فرابورس میزبان یک شرکت جدید

گروه بورس- هدیه لطفی: با عرضه سهام سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین در بازار پایه فرابورس، هر سهم آن ۲۱۳۹ ریال کشف قیمت شد.

به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته تعداد ۹ میلیون و ۴۵۴ هزار و ۶۳۶ سهم از سهام شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین در بازار پایه عرضه شد و هر سهم آن ۲هزار و ۱۳۹ریال قیمت خورد و به این ترتیب ارزش معاملات سهام این شرکت در اولین روز معاملاتی به رقم ۲/۲۰ میلیارد ریال رسید. سرمایه این شرکت ۳۰۰ میلیارد ریال است و بانک اقتصاد نوین ۴۹ درصد، توسعه صنایع بهشهر ۲۰ درصد، سرمایه‌گذاری ساختمان ایران ۱۶ درصد و سرمایه‌گذاری سامانه استراتوس ۷ درصد از مالکیت این شرکت تازه‌وارد را در اختیار دارند.

بازار متعادل

در همین حال، بازار فرابورس روز گذشته را در شرایط متعادلی سپری کرد. به طوری که در مجموع این بازار ۷/۲۳ میلیون سهم به ارزش ۱۸۰ میلیارد ریال دادوستد شد که در مقایسه با روز ماقبل تغییر چندانی نداشت.

در این روز با عرضه صف خرید مرجان کار، هر سهم این شرکت ۹۲/۴ درصد رشد قیمت را تجربه کرد و به نرخ ۹۲۰۰ ریال رسید.

این در حالی است که با عدم عرضه صف خرید بیمه ما، این نماد همچنان در پایان معاملات صف خریدی معادل ۵/۱ میلیون سهم داشت و با ثبت رشد قیمت ۹۶/۴ درصدی، هر سهم آن به نرخ ۱۶۷۲ ریال معامله شد.

اما وضعیت دیگر شرکت بیمه‌ای این بازار بسیار متفاوت بود. بیمه نوین در حالی معاملات را به پایان رساند که هر سهم آن با ۳/۲ درصد افت قیمت مواجه شد و ۲۲۶ هزار سهم این شرکت توسط سهامداران خرید و فروش شد.

این در حالی است که سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و سرمایه‌گذاری خوارزمی هر کدام به ترتیب با جابه‌جایی ۷/۳ و ۲/۲ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات دیروز را به خود اختصاص دادند.

در همین حال، روز گذشته بنا به پیغام ناظر بازار فرابورس، مهلت استفاده از خرید حق‌تقدم سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال به اتمام رسید. بر این اساس از امروز این نماد متوقف خواهد شد. نماد مزبور در آخرین روز معاملاتی با جابه‌جایی ۱۶۱ هزار سهم به ارزش ۳۵ میلیون ریال ۷۲/۴ درصد افت قیمت داشت. دیگر نماد پرطرفدار این روزهای فرابورس، «شکبیر» و حق‌تقدم آن بود که برای چندمین روز شاهد تقاضای پرحجم بودند که در این میان، حق‌تقدم امیرکبیر با تقاضای خرید ۷۸ میلیون سهمی تنها شاهد جابه‌جایی ۲۵ هزار سهم بود.

از سوی دیگر، پتروشیمی زاگرس با ۵۶۶ ریال کاهش به ارزش ۱۰۸۵۵ ریال در هر سهم رسید. کویرتایر و بانک سرمایه هم با معاملات پرحجم خود به ترتیب ۵/۳ و ۳/۲ درصدی رشد قیمت را تجربه کردند. از سویی دیگر، در بازار ابزارهای نوین مالی، بیشترین حجم معاملات را اوراق مشارکت مسکن مهر با جابه‌جایی ۷۵ هزار و ۷۶۰ برگه داشت.همچنین در این بخش از بازار، اوراق ۵ شرکت اجاره ماهان، مشارکت نارنجستان، اجاره امید، مشارکت نفت و اجاره ماهان۲ نیز خرید و فروش شد. قیمت اوراق تسهیلات مسکن هم نسبت به روز ماقبل تغییر چندانی نداشت و همچنان در محدوده ۷۲ هزار تومانی معامله شدند.