ایسنا- ارائه تسهیلات فروش اقساطی سهام برای خریداری سهم ایجاد انگیزه می‌کند، زیرا به دلیل ناامن بودن وضعیت اقتصادی کشور افراد حقیقی پول خود را در بورس سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، در حالی که این امر باعث می‌شود که افراد دارای سرمایه‌ و بدون سرمایه وارد بازار شوند. بهزاد روحی، مدیرعامل کارگزاری آریا بورس در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به شرایط فروش اقساطی سهام گفت: در فروش اقساطی تا زمان به اتمام نرسیدن اقساط خریداران اجازه فروش سهم را ندارند، زیرا در صورت فروش سهام با توجه به کمبود نقدینگی در بازار قیمت سهم افت کرده و قیمت‌های سهام غیرواقعی و غیر متعادل و در نهایت ارزش شرکت‌ها کاهش می‌یابد. روحی با اشاره به اقساط پنج ساله سهام برای شرکت‌های بزرگ اظهار کرد: دولت نباید برای سهمی که درصدد خصوصی‌سازی است و به طور کامل به فروش نرسیده، بهره‌ای دریافت کند؛ زیرا اولا فضای اقتصاد کشور ناامن بوده و این ناامنی باعث عدم جذب افراد برای سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها می‌شود علاوه بر این دولت همچنان مدیریت شرکت‌ها را در اختیار دارد، ولی با این حال نرخ سودی را اضافه کرده و از خریدار دریافت می‌کند. به اعتقاد وی، دولت باید برای افرادی که سهام خریداری می‌کنند تخفیف قائل شده و بهره‌ای دریافت نکند و هر چقدر نرخ سود کاهش یابد، انگیزه شرکت‌های سرمایه‌گذار برای خصوصی سازی بیشتر شده و دولت راحت‌تر می‌تواند خصوصی را انجام دهد.

این فعال بازار به دولت پیشنهاد کرد تا با ارائه لایحه‌ای به مجلس قیمت سهامی که به فروش می‌رساند، به نسبت قیمت به سود(P/E) چهار تا پنج باشد، در این صورت کسانی که مایل به سرمایه‌گذاری هستند، می‌دانند که با خریداری سهم بین ۲۰ تا ۲۵درصد سود خواهند داشت.

وی در ادامه گفت: از طرف دیگر با اجرای این طرح تمام سرمایه‌ها و نقدینگی‌ سرگردان به بازار سهام سوق یافته و سرمایه‌گذاری در بورس برای همه افراد جذاب می‌شود و دولت هم به راحتی به پول خود دست می‌یابد.

این کارگزار بورس تاکید کرد: با تصویب این طرح و نظر مجلس و اجرای آن به صورت قانون نمی‌توان گفت که در اصل ۴۴ سوءاستفاده و اختلاس صورت می‌گیرد زیرا قانون مزبور با توجه به شرایط تورم و وضعیت اقتصاد کشور قانونی منطقی تلقی شده و تورم مهار و از تخریب سایر بازارها جلوگیری می‌شود.

روحی گفت: متاسفانه دولت تا کنون در فروش سهام گرانفروشی کرده و به همین دلیل افراد به اقدامات انجام شده مطمئن نبوده و در نتیجه سرمایه افراد به سمت بازار مسکن سرازیر می‌شود.

وی افزود: سرمایه‌گذاری افراد به دنبال امنیت و بازدهی مناسب است که برای این منظور باید راهکار‌های مناسب و قابل اجرا اتخاذ شود تا سرمایه‌گذار به بازده مورد انتظار دست یابد.