فارس- یک کارشناس بازار سرمایه درپی قیمت‌گذاری گران برخی شرکت‌های تازه‌ وارد بورس، به مسوولان بورس پیشنهاد کرد به هنگام بازگشایی نماد این شرکت‌ها حداقل ۴ پیش شرط را مدنظر قرار دهند.

بازگشایی نماد بانک انصار و قیمت‌گذاری ۲۷۵ تومانی هرسهم آن در روز یکشنبه انصراف بسیاری از سرمایه‌گذاران از خرید سهام این بانک تازه وارد، افت ۴ درصدی و تشکیل صف فروش ۵/۸ میلیون سهمی آن در روز گذشته، واکنش کارشناسان بازار سرمایه را به دنبال داشت. علیرضا عسکری مارانی در این زمینه گفت: درحالی بازارهای سهام همه کشورها میزبان شرکت‌های سهامی عام هستند که این نوع شرکت‌ها از قالب و ماهیت مشخص و روشنی برخوردار بوده و حضور تعداد سهامداران متعدد با ترکیب دارایی‌های گوناگون و به ذات بودن سهامی عام از جمله خصیصه‌های این گروه شرکت‌ها به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: بنابراین به مسوولان بازار سرمایه پیشنهاد می‌شود به هنگام ورود شرکت‌های تازه وارد به بورس که به دلیل برخورداری از درصد سهام شناور آزاد بیش از ۲۰ درصد از طریق بازگشایی نماد و نه عرضه اولیه حضور می‌یابند، حداقل ۴ پیش شرط را رعایت کنند.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری ملی ایران در مورد اولین پیش شرط اظهار داشت: متولیان بورس اوراق بهادار در درجه اول باید از سپرده‌گذاری همه سهام این گونه شرکت‌ها نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی و همچنین تعیین کارگزار ناظر مطمئن شوند تا از این طریق قدرت معامله به همه مالکان به جز سهام وثیقه شده داده شود.

مارانی ادامه داد: از سوی دیگر همه شرکت‌هایی که به صورت بازگشایی نماد وارد بورس می‌شوند باید به ذات و از ریشه و بدنه و به هنگام تاسیس شرکت نه به صورت صوری و از طریق دادن سهام به کارکنان و شرکت‌های وابسته ، سهامی عام بوده و از ترکیب و گروه‌های سهامداری متفاوتی برخوردار باشند تا مانع از وجود انحصار توسط گروهی خاص شود.به گفته وی شرکت‌های سهامی عام واقعی با شرکت‌هایی مانند بیمه دانا و غیره که سهامی خاص بوده و فقط به هنگام ورود به بورس سهامی عام شده‌اند، تفاوت دارند که این تفاوت باید مدنظر قرار گیرد.

مارانی درباره سومین پیش شرط هم گفت: نماد شرکت‌هایی مانند بانک انصار و پاسارگاد در شرایطی به صورت آکشن

(حراج تک قیمتی) در روز اول حضور در بورس باز می‌شوند که به دلیل جلوگیری از بروز اشتباه و رفتارهای هیجانی باید بین حراج و معامله سهام حداقل یک روز فاصله باشد تا همگرایی دو طرف عرضه و تقاضا هم واقعی شده و از قیمت‌گذاری گران یا ارزان سهام جلوگیری شود.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: همچنین برخی از بنگاه‌ها مانند بانک پاسارگاد قبل از ورود به بورس از معاملات خارج از بورس برخوردار هستند که منجر به کسب تجربه و آماده سازی آنها قبل از حضور در بورس می‌شود، اما شرکتی مانند بانک انصار از این مزیت و امکان برخوردار نبود که باید به هنگام بازگشایی نماد در بورس مورد توجه قرار گیرد.