، در سامانه معاملات

درج می‌شوند.

۳) انتقال سهام به کارکنان شرکت‌ها (نقل‌و‌انتقال سهام ترجیهی و خارج از رقابت بازار به کارگران شرکت‌ها).

براساس این گزارش، بر اساس دلایل عنوان شده، در بعضی از روزها پس از پایان زمان معاملات، آمار نقل‌و‌انتقال سهام در زمان پس از معاملات با آمار سهام معامله شده در زمان معاملات متفاوت خواهد بود.

شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در ادامه آورده است: این شرکت با هدف شفاف‌سازی و آگاهی فعالان بازار سرمایه، هر گونه نقل‌و‌انتقال‌های احتمالی یا ابطال برخی از معاملات توسط ناظر بازار پس از زمان معاملات را در وب‌سایت شرکت اعلام و درج می‌کند.