بورس نیوز- صنعت داروسازی با داشتن ۳۶/۴درصد بازدهی از ابتدای سال توانسته است بازدهی مطلوبی را در بین صنایع مختلف بازار سرمایه کسب کند. ارزش این صنعت در بورس معادل ۷۱/۵درصد از کل است که رقم قابل توجهی نیست، اما بازدهی این صنعت در بورس مورد توجه فعالان است.

شرکت داروسازی کوثر با ۸/۴۱درصد بیشترین بازدهی را به خود اختصاص داد و داروسازی رازک نیز با بازدهی منفی ۴۴/۲درصدی کمترین میزان بازدهی را از خود نشان داد.

بالاترین ارزش روز در این صنعت مربوط به شرکت داروپخش با ۱۶/۱۴درصد است و بعد از آن نیز شرکت جابرابن‌حیان با ۵/۸درصد رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

بهترین شرکت‌ها در این بخش از لحاظ فاکتور نقدشوندگی نیز شرکت دارویی سبحان با رتبه نقدشوندگی ۱۳ است و در مقابل شرکت مواد داروپخش با رتبه نقدشوندگی ۲۱۶ پایین‌ترین رتبه را از آن خود کرده است.

از سوی دیگر گروه دارویی طی چند ماهه گذشته در بورس ایالات متحده آمریکا نیز مورد توجه سهامداران بوده و سهم صنعت داروسازی در بازار این کشور به ۷/۱۰۹۴میلیارد دلار رسیده است. همچنین P/E میانگین دارویی‌ها در آمریکا ۱۸ است.

متوسط میزان سود تقسیمی در میان شرکت‌های بخش بهداشت و درمان ۲۳/۲ درصد بوده و از این لحاظ، سود تقسیمی داروسازی از میزان متوسط بالاتر بوده و ۷۳/۳درصد است.

حاشیه سود خالص صنعت مورد نظر نیز ۸/۱۷درصد عنوان شده که در مقایسه با ۰۱/۱۲درصد بخش بهداشت و درمان به میزان معنی‌داری بیشتر است، به طوری که صنعت داروسازی در روزهای اخیر نیز جزو ده صنعت برتر بورسی در بازارهای ایالات‌متحده قرار دارد.

در پایان به نظر می‌رسد با توجه به نیاز روز‌افزون کشور و وجود تقاضای فراوان در منطقه و همچنین پتانسیل‌های این صنعت، در صورتی که جریان معاملات در این صنعت دوسویه شود و سهامداران به راحتی بتوانند در سهام شرکت‌های فعال در این صنعت سرمایه‌گذاری کنند، در آینده شاهد تکیه این صنعت بر بالای تابلوی بورس خواهیم بود، چون طی سال‌های گذشته کمترین حواشی و اخبار انحرافی از این صنعت وجود داشته است.

به این ترتیب شرکت‌های دارویی دور از حاشیه روی افزایش تولید و توسعه محصولات خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند.