تلاش برای بازگشت بازار

گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته به‌رغم تداوم ابهامات، شاهد تلاش معامله‌گران برای زمینه‌سازی جهت بازگشت روند حرکتی بود. در معاملات دیروز معامله‌گران عمده با توجه به افت قیمت‌ها و ارزنده‌ بودن شرایط نمادها (در آستانه برگزاری مجامع سالانه) اقدام به جمع‌آوری این سهم‌ها کرده‌اند.

این امر موجب افزایش میزان دادوستد سهام تا حد ۹/۱۴میلیارد تومان شد.

شمار نمادهای با رشد قیمتی نیز دیروز یک واحد بیشتر از نمادهای با کاهش قیمت (به تعداد ۷۸ نماد) ثبت شد. این امر نیز امیدواری برای چرخش بازار در هفته جاری (به ویژه روزهای پایانی هفته) را موجب شده است.

این امر در شرایطی رخ می‌دهد که هنوز بازار به جهت ابهامات پیش روی، شرایطی مشابه گذشته را دارا است. در بازار دیروز خبرهای ضد و نقیض در مورد عدم پرداخت تسهیلات به شرکت‌های با میزان تسهیلات دریافتی بالا موجب بروز نگرانی در مورد فعالیت‌های این واحدها شده است. براساس اطلاعات موجود ده‌ها شرکت بورسی در لیست تسهیلات گیرندگان بزرگ مالی از بانک‌ها قرار دارند که دولت اخیرا تصمیم گرفت تامین مالی این شرکت‌ها با روش‌های دیگری از جمله انتشار اوراق مشارکت صورت گیرد. در شرایط حاضر مقررات جدید به ویژه در مورد شرکت‌هایی نظیر ایران‌خودرو و شرکت‌های تابعه (از جمله ایران‌خودرو دیزل و مهرکام، فولاد مبارکه، مپنا، صدرا و فولاد خوزستان) وضعیت دشواری را ایجاد خواهد کرد.

پیش از این، در هفته پایانی فروردین ماه دبیر وقت کمسیون اقتصادی بر عدم ممنوع شدن دریافت تسهیلات برای ۹۸شرکت وام‌گیرنده بزرگ نظام بانکی اعلام شده بود. اما به نظر می‌رسد این امر تغییر یافته است به ویژه آنکه مدیرعامل ایران‌خودرو روز گذشته در جمع نمایندگان فروش این شرکت خبر از عدم پرداخت تسهیلات به این شرکت داده بود. بروز مشکل در تامین نقدینگی شرکت‌ها می‌تواند ضمن کاهش گردش مالی و فعالیت عملیاتی شرکت‌ها موجب افزایش قابل ملاحظه هزینه‌های مالی این شرکت‌ها شود. در بازار دیروز معامله‌گران با خبر پذیرش بانک تجارت و پالایشگاه‌های نفت تبریز و اصفهان مواجه شدند هر چند که این سه شرکت با موارد موانع متعددی برای عرضه سهام خود در بازار سهام مواجه‌اند، اما عرضه احتمالی آنها در بازار تجربه جدیدی را در برابر معامله‌گران قرار خواهد داد. به ویژه در مورد پالایشگاه‌ها که ساختار فعالیت آنها کاملا دولتی و تحت کنترل وزارت نفت قرار دارد. این امر در شرایطی که عموم شرکت‌های مستقل از دولت نیز در‌حال‌حاضر امکان فعالیت اقتصادی و خارج از نرخ‌گذاری را ندارند، موجب عدم اقبال احتمالی معامله‌گران به این گروه از سهام خواهد شد.

به ویژه آنکه در‌حال‌حاضر بازار با چالش شرکت‌های سیمانی و فولادی و طرح نر‌خ‌گذاری دولتی مواجهند. این نوع برخورد با بخش خصوصی و شرکت‌ها در حال واگذاری شانس موفقیت واگذاری‌های بعدی به ویژه در بخش‌های نظیر پالایش نفت که مواد اولیه و نرخ فروش محصول در اختیار کامل دولت است را با مشکل مواجه خواهد کرد. در گروه فولادی، نماد فولاد خوزستان متوقف شد انتظار می‌رود این شرکت EPS نهایی سال ۸۶ خود را با لحاظ تعدیل مثبت سود اعلام کند.

در گروه برقی، دیروز نماد کنتورسازی در شرایطی بازگشایی شد که همزمان ۴۲/۳۸درصد سهام شرکت را به صورت نقد و اقساط در نرخ پایه ۷۰۷ریال (ارزش پایه ۸/۲میلیارد تومان و حصه نقدی ۱۲/۱میلیارد تومان) راهی تابلو کرد، این عرضه که به دلیل عدم‌اعلام قبلی بازگشایی نماد به صورت ناگهانی صورت گرفت، موجب شد تا رقابت روز نخست که تا یک هزار و ۱۷۰ریال صورت گرفت در زیر قیمت خرده‌فروشی سهم صورت گیرد. نماد «آکنتور» در معاملات خرد دیروز تا یک هزار و ۲۰۰ریال مورد رقابت قرار گرفت. در گروه پتروشیمی، پتروشیمی اصفهان خط اعتباری ۱۱۳میلیون یورویی را از دولت دریافت کرده است. این خط اعتباری امکان اجرای طرح توسعه تولید فنل این شرکت را افزایش می‌دهد.

در گروه سیمانی بازار دیروز همچنان با اقبال‌سنجی معامله‌گران به این گروه همراه بود هرچند که در شرایط کنونی، در کنار احتمال ضعیف افزایش نرخ فروش شرکت‌های سیمانی با احتمال افزایش بهای حامل‌های انرژی مواجه است. در صورت آنکه بهای گاز مصرفی شرکت‌های سیمانی متناسب با بهای گاز واحدهای پتروشیمی نظیر فن‌آوران محاسبه شود، (هر مترمکعب ۷۰۰ریال) بهای تمام‌شده شرکت‌های سیمانی جهش قابل‌ملاحظه‌ای را خواهند یافت. تولید هر تن سیمان تقریبا به ۱۱۰مترمکعب گاز مصرفی نیاز دارد.

در مجموع بازار دیروز بازاری پرحجم و رو به بهبود بود که در آن البته شاخص به دلیل جمع‌آوری برخی از صف‌های فروش ضعف دو نماد عمده فولاد مبارکه و ملی مس ۸/۱۹ واحد افت کرده و به ۱۰هزار و ۴۰واحد رسید.