گروه بورس- صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک آخرین هفته سال جاری را متعادل و رو به رشد پشت سر گذاشتند به طوری که از 60 صندوق فعال در این دوره، 35 صندوق با رشد بازدهی، 23 صندوق با عملکرد منفی و دو صندوق پیشرو و تدبیرگر سرمایه با عملکردی خنثی و ثبت بازدهی صفر به کار خود پایان دادند.

در هفته منتهی به ۲۳ اسفندماه، صندوق سرمایه‌گذاری بانک دی و فیروزه به طور مشترک به عنوان برترین صندوق‌ها شناخته شدند و هر کدام رشد ۴/۲ درصدی را ثبت کردند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری تدبیرگران آگاه، خوارزمی، بیمه دی، آگاه و یکم نیکوکاری آگاه نیز هر کدام به ترتیب با عملکردی در محدوده ۲ تا ۱/۱ درصد، در رتبه‌های بعدی جای گرفتند. شاخص کل بورس نیز در رقابت با ۶۰ صندوق فعال توانست در رتبه چهلم قرار گیرد و بازدهی منفی ۲/۰ درصدی را تجربه کرد. صندوق‌های بورس ۲۴، صنعت و معدن و نواندیشان نیز هم رتبه شاخص بورس قرار گرفتند. این در حالی است که صندوق سرمایه‌گذاری صبا و بانک اقتصاد نوین هر کدام به ترتیب با ثبت بازدهی منفی ۶/۳ و ۱/۳ درصدی به عنوان ضعیف‌ترین صندوق‌ها در هفته مورد گزارش شناخته شدند.
عملکرد نه چندان دلچسب شش ماهه
بررسی عملکرد ۶ ماهه صندوق‌های سرمایه‌گذاری حکایت از فعالیت نه چندان مطلوب آنها در نیمه دوم سال ۹۰ دارد به طوری که در این دوره شاخص کل بورس افت ۸/۵ درصدی را به ثبت رساند و ۳۲ صندوق هم در این دوره کاهش ارزش واحدهای سرمایه‌گذاری را تجربه کردند. همچنین صندوق‌های بورس بیمه، کارآفرینان برتر و رضوی در این دوره زیان بیشتری نصیب سهامداران خود کردند و به ترتیب بازدهی منفی ۱/۳۱، ۲۷ و ۴/۲۳ درصدی را شاهد بودند. این در حالی است که در دوره ۶ ماهه یادشده صندوق سرمایه‌گذاری سینا توانست با ثبت بازدهی ۴/۱۹ درصدی، سهامداران خود را خرسند سازد و به عنوان برترین صندوق در این دوره شناخته شود.
نگاهی به کارنامه 90
در نهایت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک به‌رغم افت و خیزهای فراوانی در طول سال جاری در مجموع این سال را پربار پشت سر گذاشتند. در یک سال اخیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سینا، آرین، کارگزاری بانک صادرات ایران، حافظ و بورسیران به عنوان ۵ صندوق برتر شناخته شدند. این در حالی است که تنها ۴ صندوق سرمایه‌گذاری بازدهی منفی را تجربه کردند که در راس آنها صندوق رضوی با ۳/۱۷ درصد زیان قرار دارد. صندوق‌های بورس بیمه، صبا و بانک اقتصاد نوین نیز به ترتیب ۸/۱۲، ۴/۱ و ۱/۱ درصد زیان عاید سهامدارانشان کردند. جدول زیر جزئیات عملکرد صندوق‌ها را که براساس کارنامه هفتگی مرتب شده، نشان می‌دهد.