مهدی حاجی‌وند

«بلوک ۵۰ درصد به علاوه یک سهم هما روی میز فرابورس»؛ این سومین باری است که سازمان خصوصی سازی سهام هما را برای واگذاری عرضه می‌کند. در آخرین اعلان این سازمان مبلغ ۷۳ هزار و ۷۱۱ ریال به عنوان قیمت پایه هر سهم درج شده است، همان شرایط و قیمت دومین عرضه. خریدار (در صورت وجود) باید ۲۰ درصد مبلغ پیشنهادی خود را به صورت نقد در مدت ۲۰ روز کاری و بقیه را به صورت قسطی در مدت ۸ سال پرداخت کند.

مبلغ سپرده شرکت در این مزایده ۴۳۲ میلیارد و ۳ میلیون و ۷۷۲ هزار و ۵۱۴ ریال عنوان شده است و وزارت راه و شهرسازی با ۷۰ درصد و شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت با ۳۰ درصد، سهامداران این شرکت هستند.

کلیه متقاضیان خرید ۱۹۵ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۲۵۱ سهم هما تا روز سه شنبه ۵ اردیبهشت مهلت دارند با توجه به قیمت پایه سهام و شرایط اعلام شده نسبت به ارسال درخواست خرید همراه با اسناد و مدارک به سازمان خصوصی سازی اقدام کنند.

اسناد و مدارک مثبته در خصوص توان مالی و فنی شامل نام شرکت خریدار، موضوع فعالیت، سرمایه ثبت شده، محل و تاریخ ثبت، آخرین ترازنامه و صورت حساب سود و زیان، ترکیب سهامداران همراه با میزان درصد سهام، اعضای هیات‌ ‌مدیره به همراه سوابق خدمتی آنان، میزان سرمایه گذاری شرکت در دیگر شرکت‌ها یا پروژه‌ها به تفکیک است.

متقاضیان باید پیشنهادات خود را نسبت به کل سهام عرضه شده که به ارزش کل پایه ۱۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد و ۱۲۵ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۴۶۱ ریال آگهی شده است، ارائه دهند.

تعداد سهام جذب شده ترجیحی توسط کارکنان معادل ۱۹ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۹۲۴ سهم این شرکت در صورت تعلق گرفتن از سهام قابل واگذاری و قیمت پیشنهادی برنده مزایده به نسبت تعداد سهام جذب شده کسر و مانده سهام مبنای ثمن معامله قرار می‌گیرد. کسب اطلاعات کافی از وضعیت مالی، اقتصادی، فنی و حقوقی شرکت مورد واگذاری قبل از تاریخ انجام معامله هم بر عهده خریداران است.متقاضیان خرید هما باید ممنوع‌المعامله نبوده و مشمول ماده ۲۴ قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی مصوب ۳۱/۴/۱۳۸۷ نباشند.

همچنین فواصل زمانی اقساط این شرکت از یکدیگر، شش ماهه و نرخ سود فروش اقساطی دوازده درصد است.

بر اساس جزئیات منتشر شده، در ارزش‌گذاری سهام هما ارزش برند به مبلغ ۱۵,۰۰۰ میلیارد ریال شامل مبلغ ۱۰,۰۰۰ میلیارد ریال بابت ارزش نام و علامت تجاری و مبلغ ۵,۰۰۰ میلیارد ریال بابت ارزش مجوزها، امتیازات خدمات فرودگاهی، دانش فنی و نیروی انسانی متخصص منظور شده است.

با توجه به بندهای گزارش حسابرس و بازرس قانونی شرکت و همچنین بر اساس تبصره(۲) ماده(۳۴) آیین نامه استخدامی شرکت هواپیمایی هما، شرکت سالانه مبلغ ۴۲۴ میلیارد ریال بابت کسری حق بیمه بازنشستگی و وجوه پرداختی به بازنشستگان (ذخیره در حساب‌ها) پرداخت می‌کند، بنابراین معادل مبلغ ۵ هزار میلیارد ریال بابت ارزش فعلی تعهدات شرکت جهت تامین کسری وجوه صندوق بازنشستگی کارکنان تعیین و در ارزشگذاری سهام شرکت منظور شده و جزو تعهدات شرکت خواهد بود.

