گروه بورس- هدیه لطفی: بازگشایی نماد شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران در فرابورس به تعویق افتاد. به گزارش خبرنگار ما، نماد «سمگا» که به عنوان بیست و یکمین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌های بازار اول فرابورس درج شده بود، قرار بود امروز بازگشایی شود که بنابر اعلام ناظر بازار فرابورس، این بازگشایی به تعویق افتاد. همچنین در حال حاضر زمان گشایش مجدد نماد مزبور مشخص نیست.

بازار متعادل
از سوی دیگر بازار فرابورس روزگذشته را در شرایط متعادلی سپری کرد به طوری که ارزش کل معاملات این بازار در مقایسه با معاملات روز دوشنبه تغییر چندانی نیافت و در مجموع 4 میلیون و 290 هزار سهم به ارزش 111 میلیارد و 331 میلیون ریال خرید و فروش شد.
همچنین نماد معاملاتی همراه اول با روانه کردن ۱۷ میلیارد ریال به بازار به عنوان باارزش‌ترین سهم دیروز شناخته شد. بیشترین حجم معاملات دیروز را نیز دو حق‌تقدم بانک الکترونیکی آرین و سرمایه‌گذاری خوارزمی به خود اختصاص دادند، به طوری که هرکدام از نمادهای یادشده به ترتیب شاهد معامله ۳۶ و ۱۳ میلیون سهم خود بودند. همچنین روزگذشته از ۲۴ نماد معامله شده در بازار اول، تعداد ۱۱ نماد با افزایش قیمت و مابقی با کاهش نرخ به کار خود پایان دادند. در این راستا می‌توان به افزایش قیمت نمادهای عمران و توسعه شاهد، مرجان‌کار، کویرتایر و همراه اول اشاره کرد.
این در حالی است که نمادهای معاملاتی روان فن‌آور، سیمان سبزوار، سبحان‌دارو و بالاست هرکدام به ترتیب با 45/3 ، 83/4، 63 صدم و 2 صدم درصد کاهش نرخ مواجه شدند. همچنین تمامی امتیازات تسهیلات بانک مسکن نیز شاهد افت قیمت سهام خود بودند.
در این میان گواهی تسهیلات مسکن دوره آبان‌ماه بیشترین کاهش قیمت را در مقایسه با دیگر گواهی‌های این بانک تجربه کرد به طوری که هر سهم مزبور ۴۲/۲ درصد کاهش نرخ را در کارنامه خود ثبت کرد و در پایان معاملات به قیمت ۷۲۷ هزار و ۸۶۰ ریال رسید.
رونق معاملات پایه
از سوی دیگر بازار پایه فرابورس روزگذشته را با رونق معاملات سپری کرد، به طوری که در این بازار تعداد ۶۴۰ هزار سهم به ارزش ۹۱۲ میلیون ریال جابه‌جا شد.
در این بخش از بازار، تعداد 46 هزار سهم از سهام پتروشیمی امیرکبیر به ارزش 103 میلیون ریال داد و ستد شد. همچنین بیشترین حجم معاملات دیروز بازار پایه در اختیار شرکت چشم‌انداز توسعه شمال بود.
در این روز بیش از ۵۹۳ هزار سهم «وشمال» به ارزش ۸۰۹ میلیون ریال خرید و فروش شد. همچنین در پایان معاملات صف خریدی معادل ۳۰۰ هزار سهم برای سهام شرکت در نرخ یک هزار و ۴۴۷ ریال تشکیل شد.
اوراق پرحجم
همچنین بازار اوراق مشارکت نیز با معامله ۶۳ هزار سهم، روز پرمعامله‌ای را ثبت کرد.
در این روز اوراق سپرده بانک کشاورزی با معامله 35 هزار و 210 برگه به عنوان پرمعامله‌ترین گواهی شناخته شد. همچنین دیروز 17 هزار و 270 برگه از اوراق مشارکت نفت، 10 هزار و 510 برگه از اوراق اجاره سازمان و 10 برگه از اوراق اجاره‌ ماهان خرید و فروش شد.