گروه بورس- اعظم شریفی: معاملات دیروز بازار فرابورس مانند روزهای گذشته بر مدار چندتک‌سهم و با مشارکت ابزارهای نوین مالی دنبال شد.
به گزارش خبرنگار ما، در بازار دیروز فرابورس ۳۲ میلیون اوراق بهادار به ارزش ۱۷۷ میلیارد و ۷۰۵ میلیون ریال دادوستد شد که در مقایسه با روز دوشنبه کاهش ۵۰ درصدی ارزش معاملات قابل توجه بود. کارشناسان انتظار برای تصمیم‌گیری‌های مجلس درخصوص متغیرهای کلان را در بودجه سال ۹۱ از مهم‌ترین دلایل فضای احتیاطی حاکم بر بازار سرمایه می‌دانند تا بازار فرابورس نیز بدون پیشرو نوسانات اندکی را تجربه کند.

در بازار دیروز همچنان معاملات پرحجم در نماد توکاریل از سوی معامله‌گران چشمگیر بود تا 2/13 میلیون سهم معامله شده این نماد ارزش 45 میلیارد ریالی را برای فرابورس رقم بزند. به این ترتیب معامله‌گران با کسب بازدهی حدود 50 درصدی، روز گذشته شاهد تعادل در تقاضای خرید این نماد در قیمت 3420 ریال بودند.بانک دی همچنین دیگر نماد پرمعامله دیروز بود که با جابه‌جایی 7/11 میلیون به ارزش 17 میلیارد ریال توانست رشد 36/4 ریالی را کسب کند.
از سوی دیگر گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان و افرانت دو نماد دیگری بودند که رشد ۵ درصدی را به دنبال افزایش تقاضای خرید شاهد بودند.
در میان ابزارهای نوین نیز معاملات اوراق نارنجستان و جوپار در مجموع ارزش 48 میلیارد ریالی را از بازار دیروز فرابورس به خود اختصاص دادند. در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی سبحان‌دارو به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه در روز شنبه متوقف شد.از سوی دیگر نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی زنجان با سرمایه 3/556 میلیارد ریال امروز در بازار پایه فرابورس بازگشایی می‌شود.در روز عرضه اولیه نماد شرکت بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی می‌شود و قیمت پایانی معاملات براساس میانگین موزون قیمت‌های معامله شده در همان روز تعیین می‌شود.این گزارش می‌افزاید: استفاده از کد معاملات به صورت گروهی (ددد) در معاملات بازار پایه ممنوع است و معامله گران برخط مجاز به ثبت سفارش در نماد‌های این بازار نیستند.
در همین حال امروز نماد معاملاتی شرکت معیار صنعت پارس برای تغییر بازار معاملاتی متوقف می‌شود. با توجه به تصمیم کمیته عرضه فرابورس، معاملات سهم این شرکت از روز شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه در بازار معاملات توافقی فرابورس صورت می‌گیرد.
ارائه سهام جدید با ادغام بانک تات
همچنین مدیرعامل شرکت فرابورس ایران در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص ادغام بانک تات و تکلیف سهامداران این شرکت فرابورسی گفت: با ادغام بانک تات با دو موسسه، سهام جدید به سهامداران تعلق می‌گیرد.
امید قائمی با بیان اینکه با انتقال یک شرکت دارایی‌ها و بدهی‌های آن نیز منتقل می‌شود، افزود: با ادغام بانک، مجمع جدید شرکت تشکیل می‌شود و از طریق مجمع سهام جدید به سهامداران تعلق می‌گیرد و این موضوع توسط بانک مرکزی در حال پیگیری است.