گروه بورس- هدیه لطفی: فرابورس روز گذشته را در سایه مبادلات بانک گردشگری، با رشد چشمگیر معاملات سپری کرد.
به گزارش خبرنگار ما، در بازار دیروز بیش از ۱۱۰ میلیون سهم بانک گردشگری به ارزش ۳/۱۴۵ میلیارد ریال خرید و فروش شد که ۱۰۰ میلیون سهم آن مربوط به جابه‌جایی بلوکی سهام «وگردش» در دقایق پایانی معاملات بود.

بدین ترتیب حجم و ارزش کل معاملات فرابورس رشد چشمگیری را در کارنامه خود ثبت کرد و در مجموع 140 میلیون سهم به ارزش 5/319 میلیارد ریال دادوستد شد.
همچنین اوراق مشارکت نیز در سایه اعلام خبر انتشار جزئیات دقیق قیمت‌ها، روز پرکاری را شاهد بود.
روز گذشته مدیر فناوری اطلاعات فرابورس اعلام کرد: قیمت دقیق اوراق بهادار در بازار ابزار‌های نوین مالی به دلیل اهمیت ریالی آن نمایش داده می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند نوسان آنها را تا صدم درصد مشاهده کنند.
روح‌الله دهقان با اعلام این خبر افزود: با پیگیری‌های فرابورس در تمام سایت‌های بورسی و به منظور خدمات بهتر به خریداران و اهمیت ریالی اوراق مشارکت در بازار ابزارهای نوین مالی بعد از این،نوسان دقیق قیمت اوراق مشارکت تا دو رقم پشت ممیز نشان داده می‌شود و خریداران می‌توانند به راحتی با توجه به نرخ واقعی اقدام به خرید اوراق کنند.
مدیر فناوری اطلاعات فرابورس با تاثیر این رقم پشت ممیز و اهمیت ریالی آن برای سهامداران افزود: پیش از این قیمت اوراق تا سقف یک میلیون ریال برای هر برگه در سیستم معاملاتی ثبت می‌شد و خریداران و سرمایه‌گذاران از قیمت دقیق و نوسان اهمیت ریالی آن بی‌اطلاع بودند، اما با نصب این برنامه در سیستم معاملاتی آنها می‌توانند با کلیک بر لینک ادامه در سایت فرابورس قیمت واقعی این اوراق را به صورت شفاف مشاهده کنند.
دهقان با اشاره به معاملات اوراق مختلف در بازار ابزار نوین مالی تصریح کرد: ۱۱ نماد در این بازار به صورت گواهی، صکوک و اوراق قابل معامله هستند که از جمله می‌توان به صکوک ماهان، اوراق مشارکت نفت فصلی، اجاره امید ،مشارکت نارنجستان، گواهی سپرده کشاورز و مشارکت مسکن مهر اشاره کرد. دیروز دو گواهی اجاره ماهان و سپرده بانک کشاورزی هر کدام به ترتیب با جابه‌جایی ۳۹۶۴۰ و ۳۰۸۵۰ هزار برگه، معاملات پررونقی را رقم زدند.
در همین حال فرابورس روز گذشته در سهام پذیرفته شده در بازارهای خود بیشتر شاهد رشد قیمت بود؛ به طوری که از 52 نماد معامله شده در این بازار تنها 6 نماد با افت قیمت مواجه شدند و مابقی افزایش نرخ را ثبت کردند.
در این راستا، می‌توان به کاهش نرخ نمادهای سیمان سبزوار، حق‌تقدم بانک ایران‌زمین، سرمایه‌گذاری خوارزمی، بانک الکترونیکی آرین و پتروشیمی ممسنی اشاره کرد. همچنین امتیاز تسهیلات بانک مسکن شهریورماه تنها گواهی منفی دیروز بود که با ۱۲/۰ درصد کاهش به نرخ ۷۶۹ هزار و ۱۹۰ ریال رسید.
این در حالی است که نمادهای معاملاتی سرمایه‌گذاری توسعه شمال، بانک سرمایه ، بیمه نوین، مرجان کار، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و بیمه دی افزایش قیمت در محدوده 4 درصد را تجربه کردند. علاوه بر این، در ادامه پذیره‌نویسی سهام شرکت آینده‌سازان بهشت پارس، روز گذشته نیز 375 هزار سهم به ارزش 525 میلیون ریال پذیره‌نویسی شد.
همچنین روز گذشته بنا به اعلام ناظر بازار فرابورس، نماد معاملاتی حق‌تقدم خرید سهام شرکت سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال، بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی شد و در اولین روز معاملاتی ۶/۷ میلیون حق‌تقدم مزبور به قیمت پایه هر سهم ۴۷۲ ریال و به ارزش کل ۶/۳ میلیارد ریال خرید و فروش شد. همچنین روز گذشته امتیاز تسهیلات مسکن دوره مهرماه نیز در بازار عادی و با محدودیت دامنه نوسان ۵ درصدی در نماد «تسه ۹۰۰۷» بازگشایی شد، اما در بازار دیروز معاملاتی را ثبت نکرد.
در رویدادی دیگر، در پایان روز کاری گذشته نماد معاملاتی اوراق مشارکت نارنجستان به منظور پرداخت سود علی‌الحساب سه ماهه، متوقف شد.