گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز شاهد افت قیمت‌ها بود به‌گونه‌ای که شاخص بورس عملا به میزان رشد روز دوشنبه خود عقب نشست. در بازار دیروز شادی معامله‌گران از چرخش بازار در روز دوشنبه پایدار نماند و با انتشار برخی خبرها در مورد مسایل سیاسی بازار مجددا رو به کاهش نهاد.

در بازار دیروز معامله‌گران شاهد گشایش نماد پتروشیمی امیرکبیر در بازار پایه فرابورس بودند. به‌رغم عدم انعکاس قیمتی این نماد در سایت‌های اطلاع‌رسانی، این نماد با برخورد احساسی معامله‌گران گشایش یافت و با حرکت قیمتی از ۴هزار و ۵۰۰ریال تا ۵هزار و ۵۰۰ریال، رو به افت گذاشت و کار خود را در نهایت با صف فروش در نرخ ۴هزار و ۲۶ریالی پایان داد.

این قیمت‌ها البته متناسب با وضعیت شرکت پتروشیمی امیرکبیر که دارای مشکلات تامین خوراک بوده و تنها ۷۳ریال سود برای سال‌جاری پیش‌بینی کرده و به دلیل زیان انباشته نیز شانسی برای تقسیم سود ندارد، نیست.

در همین حال دامنه ۱۰درصدی قیمت‌ها در بازار پایه فرابورس شانس به تعادل رسیدن این بازار را افزایش داده است. در همین حال با راه‌اندازی بازار پایه فرابورس امکان معاملات سهام تمامی شرکت‌های سهامی عام در این بازار و دیگر بازارهای قابل تعریف در فرابورس فراهم می شود که این امر به معنای سامان‌دهی به بازارهای OTC شرکت‌های سهامی عام و خرید و فروش سهام این شرکت‌ها خواهد بود.

در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات بیرون از بازار شاهد سخنان وزیر امور زیربنایی در مورد وضعیت بازار مسکن در تهران بودند.

نیکزاد دیروز به صاحبان خانه‌های خالی در تهران هشدار داد و همچنین گفت صاحبان بیش از دو واحد خالی با برخورد قانونی مواجه خواهند شد.

در گروه بانکی دیروز بانک سرمایه همچنان با صف خرید در فرابورس مواجه بود، در همین حال اما بانک پارسیان نیز تا صف فروش عقب رفت. در گروه مالی دیروز نماینده زاهدان در مجلس از احتمال ورشکستگی شرکت‌های بیمه در صورت اجرای افزایش ۹۰میلیونی دیه خبر داد.

در گروه فلزی سرپرست ایمیدرو دیروز اعلام کرد: طرح ۵/۱ میلیون تنی فولاد هرمزگان آماده افتتاح رسمی است.

در گروه سیمانی دیروز اکثر نمادهای این گروه با صف خرید همراه شدند. این صف‌ها در شرایطی است که تاکنون خبری در مورد موافقت با درخواست شرکت‌های سیمانی و فولادی برای افزایش نرخ فروش منتشر نشده است.

در گروه تصفیه نفت دیروز مدیرعامل پالایشگاه اصفهان گفت: با خصوصی‌سازی شرکت پالایش نفت اصفهان، اجرای طرح‌های بهینه‌سازی پالایشگاه اصفهان به دلیل مشکلات مالی با چالش جدی روبه‌رو شده است.

علیرضا امین با اشاره به اجرای طرح بهبود فرآیند پالایشگاه اصفهان اظهار داشت: اجرای این طرح که از مدت‌ها پیش در پالایشگاه اصفهان آغاز شده، در حال حاضر به دلیل برخی مشکلات مالی معوق مانده است.

وی ادامه داد: پالایشگاه اصفهان در پی مواجه شدن با این مشکلات در صدد آن است تا از دیگر راه‌های اقتصادی مانند فاینانس، اعتبار مورد نیاز این طرح را تامین کند.

وی با بیان اینکه هیچ ‌یک از پالایشگاه‌های کشور از حرکت در این مسیر مستثنی نیستند، گفت: این مساله از سوی دولت و وزارت نفت پیگیری شده، اما پالایشگاه اصفهان با خصوصی‌سازی در این زمینه با وقفه در اجرا مواجه شده است.

در گروه خودرویی خبر کاستن از سخت‌گیری واردات خودرو موجب شده است دور کاهشی جدیدی در صنایع خودرویی آغاز شود. در این گروه مدیرفروش و سهام گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو از عدم توافق

بر سر قیمت فروش سهام مهرکام پارس تا زمان کنونی خبر داده است. در همین حال واگذاری سهام مهرکام پارس در بودجه سال جاری شرکت پیش‌بینی شده است.

در مجموع بازار دیروز با افت ۱۶۹واحدی شاخص همراه شد و شاخص به ۲۵هزار و ۱۲۱واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز به ۲/۳۹میلیارد تومان رسید که ۱/۷درصد آنرا معاملات پتروشیمی خارک تشکیل داد. از ۲۰۶نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۱۰۶نماد با افت و ۹۹ نماد با رشد قیمت همراه شدند.