گروه بورس- هدیه لطفی: سرانجام روز گذشته طلسم عرضه و بازگشایی نماد معاملاتی پتروشیمی امیرکبیر شکسته شد و همزمان با بازگشایی نماد معاملاتی مزبور، بازار پایه فرابورس آغاز به کار کرد.

روز گذشته مدیرعامل شرکت فرابورس نیز با اشاره به افتتاح رسمی بازار پایه فرابورس گفت: با داد و ستد ۵ میلیون سهم شرکت پتروشیمی امیرکبیر، این بازار به طور رسمی افتتاح شد.
مصطفی امید قائمی با اعلام این مطلب افزود: پس از ابلاغ برنامه پنجم توسعه، انجام معاملات سهام شرکت‌های سهامی عام خارج از بورس و فرابورس ممنوع شده است، بنابراین برای سهولت در انجام معاملات سهام این گروه شرکت‌ها، بازار پایه فرابورس ایجاد شد تا سهام این قبیل شرکت‌ها در این بازار داد و ستد شود.وی افزود: شرکت فرابورس با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار بستر راه اندازی این بازار جدید را فراهم کردند.
مدیر عامل فرابورس تصریح کرد: راه‌اندازی این بازار علاوه بر اینکه سبب توسعه بازار سرمایه می‌شود، به ساماندهی بازار اولیه کمک شایانی می‌کند و بسیاری از سرمایه‌گذاران را که هم اکنون برای داد و ستد سهام شرکت‌های سهامی عام خارج از فرابورس دچار مشکل هستند از سرگردانی نجات می‌دهد.
امید قائمی یادآور شد: هم‌اکنون شرکت‌های فرابورس، سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال، پتروشیمی لردگان و فن‌آوا در بازار پایه درج شده‌اند و به‌زودی معاملات آنها در این بازار انجام می‌شود.امید قائمی به صاحبان شرکت‌های سهامی عام خارج از فرابورس و بورس توصیه کرد اقدامات لازم را برای ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار و حداقل درخواست برای یکی از بازار‌های فرابورس را انجام دهند تا پس از پایان مهلت 6 ماهه، سهامداران برای نقل و انتقال سهام با مشکل روبه‌رو نشوند.مدیر عامل فرابورس در خصوص معامله شرکت پتروشیمی امیر کبیر که به افتتاح رسمی بازار پایه فرابورس انجامید، اینگونه توضیح داد:5 میلیون و 20هزار و 502سهم از سهام شرکت به ارزش 22 میلیارد و 455 میلیون و 132 هزار و 964 ریال داد و ستد شد.
وی در خصوص رقم هر سهم این شرکت گفت: در حال حاضر فرابورس مجاز به اعلام قیمت سهام این شرکت و سایر شرکت‌های بازار پایه نیست.به گزارش خبرنگار ما، با توجه به اینکه سایت اطلاع‌رسانی فرابورس هیچ قسمتی را برای معاملات بازار پایه در نظر نگرفته است، هیچ اطلاعی از جزئیات معاملات روز گذشته پتروشیمی امیرکبیر در دسترس نیست و تنها کارگزاران قادر به مشاهده آمار مربوط به معاملات بازار پایه از طریق سیستم معاملاتی خود هستند.این در حالی است که به رغم تبلیغات گسترده فرابورس در افتتاح بازار پایه، هیچ تمهیداتی در خصوص نحوه اطلاع رسانی معاملات این بازار در نظر گرفته نشده و بنابراین روند مشاهده و پیگیری معاملات در این بازار توسط سهامداران مشخص نیست.


تعادل در بازار
از سوی دیگر بازار فرابورس روز گذشته را در شرایط متعادلی سپری کرد و تنها تشکیل صف خرید و فروش برای برخی از نمادها کمی بازار را به جنبش درآورد.در این بازار دو شرکت سیمان سبزوار و بانک سرمایه شاهد تشکیل صف خرید برای سهام خود بودند، به طوری که صف خرید بانک سرمایه در پایان معاملات به 4 میلیون سهم رسید و به دنبال آن هر سهم این شرکت با 5 درصد رشد به رقم دو هزار و 173 ریال رسید.
هر سهم «سبزوا» نیز ۴ درصد افزایش قیمت را در کارنامه خود ثبت کرد.این در حالی است که تمام گواهی‌های تسهیلات بانک مسکن بازار دیروز را با تشکیل صف فروش ترک کردند و تمامی آنها با افت قیمت ۵ درصدی مواجه شدند.همچنین شرکت‌های فولاد آلیاژی یزد، مرجان کار و
روان فن آور نیز هر کدام به ترتیب 58/3، 41/2 و 14/1 درصد کاهش نرخ یافتند.
در مجموع دیروز حدود ۶ میلیون سهم در بازار فرابورس جابه‌جا شد و ارزش کل معاملات به رقم ۷۲ میلیارد و ۲۹۷ میلیون ریال رسید.
نماد معاملاتی همراه اول با حجم معاملاتی 606 هزار سهم و ارزشی معادل 25 میلیارد و 454 میلیون ریال به عنوان باارزش‌ترین نماد دیروز شناخته شد. همچنین لیزینگ ایرانیان عنوان پرمعامله‌ترین نماد را به خود اختصاص داد.همچنین هر سهم «وایران» با 90/1 درصد افزایش به قیمت دو هزار و 788 ریال رسید و تعداد یک میلیون و 38 هزار سهم این شرکت به ارزش دو میلیارد و 895 میلیون ریال خرید و فروش شد.در بازار دوم نیز بانک الکترونیکی آرین و حق تقدم آن شاهد کاهش قیمت سهام خود بودند، به طوری که هر کدام از نمادهای مزبور به ترتیب 62 صدم و 93/1 درصد کاهش قیمت یافتند.همچنین تعداد 369 هزار سهم «آرین» به ارزش 531 میلیون ریال و تعداد دو میلیون و 205 هزار حق تقدم آن به ارزش یک میلیارد و 8 میلیون ریال دادوستد شد.
از سوی دیگر دو گواهی اجاره ماهان و مشارکت نفت نیز بازار اوراق مشارکت فرابورس را به معامله سهام خود اختصاص دادند. در جزئیات این معاملات می توان به خرید و فروش ۴۲۰ برگه از اوراق اجاره ماهان و ۷ هزار و ۴۰ برگه از اوراق مشارکت نفت اشاره کرد. در پایان روز کاری گذشته نماد معاملاتی اوراق صکوک اجاره شرکت واسط بهمن، به منظور پرداخت اولین اجاره بهای سه ماهه اوراق، متوقف شد.