بازار در سایه ارز و سکه

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد رشد محدود شاخص و همچنین ادامه تشکیل صف خرید در برخی از نمادهای کوچک بازار بود. در معاملات دیروز معامله‌گران عموما صف‌های خرید در سه گروه سیمانی، کاشی و سرامیک و قندی را به نظاره نشستند که در گروه سیمانی به رغم تشکیل صف‌های خرید، انتظار برای عرضه‌های قابل توجه از سوی شرکت‌های حقوقی وجود دارد. در این شرایط هر چند معامله‌گران به دلیل رشد قیمت برخی از نمادهای کوچک بازار با تقویت نسبی انگیزه مواجه هستند اما نوسان شدید بازارهای موازی سبب شده است تا بورس اوراق بهادار در حاشیه تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران قرار گیرد. در این فضا، نگاه‌ها به سوی بازارهای سکه و ارز است که دیروز رشدی خیره‌کننده را به نمایش گذاشتند. در بازار سکه دیروز اعلام قطع فروش نقدی و پیش فروش ۴ماهه سکه موجب تعجب و سردرگمی معامله‌گران شد. در حالی که بانک مرکزی با اعلام پیش فروش مستقیم سکه، معاملات آتی سکه را با چالش مواجه خواهد ساخت، عدم توفیق برنامه‌های بانک مرکزی در یکساله اخیر در حوزه سکه و ارز باعث می‌شود، اقدامات بانک مرکزی چندان جدی گرفته نشود. در همین حال دیروز رییس‌ اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت: در چند روز گذشته تمام اقدامات بانک مرکزی برای کاهش قیمت سکه و طلا برعکس بوده است.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان پیش‌بینی کرد که تصمیم اخیر بانک مرکزی تاثیر مثبتی بر قیمت‌ها در بازار می‌گذارد یا خیر، عنوان کرد: باید پیش فروش آغاز شود تا تاثیر را ببینیم.

کشتی‌آرای عنوان کرد: با توجه به اینکه مسوول‌ سیاست‌گذاری‌های پولی و بانکی و مسوول‌ تنظیم بازار، بانک مرکزی است، باید راه حلی را پیش‌بینی کند تا قیمت‌ها بیش از این افزایش نیابد.در همین حال، دیروز بازار ارز نیز روز پر‌نوسانی را پشت سر گذاشت که قیمت دلار برای ساعاتی در بازار به صورت دقیقه‌ای در حال نوسان بود. این امر موجب شد تا بهای دلار حتی برای دقایقی به مرز ۱۴هزار و ۵۰۰ریال نیز برسد، اما مداخله بانک مرکزی و تزریق دلار به بازار قیمت را به مرز ۱۴هزار و ۳۰۰ ریال بازگرداند؛ نرخی که البته ۵۰۰ریال بیش از قیمت آخر هفته گذشته است. در همین حال با وجود رشد بهای دلار، دیروز سهام وابسته به بازار جهانی نتوانستند عرض اندام کنند و وضعیت این سهام به دلیل نامشخص بودن تاثیرات ارز بر آنها نامطمئن است.

در همین حال، در صحنه تحولات سیاسی دیروز خبرگزاری‌ها از تشکیل جلسه ۱۱کشور در مورد ایران خبر دادند. براساس این خبرها، صادرات نفتی ایران و قیمت جهانی نفت از مباحث اصلی نشست آتی خواهد بود. به گفته دیپلما‌ت‌های غربی، وزیران خارجه و مقامات اقتصادی گروه هفت کشور صنعتی جهان همراه با کره جنوبی،‌ استرالیا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در این نشست حاضر خواهند بود.در بازار دیروز در گروه بانکی، بانک صادرات که به تازگی با نخستین گزارش سازمان حسابرسی روبه‌رو‌ شده، مجوز افزایش سرمایه بیش از ۲۷۴ میلیارد تومانی را از سازمان بورس دریافت کرد.

بعد از انتشار نخستین گزارش رسمی سازمان حسابرسی در مورد آثار مالی ارتباط با گروه منصور آریا (که با اعلام عدم رعایت مقررات بانک مرکزی، کفایت سرمایه ۶۹/۶ درصدی و پیش‌بینی کاهش این رقم در آینده را اعلام کرد) روز گذشته مجوز افزایش سرمایه این بانک صادر شد. در گروه واسطه‌گری مالی، نماد سرمایه گذاری بانک اقتصاد نوین در شرایطی به روی تابلو فرابورس رفت که ارزیابی اولیه از ارزش خالص دارایی‌های هر سهم این شرکت در حد کمتر از دو هزار ریال برآورد شده که در رقابت بر سر خرید این سهام، قیمت قابل ملاحظه ۲هزار و ۲۳۰ریال ثبت گردید.

در گروه خودرویی دیروز خبرهایی در مورد توقف فعالیت ایران خودرو تبریز منتشر شد. این شرکت که به صورت مشترک میان ایران خودرو و گروه سرمایه‌گذاری مهندس زنوزی تاسیس شده بود، به دلیل عدم شماره‌گذاری وانت پیکان فعالیت خود را متوقف کرده است.در بازار دیروز در گروه تصفیه نفت، شرکت نفت بهران گزارش پیش‌بینی سود سال مالی منتهی به پایان شهریور ماه سال ۹۰ خود معادل ۲۷۳۵ریالی «شبهرن» به ازای هر سهم اعلام کرد. شرکت در عملکرد ۶ ماهه موفق به پوشش ۴۴ درصدی بودجه خود شده است. در گروه دارویی نیز داروسازی کوثر طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که فروش ساختمان دفتر مرکزی در خیابان احمد قصیر تهران به دلیل مشکلات اسکان کارمندان در محیط کارخانه هنوز نهایی نشده است و فروش و ثبت درآمد انتقال این ساختمان پس از انتقال قطعی سند نهایی می‌شود.کوثر با فروش این ساختمان به ازای هر سهم ۱۵۱ ریال سود شناسایی خواهد کرد. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن شاخص ۲/۳۴واحد رشد کرد و به ۲۴هزار و ۴۶۳واحد رسید. ارزش معاملات هم به ۰۵/۴۹میلیارد تومان رسید که ۸/۹درصد آن را معامله ۱۵میلیون حق تقدم استفاده نشده سرمایه گذاری غدیر تشکیل داد. از ۲۷۶نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۰۲نماد با کاهش قیمت و ۱۷۱نماد با رشد ارزش معامله شدند.