در ارزش‌گذاری سهام این شرکت هم بابت ارزش سرمایه‌گذاری دولت که به مبلغ ۲,۸۱۴,۶۶۲ میلیون ریال شامل مبلغ ۱,۹۹۶,۴۳۷ میلیون ریال ارزش مازاد تجدید ارزیابی شرکت‌های ایران ایرتور و گروه هتل‌های هما و مبلغ ۸۱۸,۲۲۵ میلیون ریال پرداخت‌های دولت از محل صندوق ذخیره ارزی جهت خرید هواپیما بوده است با توجه به خارج کردن مبلغ ۲,۰۲۰,۱۷۸ میلیون ریال بابت ارزش دفتری سرمایه گذاری در شرکت‌های ایران ایرتور و گروه هتل‌های هما و همچنین کسر مابه‌التفاوت ارزش تجدید ارزیابی و ارزش دفتری ویژه در دو شرکت یادشده به مبلغ ۲۳,۷۴۱ میلیون ریال، خالص آن به مبلغ ۷۹۴,۴۸۴ میلیون ریال منظور شده است.خریدار متعهد است بدهی شرکت به خزانه به مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال را پرداخت کند و همچنین مکلف است قبل از هرگونه اقدامی در خصوص تغییر نام و علامت تجاری(LOGO) شرکت، موافقت سازمان هواپیمایی کشوری یا مراجع ذی‌صلاح را اخذ کند.از سویی دیگر، سهام ترجیحی فقط در صورت تقاضای کتبی واگذار می‌شود و اشخاص واجد شرایط باید حداکثر ظرف ۳۰ روز از تاریخ نشر اولین آگهی یا نامه اعلام سازمان به بنگاه مورد واگذاری، درخواست خود مبنی بر استفاده از سهام ترجیحی به همراه فهرست جمعی مشخصات کامل متقاضیان که به تایید بنگاه، دبیرخانه سهام عدالت و سازمان تامین اجتماعی شعبه مربوطه رسیده باشد به انضمام برگ‌های قرارداد را به دفتر امور واگذاری بنگاه‌ها تسلیم کنند.این گزارش در مورد مشوق‌های مالی، غیرمالی و تخفیفات سهام بلوکی کنترلی نیز می‌افزاید: خریدار سهام کنترلی (حداقل میزان سهام برای تعیین اکثریت اعضای هیات مدیره)، که در طی دوره تقسیط، نسبت به افزایش کارکنان بنگاه، به میزانی بیش از آنچه در سند واگذاری ثبت شده، اقدام یا مبادرت به آموزش و به کارگیری نیروهای مازاد سایر بنگاه‌های واگذار شده، در واحد خود کنند، در صورت احراز شرایط، از مشوق‌های مالی و یا غیرمالی به ترتیب مقرر در دستور‌العمل نحوه اعمال مشوق‌های مالی و یا غیر مالی به شماره ۲۰۶۲۹۵/۲/۶۳ مورخ ۱۸/۰۱/۱۳۸۸ و دستورالعمل نحوه نظارت پس از واگذاری مصوب ۱۱ و ۱۸/۲/۱۳۸۹ هیات واگذاری برخوردار خواهند شد. مشوق‌های مالی، به خریداران واجد شرایط به تفکیک سه نوع مشوق شامل تخفیف در اصل ثمن معامله، کاهش سود فروش اقساطی و یا تخفیف زمانی به مفهوم بازنگری در مدت قرارداد ناشی از تطویل دوره بازپرداخت اقساط، اعطاء می‌شود.بر اساس این گزارش، سومین عرضه هواپیمایی هما در حالی صورت می‌گیرد که ۵۵ درصد سهام این غول هواپیمایی کشور برای اولین بار در ۲۹ شهریور سال ۹۰ در فرابورس عرضه شد که به علت نبود خریدار نافرجام ماند و سازمان

خصوصی‌سازی تصمیم گرفت با تغییر شرایط واگذاری، سهام این شرکت را برای دومین بار در روز ۲۶ دی ماه در فرابورس عرضه کند.به این ترتیب مقرر شد با کاهش درصد سهام قابل عرضه، هما در قالب بلوک ۵۰ درصد به اضافه یک سهمی واگذار شود، اما دومین عرضه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز به دلیل نبود خریدار، مهر ناکامی برخود گرفت.

با این حال سازمان خصوصی سازی امیدوار است در سال جدید بار دیگر شانس خود را برای فروش هما امتحان و در روز ۲۵ اردیبهشت جاری سهام این شرکت را با همان شرایط قبلی از طریق فرابورس واگذار کند. باید منتظر ماند و دید آیا این بار خواستگاری برای هما پا پیش خواهد گذاشت یا نه؟!